Archief - Ingenieursstudies via examencontract

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mysician

Legacy Member
Vooropleiding: Boekhouden-Informatica, hoeveel uren Wiskunde dat zijn weet ik niet want ben vanaf het 4de direct naar de TKO/EC-toestanden gegaan.
Heb 2e graads, exponentiële en logaritmische functies, basis van afgeleiden, kleine basis van integralen en minieme basis van matrices en statistiek moeten leren voor de EC.

Ondertussen bezig met wiskunde bij te werken: limieten, asymptoten, goniometrische, cyclometrische en hyperbolische functies, integralen, poolcoördinaten: dit zijn dingen die nu al ken/bija ken. Kennis van deze net opgenoemde zaken is -als ik juist ben- wel al of toch bijna genoeg basis voor Ind Ing.
Nu weet ik wel dat er nog oa ruimtemeetkunde, complexe getallen, analytische meetkunde, differentiaalvgl, ... gaan komen en dit nog héél veel studeerwerk zal vergen en die denkelijk toch wel basis zijn voor Burg Ir.

Het schoentje wringt hem waarschijnlijk/precies vooral in 'het zelfstandig' proberen.
Ik denk te weten ik gewoon niet ga houden van naar de lessen gaan (het ontbreken van sociaal contact is dan wel erg jammer, dat wel). Ik heb gemerkt: les interessant of niet, ik dwaal constant af met m'n gedachten, wil constant praten met medestudenten, ... kortom: voortdurend afleiding (endogeen en exogeen) + I just don't like it. Lijkt misschien raar maar ik zou veel liever vroeg opstaan en doorleren tot de namiddag dan tijd te steken in verplaatsing en daar dan 'liggen luisteren' en dan thuisgekomen pas beginnen met studeren. Hiernaast af en toe werken lijkt me echt quasi uitgesloten. (Merk wel dat -vooral bij Burg, zo'n vol uurrooster dat het heeft- de vele uren kwijt aan school (fysiek) iets is wat me niet aanstaat. Je kan het ook luiheid noemen. Wellicht wekt dit niet het idee dat ik genoeg inzet ga kunnen opbrengen maar ik zeg het gewoon graag zoals het is. Wel zie ik het zitten om bepaalde lessen bij te wonen.
Als ik nu eens de vraag opnieuw vorm en stel dat ik Burg (of Ind) wil doen en gewoon veel lessen skip maar wel de lessen bijwoon van bv de 2 moeilijkste vakken (indien er zo'n indeling te maken valt).

@Helldog (en mdconcept): projecten en dergelijke, daar wil ik gerust bijzijn (toch mogelijk om gewoon dat bij te wonen terwijl je de rest niet bijwoont of ben ik verkeerd?)

@mdconcept: overleg met medestudenten is gewoon inzake projecten neem ik aan? Wellicht ook wel aangenaam en stimulerend om over alles te kunnen overleggen maar lijkt me niet noodzakelijk.
Verder, ... indien mijn wiskundige kennis voldoende zal zijn, wat is er dan nog meer nodig dan een ijzeren wil gepaard met genoeg intelligentie? (Lessen bijwonen wat van essentieel belang is of hoe moet ik je interpreteren?)

thecoon

Legacy Member
antonioreho zei:

ik weet niet hoe bij andere personen hier zijn maar maar in mijn cursussen staan weinig voorbeelden en de voorbeelden op niveau schrijft men meestal op het bord tijdens de hoorcolleges en bij het leren van examens moet je is afwisseling hebben van oefeningen omdat je bij sommige al vaak weet wat je moet uitkomen na een tijd
En ik ken ook integralen, ... tot ik een examenvraag kreeg. ik wil maar zeggen thuis oefeningen maken is vaak makkelijker dan bij een examen

Mysician

Legacy Member
Akkoord, daarom ben ik dus wel bereid om bv oefeningszittingen bij te wonen.
Maar: ik ging er van uit dat welk contract dan ook je toch over dezelfde oefeningen bezit maar nu je zegt dat de oefeningen van niveau alleen op het bord... hmm, hatelijk.
Waarom geven ze je niet gewoon alles op papier?
(Eigenlijk ook typisch het onderwijs.)

Ook heb je gelijk dat, de theorie en de oefeningen (vaak ook uit de theorieboek zelf) thuis maken, makkelijker is dan een examen, 't is dan ook de bedoeling vind ik om steeds moeilijkere probleemstellingen op te zoeken, zijn sowieso wel boeken voor te vinden, toch.
Inzake die oefeningen, ik heb een handig boek (Shaun's outlines of calculus) waarin wiskundige probleemstellingen (vanaf gewone functies tot 50 hoofdstukken later de differentiaalvgl) zijn uitgewerkt met tussenstappen en uitleg.

@Milm: is het bovenstaande wat je juist bedoelt met 'Het analytisch vermogen om de specifieke leerstof te beheersen'? Al is dit ook inzake dat je iets moet gaan uitleggen waarom welke materialen/technieken gebruiken als je een bepaald iets gaat bouwen enz neem ik aan.

thecoon

Legacy Member
antonioreho zei:
Akkoord, daarom ben ik dus wel bereid om bv oefeningszittingen bij te wonen.
Maar: ik ging er van uit dat welk contract dan ook je toch over dezelfde oefeningen bezit maar nu je zegt dat de oefeningen van niveau alleen op het bord... hmm, hatelijk.
Waarom geven ze je niet gewoon alles op papier?
(Eigenlijk ook typisch het onderwijs.)

niet typens het onderwijs dit is gewoon voor de mensen te belonen die naar het hc gaan

EDIT: was Shaun's outlines of calculus duur en hoeveel oefeningen staan er gemiddeld in per hoofdstuk
EDIT2: bij chemie ga je ook een achterstand hebben vermoed ik

MilM

Legacy Member
Ik bedoel daarmee dat ge een zeker talent moet hebben om wiskunde (of bij uitbreiding wetenschappen in het algemeen) toch (groten)deels te snappen.

Je moet verre van een wiskundig genie zijn, maar als je echt slecht bent in wiskunde wordt het bijna onmogelijk.

Als je enorm gemotiveerd bent om dit echt te proberen, dan zou ik gewoon eens zien of je niemand kunt contacteren uit het eerste jaar industrieel ingenieur, vragen of je de cursus + oefeningen mag kopiëren van één van de moeilijkere wiskundige vakken uit het eerste jaar en eventueel dat ze daar ook examenvragen hebben van de vorige jaren (geen idee) ...
Dan kun je dat vak eens zelf studeren en proberen oefeningen te maken.

Het is geen garantie, maar het geeft u tenminste een beeld hoe snel je zaken oppikt.

En mocht dat te gemakkelijk gaan, dan kunt ge een student uit de ingenieurswetenschappen contacteren (ir) :p

Mysician

Legacy Member
Shaun's outlines of calculus: €18 (spotgoedkoop!) Gem. 30 'solved problems'. (Engelstalig boek)

Chemie: nja, studeren³ hé, it's all I can do, no try is definitely no win!

Ken wel een aantal mensen uit industrieel en iemand van burgerlijk vind ik ook wel. Ben van plan dit dus zeker te doen (na eerst zelfstandig m'n wiskunde bij te studeren).
Eigenlijk was m'n plan om de leerstof van Burg en/of Ind semester 1 te bemachtigen en deze dus te leren tijdens m'n 'open' semester (beschouw het dus als een proef) en zien of ik alles op tijd deftig geleerd krijg en wil dus dan in juni een examen afleggen. Alleen weet ik niet wie zich hiermee bezighoudt.

Over m'n wiskundig inzicht/talent: toch best goed zou 'k zeggen, hóé goed is maar de vraag...
Ik denk dat de ultimate test is om me in te schrijven op de EC ASO voor alle relevante wetenschappen (examens maart-april) om te zien of ik nog maar überhaupt slaagkans heb voor ingenieursstudies.

joshetei

Legacy Member
Ingenia | Academisch Minimum - 1e Jaar

Hier staat het vol met examenvragen van het 1ste industrieel op het KAHO in Gent. En qua werkcolleges, bijna alles is wel op het internet te vinden hoor, op deze site staat er al veel en de meeste richtingen hebben ook wel een forum ofzo. Je bent niet de enige die niet graag naar lessen gaat hoor :D

mdconcept

Legacy Member
MilM zei:
:wtf:

Ik ga akkoord dat motivatie alleen totaal niet voldoende is, maar over een ongestructureerde post gesproken ...
Samenwerken met anderen en overleggen met medestudenten is nu iets dat nét gemakkelijk te behalen is met voldoende motivatie (/lef).

Het analytisch vermogen om de specifieke leerstof te beheersen is een heel ander verhaal.
Dus laat het net de zelfstudie zijn die uiteindelijk de grootste uitdaging wordt.

Nope, veel proffen geven extra oefeningen die niet opgelost zijn ( oplossing wordt niet gegeven) dus moet je vaak overleggen met andere voor hun oplossingen. Dat wil zeggen dat je al goed moet staan met sommige studenten om de hunne te mogen inkijken. Of heeft iemand ergens een examen van eerder jaar moet ge er ook via via moet aangeraken.

Ik zit zelf in Frankrijk, en ze lachen zich hier rot met de vraagstelling van deze topic. Hier selecteert elke ingenieursschool rechtstreeks uit het middelbaar of laten ze u een test doen( als ge ouder zijt). Als er x plaatsen zijn, krijgen de x met de beste resultaten deze plaatsen. (deze test/selectie verschilt van school tot school).
Ze zouden dat hier beter ook doen om die tamzakken die niets bewezen hebben in het middelbaar uit wetenschappelijke studies te houden. Het percentage van hen die werkelijk talent heeft is zo miniem dat het nu enkel maar wegsmijten van belastingsgeld is....

Als motivatie toch zo belangrijk is, ga gwn gaan solliciteren zonder diploma en zeg dat je veel motivatie hebt voor de functie. Hoeveel bedrijven gaan er u niet in uw gezicht zitten uit te lachen...

ps; ik heb het hier wel over ir., indien dit niet geld voor ing. dan is dit diploma zeer triestig...

MilM

Legacy Member
Het gaat mij vooral om uw argumentatie.

mdconcept zei:
Nope, veel proffen geven extra oefeningen die niet opgelost zijn ( oplossing wordt niet gegeven) dus moet je vaak overleggen met andere voor hun oplossingen. Dat wil zeggen dat je al goed moet staan met sommige studenten om de hunne te mogen inkijken. Of heeft iemand ergens een examen van eerder jaar moet ge er ook via via moet aangeraken.

1) Waarom zou iemand niet goed kunnen staan met andere studenten? Er zijn genoeg eenzaten die niet liever willen dan iemand tegen hen babbelt, dus met wat lef heb je genoeg contacten.
2) Je kunt de oefeningen gewoon zelf oplossen als je er goed in bent.

mdconcept zei:
Ik zit zelf in Frankrijk, en ze lachen zich hier rot met de vraagstelling van deze topic. Hier selecteert elke ingenieursschool rechtstreeks uit het middelbaar of laten ze u een test doen( als ge ouder zijt). Als er x plaatsen zijn, krijgen de x met de beste resultaten deze plaatsen. (deze test/selectie verschilt van school tot school).

Juist ja, want het middelbaar is een goeie parameter.
Er zijn nochtans genoeg personen die door het lagere niveau in het middelbaar zeer weinig motivatie hadden, maar daarna wel goed scoren tijdens hun universitaire periode of daarna.

Laten we dergelijke personen opofferen ten voordele van blokbeesten ;)

En dat je in Frankrijk op Erasmus zit weten we al. Je mag altijd bewijzen voorleggen dat de studie daar moeilijker zou zijn als in België.

Zo niet, hebben ze weinig om te lachen lijkt mij.

Mysician

Legacy Member
Ja en weet je, in Amerika raak je de univ nog niet binnen als je niet wat gepresteerd hebt in high-school (equivalent van het secundair). Daar zullen ze ook nogal lachen met deze vraagstelling... boeit mij wat! We zitten in België, LUCKY ME!

mdconcept zei:
Als motivatie toch zo belangrijk is, ga gwn gaan solliciteren zonder diploma en zeg dat je veel motivatie hebt voor de functie. Hoeveel bedrijven gaan er u niet in uw gezicht zitten uit te lachen...
Dan lachen ze u inderdaad uit, maar komaan man, wat een belachelijke stelling is dit... De studies aanvatten of onmiddellijk de job uitoefenen... NUANCE !!

Zelfs dan nog, voor echt academische jobs gaat dit niet, maar voor jobs met vereisten een prof. bach. is het niet dat dit niet gebeurd hoor! Sterker nog, een vriend van me heeft een collega die werkt op de chemische afdeling, in het labo, zonder opleiding daarvoor en die heeft dus werkelijk komen solliciteren met de vraag of ze hem niet eerst wat willen opleiden omdat hij heel gemotiveerd was.

Benjamin

Legacy Member
In tal van andere landen buiten de UK, de USA en Frankrijk mag je ook niet zomaar studeren aan een universiteit, laat staan aan eender welke universiteit. En ja, in België mag elke idioot met elke studierichting beginnen maar besef beter maar dat het niet voor niets is dat er in andere landen wel wordt geselecteerd, je bent zo goed als kansloos met de verkeerde vooropleiding of geen afgeronde vooropleiding.
Weinigen lukt het.

Eerlijk gezegd, ik raad TS aan om burgelijk ingenieur niet eens te proberen. Nederlanders die met hun wiskunde B nog altijd beter zijn voorbereid dan TS (maar heel wat slechter dan de mensen die hier ASO-we/wi volgen) hebben al moeite genoeg met deze opleiding, het lijkt mij uitgesloten dat TS het gaat halen, zeker in combinatie met een baan.
Industrieel ingenieur lijkt mij wel mogelijk, afhankelijk van zijn capaciteiten. Het is nog altijd een opleiding die niet hoeft onder te doen voor de meeste universitaire opleidingen (exacte opleidingen aan de unief zijn wel zwaarder) maar in ieder geval is dat nog haalbaar.

Benjamin

Legacy Member
mdconcept zei:
Nope, veel proffen geven extra oefeningen die niet opgelost zijn ( oplossing wordt niet gegeven) dus moet je vaak overleggen met andere voor hun oplossingen. Dat wil zeggen dat je al goed moet staan met sommige studenten om de hunne te mogen inkijken. Of heeft iemand ergens een examen van eerder jaar moet ge er ook via via moet aangeraken.
In Leuven delen studenten via VTK toch wel het een en ander. Gelukkig maar, dat egoïsme en verkeerd soort competitieve daar moet ik niets van hebben. Ik vind het prima hoor dat studenten proberen het maximale uit zichzelf te halen maar je haalt niet meer uit jezelf door anderen te benadelen.
Let op, ik kan me voorstellen dat veel studenten minder geneigd zijn om hun aantekeningen en uitwerkingen te delen met medestudenten die duidelijk ongemotiveerd zijn maar als er andere zaken meespelenen (iemand niet mogen bijv.) en iemand wil geen aantekeningen en uitwerkingen delen dan deugt er iets niet. Wanneer iemand zijn uitwerkingen kan laten zien dan mag hij mijn uitwerkingen zien. Wanneer iemand het hoorcollege bijwoont maar hij heeft om wat voor reden dan ook moeite om aantekeningen te maken dan krijgt hij mijn aantekeningen.
Ik heb er hier al vaker voor gepleit dat docenten voldoende oefeningen met uitwerkingen beschikbaar stellen, voldoende om voor alle overige oefeningen zelf je uitwerkingen te kunnen controleren.
Het moet niet zo zijn dat bijv. een factor als netwerken een rol speelt in de prestaties die je boekt op je examens, zeker niet als er op cijfers wordt geselecteerd.

Benjamin

Legacy Member
Google op acronym en de afkorting in kwestie en je vindt het vanzelf.
TS = topicstarter (ik had geen zin om op te zoeken ofdat jij dat was).

Laat ik het eventjes op een andere manier uitdrukken: kijk een standaard calculusboek in, dat is een makkie in vergelijking met sommige examens die je bij burgelijk ingenieur krijgt en mensen die jouw basis hebben, met alle respect (dat kan je gewoon vaststellen), hebben al moeite met die simpele calculus.
Ik zeg niet dat je het niet moet proberen maar als je het mij vraagt dan gaat het een verspilling van tijd en geld zijn en is op de middenlange termijn industrieel ingenieur het hoogst haalbare, daarna kan je eventueel weer verder zien.
Succes ermee in ieder geval als je een serieuze poging wil wagen, dat juich ik alleen maar toe.

Mysician

Legacy Member
Wiskunde/Wetenschappen inhalen tem einde dit schooljaar is dus echt niet genoeg neem ik aan, althans toch niet voor Burg? Dan zal 't Industrieel worden.

Voor de moment ga ik gewoon in sneltempo wiskunde/wetenschappen studeren, zal ten goede komen voor welke van de 2 opleidingen dan ook en over een paar maand zal ik terugkomen op m'n vraagstelling.

MisterX334

Legacy Member
Als je de leerstof van WEWI volledig beheerst en goed beheerst zie ik geen reden om niet te gaan voor burgerlijk ingenieur. Of jij tegen dan die leerstof volledig zal beheersen kan ik natuurlijk niet zeggen.

Mysician

Legacy Member
Examencommissie ASO WeWi: inschrijven voor alle Wiskunde, Fysica en Chemie onderdelen en kijken hoeveel ik scoor. Examenperiode begint vanaf 12 maart.

Even iets over burg ir, je moet daar vaak bewijzen leveren en heb ook gehoord dat je daar de geschiedenis van allerlei formules ziet, zie je dan bv. waarom je bij (-b±√(b²-4ac)) / 2a uitkomt tot de nulpunten van een 2e graadsfunctie? Lijkt me moeilijk maar interessant!

AmandaH

Legacy Member
antonioreho zei:
Even iets over burg ir, je moet daar vaak bewijzen leveren en heb ook gehoord dat je daar de geschiedenis van allerlei formules ziet, zie je dan bv. waarom je bij (-b±√(b²-4ac)) / 2a uitkomt tot de nulpunten van een 2e graadsfunctie? Lijkt me moeilijk maar interessant!
Was het maar dat je daar zo'n makkelijke bewijzen zag :p

Lorvet

Legacy Member
Lol, de geschiedenis van formules? Eerste keer dat ik daar van hoor :p En van wiskundige bewijzen in Gent valt dat voorlopig nog goed mee. In al mijn zuivere wiskundevakken die ik al gehad heb was er maar 1 waarbij ik letterlijk bewijzen mocht blokken, en dat was dan nog een easy vakske ook :)

mdconcept

Legacy Member
antonioreho zei:
Examencommissie ASO WeWi: inschrijven voor alle Wiskunde, Fysica en Chemie onderdelen en kijken hoeveel ik scoor. Examenperiode begint vanaf 12 maart.

Even iets over burg ir, je moet daar vaak bewijzen leveren en heb ook gehoord dat je daar de geschiedenis van allerlei formules ziet, zie je dan bv. waarom je bij (-b±√(b²-4ac)) / 2a uitkomt tot de nulpunten van een 2e graadsfunctie? Lijkt me moeilijk maar interessant!

niveau 3e/4e middelbaar...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan