Archief - jobstudent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

samir

Legacy Member
Hallo,
ik ben een jongen van 14 jaar en ik word 15 in de zomervakantie maar ik ga volgende jaar naar het tweede middelbaar.
Mag ik dan jobstudent doen of niet.

JPV

Legacy Member
J.F. zei:
Jawel, vanaf uw 15de mag ge vakantiewerk als jobstudent doen.

toch niet, er zijn 2 voorwaarden: 15 jaar worden én het 2e jaar gedaan hebben (je moet wel niet noodzakelijk afgestudeerd zijn, dacht ik, dus mss valt het nog volgend jaar te doen)

J.F.

Legacy Member
Echt? Dat wist ik niet, ik dacht gewoon vanaf dat ge 15 was. ^^

kenstah

Legacy Member
JPV zei:
toch niet, er zijn 2 voorwaarden: 15 jaar worden én het 2e jaar gedaan hebben (je moet wel niet noodzakelijk afgestudeerd zijn, dacht ik, dus mss valt het nog volgend jaar te doen)

Voor zover ik weet dacht ik dat je het 3de jaar moest gedaan hebben

lantaarnpaal

Legacy Member
Probeer ergens in het zwart in een horecazaak te gaan afwassen ofzo

Molletje

Legacy Member
Ik ben voor mijn eerste keer gaan werken op mijn 15, dit was ook het jaar dat ik 15 werd.

Ik toen (ik weet niet of Di Rupo I iets heeft aangepast anders dan de 50 dagen regel) had geen problemen om te gaan werken, er werd mij nooit gevraagd welk diploma ik had (Ik werk er nu al 3 jaar elke zomer, kerst en paas vakantie).
Mijn baas had mij wel ingeschreven als TSO 3e graad afgestudeerd.


Quote van de website van een of andere overheidsinstantie:
Als je voltijds onderwijs volgt, kan je als jobstudent aan de slag zodra je 16 jaar oud bent. Wanneer je 15 bent en je de eerste twee studiejaren van het middelbaar onderwijs hebt gevolgd, mag je ook al werken als jobstudent.

DUS: NEE.

Dreetn

Legacy Member
Je moet 15 jaar zijn, en de eerste 2 studiejaren van het middelbaar onderwijs gevolgd hebben. (bron studentatwork.be)

edit: van dezelfde website van Molletje trouwens

JPV

Legacy Member
kenstah zei:
Voor zover ik weet dacht ik dat je het 3de jaar moest gedaan hebben

Art. 130bis WAO De Koning bepaalt de voorwaarden en de modaliteiten waaronder minderjarigen van vijftien jaar en meer en die niet meer onderworpen zijn aan de voltijdse leerplicht, overeenkomsten voor de tewerkstelling van studenten kunnen sluiten.

en dan:
voltijdse leerplicht:

§ 1. Voor de [minderjarige]¹ is er leerplicht gedurende de periode van twaalf jaren die aanvangt met het schooljaar dat begint in het jaar waarin hij de leeftijd van zes jaar bereikt en eindigt op het einde van het schooljaar in het jaar tijdens hetwelk hij achttien jaar wordt.

De leerplicht is voltijds totdat de leeftijd van vijftien jaar is bereikt en omvat ten hoogste zeven jaren lager onderwijs en ten minste de eerste twee leerjaren van het [voltijds secundair onderwijs]²; in geen geval duurt de voltijdse leerplicht voort na zestien jaar.

MrKend54l

Legacy Member
Je moet 15j zijn en het eerste jaar van de 3de graad met vrucht geslaagd zijn.

Racing_Genk

Legacy Member
Mag niet. Horeca in zwart kan je proberen maar ik denk dat die liever wat ouderen aannemen, 14 is wel heel jong :p

Orchidee

Legacy Member
Ik zou nog een jaartje wachten, zelfs voor de horeca. Er zijn toch vaak controles, dus er is wel degelijk een kans om gepakt te zijn. En dan hang je eraan voor zowel zwartwerk als kinderarbeid.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan