Archief - Junior System Engineer / Junior Consultant Business Solutions

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Anoniem17

Legacy Member
Ik ben bijna afgestudeerd als ICT'er en moet eens beginnen beslissen welke richting ik precies uit wil.
Mijn oog viel op bovenstaande functies maar sta ook op open voor andere.
Moest iemand mij zijn ervaringen kunnen meedelen zou ik heel tevreden zijn.
Alsook qua jobinhoud. Wat doe je nu echt precies?

Hiapoe

Legacy Member
System engineer = serverinfrastructuur beheren/installeren,...

Business solutions consultant = een heel vage titel die vanalles kan inhouden... "Het helpen zoeken naar oplossingen voor een klant zijn noden"
Dit kan IT gerelateerd zijn, maar kan ook process & organisatie wijzigingen inhouden, een deel change management dus inbegrepen. Is meestal een rol voor mensen die al meer de organisatie kennen en de context waarin gewerkt wordt...

grootste verschil tsn de twee:
System engineer is zo goed als puur technische job.
Business solutions consultant is meer organisatorisch, projectwerk, process gerelateerd,...
Als business solutions consultant zal je in principe nooit een server of enig ander technisch IT materiaal van dichtbij zien, laat staan vasthebben.

Dragonix

Legacy Member
wil je als consultant werken of intern?
want vaak worden (via bepaalde bedrijven) junior consultants als service desk medewerker geplaatst.. voor mij een niet zo leuke ervaringen en vond niet dat hierbij mijn diploma tot zijn recht kwam (heb ik ICT gestudeerd)

exCite

Legacy Member
Hiapoe zei:
System engineer = serverinfrastructuur beheren/installeren,...

Business solutions consultant = een heel vage titel die vanalles kan inhouden... "Het helpen zoeken naar oplossingen voor een klant zijn noden"
Dit kan IT gerelateerd zijn, maar kan ook process & organisatie wijzigingen inhouden, een deel change management dus inbegrepen. Is meestal een rol voor mensen die al meer de organisatie kennen en de context waarin gewerkt wordt...

grootste verschil tsn de twee:
System engineer is zo goed als puur technische job.
Business solutions consultant is meer organisatorisch, projectwerk, process gerelateerd,...
Als business solutions consultant zal je in principe nooit een server of enig ander technisch IT materiaal van dichtbij zien, laat staan vasthebben.

Bij ons is System Engineer niet puur technisch hoor (toch niet voor mensen die projecten doen). Die zitten mee in de presales, moeten projecten plannen, ...

Junior System Engineer toevallig bij RealDolmen?

trX

Legacy Member
Dragonix zei:
wil je als consultant werken of intern?
want vaak worden (via bepaalde bedrijven) junior consultants als service desk medewerker geplaatst.. voor mij een niet zo leuke ervaringen en vond niet dat hierbij mijn diploma tot zijn recht kwam (heb ik ICT gestudeerd)

Inderdaad, een functie als "Junior System Engineer", zal in de meeste gevallen gewoon in Active Directory users mogen aanmaken en basic PC problemen oplossen.

Hiapoe

Legacy Member
exCite zei:
Bij ons is System Engineer niet puur technisch hoor (toch niet voor mensen die projecten doen). Die zitten mee in de presales, moeten projecten plannen, ...

Junior System Engineer toevallig bij RealDolmen?

De titels in IT tegenwoordig zijn zodanig 'flou' geworden dat je niet meer op basis ervan kan zeggen wat de jobinhoud met zekerheid zal zijn...

Maar 'System engineer' is nog één van die titels die je nog een béétje kan inschatten normaalgezien... En is meestal eerder technisch gericht... Dit kan dan gaan van simpele stomme support tot effectief opzetten van netwerken en serverinfrastructuur...

Uitzonderingen zoals jouw voorbeeld kunnen natuurlijk voorvallen...
Maar een 'system engineer' die projecten moet plannen, zouden ze imo beter een 'technische project coordinator' of zo noemen :p *common sense* is soms ver zoek in de titelgeving in IT tegenwoordig?!

Nuja, ik moet niet veel spreken want ik ben nu officieel "IT Service Transition Lead"... Alsof dat duidelijk is :p... maar ik doe alleszins geen 'system engineering' ;)

SysRq

Legacy Member
Ja het wordt erg met die functietitels. Des te voller de titel, des te holler de inhoud.

Anoniem17

Legacy Member
'k weet zelf nog niet goed wat ik wil. Daarom probeer ik zoveel mogelijk info te vergaren op voorhand. Iemand ervaring met dat acADDemICT programma van RealDolmen? Ziet er zeer interessant uit..

FrownedUpon

Legacy Member
Enige dat ik daarvan weet is dat die met witte audi A1 rondrijden met reclame op de zijkant van die acaddemict.

Lunake

Legacy Member
ik ben junior It engineer.
ik doe het volledige verhaal.
- licenties
- installaties
- sales
- onderhouden
- support
- projectleiding
- beheer van servers

Ik heb wel het geluk dat ik voor een KMO werk, vandaar dat ik zoveel diversiteit heb in mijn takenpakket.
Bij een groter bedrijf heb je eerder 1 functie, omdat je onder die dienst valt...
Ik zit altijd bij klanten, ideaal!

ik amuseer mij elke dag opnieuw :)

exCite

Legacy Member
jOEns zei:
'k weet zelf nog niet goed wat ik wil. Daarom probeer ik zoveel mogelijk info te vergaren op voorhand. Iemand ervaring met dat acADDemICT programma van RealDolmen? Ziet er zeer interessant uit..

Ik heb zelf het toen nog IBO traject gedaan (begonnen in 2010).
Paar maten zijn nu bij ons begonnen (2011) in het acADDemICT programma.

Ik ben tevreden bij RD en mijn maten ook, ik kan zelf wel enkel over het System Engineer track spreken.
Daar krijg je een heleboel (vooral Microsoft) cursussen tijdens je eerste 3 maanden. Daarna beland je in een bepaalde groep (bv. met mensen die allemaal DBA, Sharepoint, ...) doen (eigen keuze) en specialiseer je jezelf daar verder in.

Weet wel dat de job van een System Engineer soms/vaak (hangt af van wat je net doet) inhoudt dat je bv. weekend- en/of avondwerk doet.

De job van een IT'er bij een bedrijf als RealDolmen bestaat sowieso uit het voor klanten werken, en als die klant in Verviers is, moet je daar natuurlijk ook naartoe rijden.

IT "Consultancy" heeft zijn voor- en nadelen, weeg die goed af voor jezelf.

Anoniem17

Legacy Member
Ik kijk vooral op tegen dat filerijden elke dag.
Ben je tevreden met je huidige situatie?
Vooral doorgroeimogelijkheden vind ik zeer belangrijk, wil niet echt vastgeroest geraken op 1 plaats.

trX

Legacy Member
Je mag er vanuit gaan dat je steeds regio Brussel zal werken.
Doorgroeimogelijkheden zijn afhankelijk van je ambities en inzet.

Bubba

Legacy Member
jOEns zei:
Ik kijk vooral op tegen dat filerijden elke dag.
Ben je tevreden met je huidige situatie?
Vooral doorgroeimogelijkheden vind ik zeer belangrijk, wil niet echt vastgeroest geraken op 1 plaats.

Dan heb je een belangrijke beslissing te nemen denk ik. Bepaalde functies zijn nu eenmaal meer "mobiel" dan andere.

Ikzelf werk ook bij RealDolmen, maar ik zit 95% van de tijd in onze eigen kantoren. Geen files voor mij dus.

En anders moet je weg gaan van de consultancy jobs en eerder kijken naar vaste plaatsen bij eindgebruikers ofzo.

exCite

Legacy Member
Het hangt er vanaf welk soort werk je doet en waar / voor welke klant je dat doet.

Als System Engineer bij een firma zoals RealDolmen moet je of op projecten naar klanten (soms bv. 3 verschillende klanten per week) of bv. op langdurige opdrachten (6 maanden, 3 jaar, ...) naar klanten (kan Brussel zijn, maar kan even goed dicht bij huis zijn.

BuBbA heeft daar een beetje chance in, hij doet AX en ontwikkelt denk ik wel voor klanten, maar mag en kan dat vanaf één van de kantoren doen.

Allemaal keuzes die je moet maken eigenlijk, wil je veel bijleren over verschillende technologiën op korte tijd? Dan denk ik dat je best kiest voor een bedrijf zoals RealDolmen.
Wil je echter ZEKER niet in de file gaan staan, naar Brussel rijden, ... dan is een bedrijf in de buurt eerder iets voor jou.

Weet wel dat er tussen interne IT en consultancy denk ik wel een kloof zit op gebied van loon / extralegale voordelen...

Dragonix

Legacy Member
Idd, zelf ben ik ook consultant (meer bepaald Test Engineer) en ik werk in Amsterdam ;)
Ik mag/moet elke week op hotel (kosten van de firma uiteraard), maar maandag rij ik op en af (zodat ik mijn sport kan blijven doen) en dan van dinsdag tot en met vrijdag ga ik op hotel.. Niet altijd even prettig omdat je savonds veel alleen zit, maar dan kun je in de week overuren doen zodat je vrijdag tegen de middag al naar huis kunt..
Ik zit dus veel op de baan en elke dag in de file (maar niet de dagen dat ik op hotel zit, echt enkel als naar huis rij) en dan verspeel ik gemakkelijk 30-40 minuten, maar dat heb ik er voor over, er wacht me een zeer mooie wagen en ik heb een tankkaart, dan sta ik 'graag' in de file (relatief gezien dan)..
Het is, zoals meerdere keren aangehaald hier, belangrijk dat je alles goed wikt en weegt. Heb je graag een bedrijfswagen met tankkaart (en al de rest), dus geen zorgen over tanken en onkosten, ... -> eerder consultancy, of ga je liever met je fiets of bus naar het werk -> lokaal bedrijfje zoeken, maar zeker niet onbelangrijk en mss wel HET belangrijkste, zoek eerst uit wat je het liefste doet qua jobinhoud (programmeren, design, support, ...)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan