Archief - IT diensten voor KMO's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

rodedraak

Legacy Member
Hallo,

Is er iemand die ervaring heeft met kleine IT bedrijven die diensten leveren voor KMO's? Er zijn veel computerwinkels die naast hun particulierenwerk diensten aanbieden voor KMO's voor netwerk te onderhouden enzovoort. Ik had hier op het forum eens gelezen dat hier wel een grote markt voor is.

Ik zou eens willen onderzoeken wat gangbare prijzen zijn? Want ik zou wel graag zelfstandig beginnen maar dan wil ik me eerst wel eens verdiepen hoe dit in zijn werk gaat. En of KMO's moeten betalen per interventie, of dat ze gewoon een maandelijks bedrag moeten betalen?

En hoe andere bedrijven dit doen, mogen ze je ook bellen voor kleine office problemen, of enkel voor netwerk/pc problemen? Wat de meest voorkomende werkzaamheden zullen zijn etc..

Alvast bedankt voor iedereen die hier wat meer info kan over geven.

Cheers

Snowyflake

Legacy Member
master777 zei:
Doe maar eerst wat ervaring op.

ge zout ondernemerschap net moeten aanmoedigen ipv af te breken ..

master777 zei:
(je hebt echt geen idee hoe het eraan toe gaat).

Waar denk je dat hij mee bezig is bij het oprichten van deze thread?

Gray

Legacy Member
Prijzen staan de laatste jaren fel onder druk.
Veel managed services vertrekken ook naar het buitenland voor een fractie van de prijs.

rodedraak

Legacy Member
Het pc en netwerk park gebeurt volgens mij meestal toch door een lokale It supplyer. Zodat er snel iemand kan komen helpen bij problemen. Zit daar geen toekomst in? Zoals kleine boekhoud kantoren, kleine bedrijfjes met 5 - 10 pc's? Die geen budget hebben voor een vaste IT collega. Maar het liever uitbesteden?

Cheers

trX

Legacy Member
Van dit soort bedrijfjes zijn er al 13 in een dozijn.
Ook zullen KMO's sneller op IT besparen als het minder goed gaat.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Het houdt veel meer in dan je zou denken. Je gaat bedrijven met 50 users tegenkomen waar nog Win95 bakken draaien. Je gaat ook bedrijven met 3 users tegenkomen waar een AD en Exchange draait. Exotische printers, barcode scanners, maatsoftware, je moet bekabeling kunnen doen en racks installeren. Je moet alles kunnen zonder er pro in te zijn. Je moet absoluut zeker zijn dan je het kan en als je nee zegt ben je de klant kwijt. Jij bent de grootste vijand van de users en je zal geregeld op het matje geroepen worden bij de zaakvoerder. Je moet 24/7 beschikbaar zijn en veel meer dan uw 38 uren per week werken. Als er een crisis is bij klant A moet je tegen klant B en C nee durven zeggen ook al hebben zij ook een crisis. Voor kritische systemen moet je onderdelen op stock houden of een leverancier vinden die het voor u wilt doen. Rijk zal je er niet mee worden, je zal eerder moeten vechten om uw hoofd boven water te kunnen houden. Je zal weken hebben dat je maar 2 klanten aan kan, de volgende week heb je niks te doen. Er is misschien een grote markt voor maar geen rendabele markt. Het grootste probleem is dat met 1 of 2 man je moeilijk kan rondkomen in uw planning. En met meer werknemers beginnen is niet realistich. Je moet verbaal sterk zijn en ondernemingsgezind, die skills moeten misschien nog beter zijn dan uw technische skills. Bedrijven kunnen jaren draaien zonder dat er een IT'er naar gekeken heeft. Tegenwoordig heeft de doorsnee thuisgebruiker betere hardware en backup dan de gemiddelde kleine KMO. Pas wanneer de boel crasht gaan ze u bellen. Je lost het dan op en 2 maanden zonder problemen en ze beginnen zich al af te vragen waarom jij nog nodig bent.
Dat zijn zaken die je normaal gezien al weet. If not, don't even try.

Ik heb het gedaan op m'n vorige werk => bedrijf failliet gegaan.
Ik doe het nu voor een software bedrijf die dat als extra service aanbiedt voor de klanten => ik ben niet rendabel, de service is nodig maar verlieslatend en wij zijn alles behalve goedkoop. Moest de hoofdactiviteit niet ERP zijn was de boel ook al lang out of business.

Er is misschien wel 1 ideale situatie. Als je binnen geraakt bij 2 of 3 middelgrote kmo's waar je sowieso een vast takenpakket hebt. Dus bedrijven die nood hebben aan een halftime IT'er.
Op mijn vorig werk hadden we contracten die per minuut gefactureerd werden. Klanten waar ik 1 keer om de 6 maand 2 uur naartoe moest. Andere klanten waarvoor ik bijna een dag per week voor bezig was. Dat was alles behalve ideaal.

Ook opletten met uw contracten. Zie dat ge uw geld krijgt. Ik heb bij elke werkgever al meegemaakt dat klanten niet betalen. Oorzaak van failissement van mijn vorige werkgever was het failissement van de grootste klant, en een paar andere klanten die al maanden niet meer betaald hadden. Dan mag je op papier nog gezond zijn, als het geld niet in de kas zit gaan de boeken toe.

rodedraak

Legacy Member
Hey Lord kveldulv,

Bedankt voor je antwoord. Lijkt me moeilijk aan de bak te komen als kleine zelfstandige in IT :(. Zou nochtans graag zelfstandige worden in iets in IT. Webdesigners/computerwinkels ljiken wel hetzelfde probleem te hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan