Archief - Kan ik Vlerick binnengeraken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sidgun

Legacy Member
Hi,

Situatie: Nog 1 jaartje te gaan en ik heb een master bestuurskunde en publiek management (mix van pol en soc met wat management) in mijn bezit. Ik zou hierna heel graag nog een jaar naar de Vlerick Management school gaan om meer bepaald de master general management te gaan volgen. Ik weet dat je daarvoor wel eerst door de toelatingstests moet geraken.

Ik vraag mij echter af of ik kans maak om daar binnen te geraken met dit diploma? Of zijn het echt enkel masters TEW, masters rechten of ingenieurs die daar binnen geraken?

Een tweede vraag is of iemand weet wat deze tests precies allemaal inhouden?

Alvast bedankt ;)

ClayDavis

Legacy Member
Diploma is quasi het laatste waar ze rekening mee houden, zeker voor de MGM klas.

bludgeoned

Legacy Member
Ik ken genoeg studenten die Vlerick doen/gedaan hebben. Iedereen geraakt daar binnen, aangezien het zeker niet allemaal de slimste waren die Vlerick hebben gedaan.
Denk dat je je dan ook meer zorgen zult moeten maken over voldoende cash dan je diploma.

Sidgun

Legacy Member
Uhu cash tot 3 jaar geleden was het 8000 euro, dit jaar was het al 11500 euro. Ik zie het echter als een investering in mezelf en denk/hoop dat de investering de moeite is....

Creëer je echt zoveel voordeel met een Vlerick diploma?

cdp1193

Legacy Member
Het diploma zelf is niet zo bijzonder (ivg met een ander universitair economie diploma), het zijn de connecties die je daar maakt die waardevol zijn.

Zeus

Legacy Member
Je zal 3 dingen moeten doen:

1. Een CV en motivatiebrief schrijven. Ook uw resultaten van uw studie zal je moeten
voorleggen, hier spreekt het uiteraard voor zich dat iemand met grootste onderscheiding een betere indruk maakt dan iemand met voldoening
2. toelatingsproef
3. centjes op tafel leggen, want daar houden ze bij Vlerick wel van.

Mijn neef heeft rechten gestudeerd en heeft daarna ook Vlerick gevolgd.
Naar het schijnt zijn de toelatingsproeven niet simpel en ligt er een vrij grote nadruk op economie, hij was gebuisd op het economisch gedeelte, heeft zich dan bijgewerkt en een 2de kans gekregen.
Het wiskundig gedeelte wordt niet zozeer in economische toepassing gevraagd maar 'puur'.
Natuurlijk is er ook een mondeling gedeelte, dit gebeurt in het Engels, hierin zal je zowel kennisvragen krijgen als vragen i.v. m. je motivatie. De kennisvragen zullen ook actua bevatten, het wordt aangeraden om als voorbereiding enkele weken de Financial Times te lezen, er wordt ook gepeild naar interesses en sociale vaardigheden.
Daarnaast ook een taalproef voor Engels waarbij je een schriftelijke synthese moet maken over een bedrijfsgerelateerd onderwerp.
Ten laatste nog een analytische test op de computer met het interpreteren van tabellen en kleine berekeningen.

bludgeoned

Legacy Member
Sidgun zei:
Uhu cash tot 3 jaar geleden was het 8000 euro, dit jaar was het al 11500 euro. Ik zie het echter als een investering in mezelf en denk/hoop dat de investering de moeite is....

Creëer je echt zoveel voordeel met een Vlerick diploma?
Samen met je diploma krijg je ook een mooi adresboekje mee. Het opent zeker deuren, dus zeker geen slechte investering.
Qua niveau zal het zeker niet veel schelen met een gelijkaardige universitaire manama.

Sidgun

Legacy Member
Uhm, bevat de master general management ook zoveel economie? Weet je zeker dat je neef neit de master financial management heeft gevolgd?

Mvg

Noctilucus

Legacy Member
Met een "afwijkend" diploma heb je juist een (klein) voordeel, zolang je qua motivatie, capaciteiten en economische bagage mee kan. Tussen gelijkwaardige kandidaten kiezen ze liever iemand die voor diversiteit zorgt dan de zoveelste TEW-er, ir of jurist.

En voor zo'n diploma opent het vaak meer deuren; zo ken ik bv. iemand die geschiedenis gestudeerd had en met zijn Vlerick diploma ergens kon starten waar hij als geschiedkundige nooit zou uitgenodigd zijn op een sollicitatiegesprek.

Het inschrijvingsgeld is echter maar een deel van de kost, aangezien je ook het loon van een gans jaar werken opgeeft; of je die gecombineerde investering zo snel terug wint, is maar de vraag.

Zeus

Legacy Member
Sidgun zei:
Uhm, bevat de master general management ook zoveel economie? Weet je zeker dat je neef neit de master financial management heeft gevolgd?

Mvg

Hij heeft general management gevolgd.
Volgens hem was vooral op dat toelatingsexamen veel meer economische kennis nodig dan eigenlijk zou moeten, aangezien de opleiding erna niet zo veel economische kennis vereist/aanbrengt. Opleiding zelf is dus niet zo economisch maar focust vooral op managementtechnieken.

HighLow

Legacy Member
Sidgun zei:
Hi,

Situatie: Nog 1 jaartje te gaan en ik heb een master bestuurskunde en publiek management (mix van pol en soc met wat management) in mijn bezit. Ik zou hierna heel graag nog een jaar naar de Vlerick Management school gaan om meer bepaald de master general management te gaan volgen. Ik weet dat je daarvoor wel eerst door de toelatingstests moet geraken.

Ik vraag mij echter af of ik kans maak om daar binnen te geraken met dit diploma? Of zijn het echt enkel masters TEW, masters rechten of ingenieurs die daar binnen geraken?

Een tweede vraag is of iemand weet wat deze tests precies allemaal inhouden?

Alvast bedankt ;)

als je al management tijdens je studies had, waarom zou je het dan nog volgen? Ga werken, doe ervaring op, en doe dan later een MBA (dan leer je niet enkel uit de boeken, maar ook van senior managers in je klas).

kostprijs is maal 2 (na belastingen), maar het feit dat je niet verdient tijdens de MGM maakt de MBA eigenlijk goedkoper.

Qua ingangsexamen: valt wel mee (rekenproef, luisterproef + mening schrijven, motivatiegesprek, en kennisgesprek (kennis is dan vooral omtrent socio-economische actualiteit))

Hiapoe

Legacy Member
ga eerst een paar jaar werken... als je het nodige potentieel hebt, dan betaalt je werkgever die vlerick opleiding wel voor je!

vlerick (of andere MBA of management opleiding) doen onmiddellijk na je studies vind ik persoonlijk maar een stom idee...

Hawk

Legacy Member
Hiapoe zei:
ga eerst een paar jaar werken...
volledig akkoord. voor een MBA moet dit trouwens toch?

Hiapoe zei:
als je het nodige potentieel hebt, dan betaalt je werkgever die vlerick opleiding wel voor je!
In theorie. In praktijk komt dat zelden voor. Ge moet daarmee geluk hebben, al langer dan enkele jaren voor 't bedrijf werken en/of "speciale" betrekkingen hebben met de dochter van een van de vennoten/partners ;).

MrKend54l

Legacy Member
Wat ik mij dan afvraag is of je effectief die 11000 euro op korte termijn terug kan verdienen door die opleiding te doen. Want als dat niet zo is snap ik niet waarom je zoiets zou willen doen.

Hawk

Legacy Member
MrKend54l zei:
Wat ik mij dan afvraag is of je effectief die 11000 euro op korte termijn terug kan verdienen door die opleiding te doen.
Nee (imo)

MrKend54l zei:
Want als dat niet zo is snap ik niet waarom je zoiets zou willen doen.
Zoiets heet langetermijndenken :). (MBA + network = iets grotere kans om kaderlid/een van de C's te worden)

carhartt^-

Legacy Member
Een tip, als je examen wilt afleggen, ga dan in het begin van't jaar. Ongeveer in december schrijven ze hun eerste examen uit.. Ze maken klasjes van +-50personen, als je aan het einde van het jaar je komt presenteren gaan ze al wat strenger optreden dan wanneer je nog maar bij de allereerste groep bent!

Roefus

Legacy Member
Bij een hele hoop sollicitaties dat ik ben gaan doen (bij grote bedrijven), zijn er steeds Vlerick mensen vertegenwoordigd, ongeacht hun vooropleiding.

Dus een minder interessant profiel voor vele bedrijven (zoals pol&soc) krijgt plots een meerwaarde. Je krijgt in die opleiding ook wat hulp voor te solliciteren (cv finetunen).

Op korte termijn, kom je op het juiste stapeltje terecht...

mdconcept

Legacy Member
van oud studenten weet ik dat Vlerick elk jaar een deel 'high potentials' aanneemt, en een deel niet 'high potentials'. Deze tweede groep lokken ze puur om te cashen door het hoge inschrijvingsgeld, velen hiervan starten uiteindelijk aan een job die ze zonder Vlerick ook kunnen krijgen.

Wie zijn de 'high potentials':
burgerlijk ingenieurs, industrieel ingenieurs , rechten, handelsingenieurs, tew'ers,... die naast hun studie ook dingen hebben bewezen via extracurriculaire activiteiten.

Dus moet je zelf uitmaken of je high potential bent of niet,
het Vlerick diploma maakt van een iemand met een matig diploma, niet plotseling een high potential.

Een ingenieur blijft aanzien worden als een ingenieur
een tew'er blijft een tew'er
maar ze zouden sommige stappen kunnen overslaan.

Hiapoe

Legacy Member
Hawk zei:
volledig akkoord. voor een MBA moet dit trouwens toch?


In theorie. In praktijk komt dat zelden voor. Ge moet daarmee geluk hebben, al langer dan enkele jaren voor 't bedrijf werken en/of "speciale" betrekkingen hebben met de dochter van een van de vennoten/partners ;).

Je moet bij het juiste bedrijf werken hé...
Niet bij een consultancy-bedrijf dat met 'vennoten' of 'partners' werkt... ik vind dat een stom systeem.

maar bij een multinational als interne manager doorgroeien en dan krijg je wel zo'n vlerick als je het potentieel hebt natuurlijk hé.
Bij ons is het alleszins mogelijk, ken verschillende collega's die daar zo'n management diploma hebben van 't werk uit (energiesector).

En ja, je moet wel een 5+ aantal jaar voor het bedrijf werken... maar zoals ik in een eerdere post zei, vind ik dat diploma nutteloos als je nog niks van ervaring hebt in een coordinerende functie. Je kan niks van wat je ziet relateren aan ervaringen...

-::Kratos::-

Legacy Member
Ik heb zelf ook nooit de fascinatie voor Vlerick begrepen. De opleidingen zijn echt niet van een hoog niveau hoor. Probeer liever eens te zien naar opleidingen in het buitenland. Vaak is de prijs kwaliteit verhouding van die opleidingen een stuk beter.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan