Archief - Je eerste job en het inkomen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Soekie

Legacy Member
Wat is het eerste (betaald) werk dat je gedaan hebt (exclusief vakantiewerk) en hoeveel bedroeg het inkomen dat hieraan verbonden was?

In welke mate kwam dit werk overeen met je oorspronkelijke betrachting of je "droomjob"? Ben je er lang gebleven of doe je het nog steeds? En last but not least: hoe heb je deze job gekregen?

Zijn er mensen die mogelijk eerst vrijwilligerswerk of een onbezoldigde stage uit vrije keuze (dus ongedwongen vanuit een opleiding) hebben gedaan, als springplank voor een latere functie of om ervaring op te doen?

(Dit is gewoon uit interesse.)

Soekie

Legacy Member
Ahja, wat ook interessant zou zijn omdat het anders weinig zegt, is welke opleiding je achter de rug had.
Het niveau is genoeg, maar specifieker mag ook:
bijvoorbeeld:

- BSO
- ASO 2e graad
- ASO 3e graad
- TSO (+ 1 jaar) of KSO
- Hoger onderwijs korte type (domein?) / bachelor niet voltooid
- HOKT voltooid
- Hoger onderwijs lange type
- Master/licentiaat onvoltooid
- Master/licentiaat voltooid
- Master na master
- Doctor
- Syntra opleiding
- VDAB opleiding
- ...

Necreo

Legacy Member
Hoger onderwijs korte type (Marketing)/ bachelor niet voltooid (2/3 jaar)
Master in Sales behaald bij erkende opleidingverstrekker (private company, betaald door werkgever).
1ste functie: Account Manager Oost-West Vlaanderen
1ste Loon Bruto: 1900 Euro
Bijkomstige voordelen: Maaltijdcheques / Firmawagen / Maandelijkse Bonus / GSM / Laptop
Periode: 2005 - 2008
Weggegaan in 2008 als Account Manager Large Account Vlaanderen, loon lag toen rond 2800 bruto.

NotoriousP

Legacy Member
We hebben al bruto loon threads waar meeste mensen hun eerste job gepost hebben...

Soekie

Legacy Member
Necreo zei:
Hoger onderwijs korte type (Marketing)/ bachelor niet voltooid (2/3 jaar)
Master in Sales behaald bij erkende opleidingverstrekker (private company, betaald door werkgever).
1ste functie: Account Manager Oost-West Vlaanderen
1ste Loon Bruto: 1900 Euro
Bijkomstige voordelen: Maaltijdcheques / Firmawagen / Maandelijkse Bonus / GSM / Laptop
Periode: 2005 - 2008
Weggegaan in 2008 als Account Manager Large Account Vlaanderen, loon lag toen rond 2800 bruto.

Meteen een erg mooie start! Goed dat je de periode erbij vermeld, ik vraag me nl af of dit heden ten dage nog mogelijk is? Mede door de crisis en mede door het veranderd beleid van Di Rupo mbt firmawagens bv :??


Een opleiding door het bedrijf zelf gefinancieerd (is deze erkend), komt dat eigenlijk vaak voor?
Zou je een bedrijf heden ten dage kunnen overtuigen een diploma te financieren?
Mooi van start gegaan in elk geval! :D

Soekie

Legacy Member
NotoriousP zei:
We hebben al bruto loon threads waar meeste mensen hun eerste job gepost hebben...

Dat heb ik gezien maar deze beantwoordt mijn vraag niet genoeg.

Soekie

Legacy Member
Geen reacties meer?

Er is wat te veel ruis op dat ander topic en ik voel er weinig voor 134 pagina's te doorlezen waarbij het dan niet duidelijk is of het om het allereerste loon gaat of niet. :(

warre

Legacy Member
Master lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen: optie fitness
bachelor voedings- en dieetkunde

1ste functie: deeltijds fitnessbegeleiding
1ste Loon Bruto: 9.6/u en 24 uren per week
Bijkomstige voordelen: geen
Periode: sept 2011 tot heden

vanaf januari naar 9.8/u gegaan door index en aanpassing cao :unsure:

FEW

Legacy Member
Middelbaar: TSO Informaticabeheer
Hogeschool: Rits Brussel - Audiovisuele Technieken

Eerste job: Playout operator/Beeldarchivaris
1705 bruto + 50euro GSM + 35euro pensioensparen + maaltijdcheques worden uitbetaald en wat andere kleinigheden.
38 uren week, maar ik doe gemiddeld 43 uren.

Binnen de week na mijn afstuderen had ik een job door de combinatie van informatica, het Rits en mijn stage eindregie bij de VRT. Wat ik nu doe is dan ook de job die ik echt wilde doen. Ook zonde van de lage barema's in de media (precies toch nog een pak meer als warre heeft), toch zeker als je de verantwoordelijkheid die ik heb in acht neemt.

Ik werk nu net geen jaar.

Gekke_Koerd

Legacy Member
master777 zei:
1e job: Network field engineer (IT :) ).
1600€ netto (incl maaltijdcheques) met firmawagen :) (laptop+gsm)
Diploma: A2 informaticabeheer, Bachelor groenmanagement
Was een droomjob, zeker weten (fijne collega's ook) !

i can imagine, wat had je gestudeerd en waarom gestopt?

jawadde001

Legacy Member
master777 zei:
1e job: Network field engineer (IT :) ).
1600€ netto (incl maaltijdcheques) met firmawagen :) (laptop+gsm)
Diploma: A2 informaticabeheer, Bachelor groenmanagement
Was een droomjob, zeker weten (fijne collega's ook) !

Hoe ben je met een diploma groenmanagement in een IT-job gerold?

Ok, je kan wel zeggen dat je interesse had in ICT, maar ik kan me inbeelden dat dit onvoldoende is om een dergelijke job naar behoren te kunnen uitoefenen.


Een tijdje geleden heb ik nog een vacature gezien in mijn gemeente waar men iemand met dit diploma vroeg (was ondermeer om de groenarbeiders aan te sturen). Overweeg jij nog om iets me je diploma te doen of keer je de IT-sector niet meer de rug toe?

Tonerider

Legacy Member
Diploma: A2 toerisme, behaald in 1994. (is precies eeuwen geleden)

Mijn allereerste job (buiten wat interim) was bij 1207 (inlichtingen Belgacom) in A'pen. Was nog in BF. 40000 belgische franken of dus 1000 euro per maand basis + nog wat vergoedingen kwam het op 45000 euro.

Niet echt een boeiende job, maar had wel toffe collega's en sommige mensen die je aan de lijn kreeg waren best hilarisch.
Spijtig genoeg was het eerst een contract van 6m, dan nog eens 6m en dan kwam men af met contracten af van 3maand. Dan ben ik het maar afgebold. Wel spijtig, want het was er wel tof. Maar ja, ondertussen is het toch ook allemaal naar brussel overgebracht.

Orchidee

Legacy Member
Sdc zei:
Diploma: A2 toerisme, behaald in 1994. (is precies eeuwen geleden)

Mijn allereerste job (buiten wat interim) was bij 1207 (inlichtingen Belgacom) in A'pen. Was nog in BF. 40000 belgische franken of dus 1000 euro per maand basis + nog wat vergoedingen kwam het op 45000 euro.

Niet echt een boeiende job, maar had wel toffe collega's en sommige mensen die je aan de lijn kreeg waren best hilarisch.
Spijtig genoeg was het eerst een contract van 6m, dan nog eens 6m en dan kwam men af met contracten af van 3maand. Dan ben ik het maar afgebold. Wel spijtig, want het was er wel tof. Maar ja, ondertussen is het toch ook allemaal naar brussel overgebracht.

Hmm, interessant! :D

Cleanex

Legacy Member
Diploma: opvoeder a2
werk: vertegenwoordiger

loon: 1650 bruto met :

na dag 1: 6 euro netto per dag / + comissie
na dag 30: 18 euro netto per dag / + comissie
na dag 85: 80 euro netto per maand/ auto ( peugeot 207) + tankkaart/ + comissie

bijkomstig: soms eens in een apepak in één of andere winkel gaan staan om reclame te maken. Levert voor die ene dag wel makkelijk 120 euro netto op.

Hiapoe

Legacy Member
Studies: Bachelor Toegepaste informatica (juni 2004, grote onderscheiding)

Eerste job:
September 2004 begonnen
IT Service Desk agent in Dublin, Ierland voor HP
1780 euro bruto (in Ierland = 1600 netto)

Februari 2006 begonnen bij huidige werkgever aan 2360 euro bruto.
Dit was dus mijn eerste job in België met 1,5 jaar ervaring in buitenland.

jawadde001

Legacy Member
master777 zei:
Niet zomaar interesse hoor (wat ben je daar nu mee ?). Ondertussen meerdere certificaten behaald (Cisco, firewalls) en opleidingen in bezit. Ik word tegenwoordig gecontacteerd door IT bedrijven. Jarenlange passie (Debian, netwerken, san, ...),computerclub.
Tegen eind dit jaar hopelijk CCNP (denk dat dit je vraag wel beantwoord).

Dat is allemaal wel mooi, maar is geen antwoord op mijn vraag he. :)

De vraag was hoe je na een bachelor groenmanagement aanvaard bent voor een IT-job? Je had noch ervaring, noch een relevant diploma.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan