Archief - ing of ir

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ironpole

Legacy Member
Matt. zei:
Dan is dat voor jullie anders, maar de industrieel ingenieurs biochemie, chemie, milieu worden wel in de faculteit bio-ingenieurswetenschappen geïntegreerd maar worden een aparte vakgroep? BIj jullie is het dus echt een aparte faculteit?

Aan de Universiteit van Antwerpen wordt het een afzonderlijke faculteit, in UGent dan weer niet.

t34mkill3r

Legacy Member
ff deze thread gelezen, ik doe nu mijn PBA elektromechanica, ik zou mijn schakeljaar doen in september, zal dit dan 3 jaar worden ipv 2?

AmandaH

Legacy Member
t34mkill3r zei:
ff deze thread gelezen, ik doe nu mijn PBA elektromechanica, ik zou mijn schakeljaar doen in september, zal dit dan 3 jaar worden ipv 2?
De 2 jarige master komt er in het academiejaar 2015-2016 dus je ontloopt die want: schakeljaar 2012-2013 gevolgd door je masterjaar 2013-2014.

mseker7353

Legacy Member
Zijn er ir of ing afgestudeerden die iets willen zeggen over hun loon ? Ik wil wel een deftige loon hebben na die 5 jaren. Anders had ik beter " BSO" gedaan. Als beroep is ingenieur een knelpuntberoep, zal dit verder zo blijven of.... iemand een idee ? Mensen die ir aan de KUleuven studeren, hoe is het daar over het algemeen: sfeer, studie,.....

etii0

Legacy Member
mseker7353 zei:
Zijn er ir of ing afgestudeerden die iets willen zeggen over hun loon ? Ik wil wel een deftige loon hebben na die 5 jaren. Anders had ik beter " BSO" gedaan. Als beroep is ingenieur een knelpuntberoep, zal dit verder zo blijven of.... iemand een idee ? Mensen die ir aan de KUleuven studeren, hoe is het daar over het algemeen: sfeer, studie,.....

Zie brutoloon discussie in dit forum. Het is zo dat ingenieurs als starter sterk onderbetaald worden (dat is toch mijn mening). De markt werkt niet van vraag en aanbod. Wel is het zo dat dit loon snel stijgt.

Als je het wil weten: mijn maandloon de eerste 6 maand is 2200 bruto (+ maaltijdcheques), na deze proefperiode 2400 bruto.

AnthraX.PLayeR

Legacy Member
Je moet je niet blindstaren op de brutolonen. Ik zou gewoon al ing of ir verkiezen boven een 'vakman' (politiek correcte term voor iemand die BSO heeft gevolgd :p) voor alle onzichtbare voordelen die je mogelijk op termijn krijg. Denk aan doorgroeimogelijkheden tot hoger management (bijna alle directeuren zijn technisch hooggeschoold en daarna omgeschoold naar economici), 13e maand en andere bonussen, niet op je 50e lichamelijk kapot zijn, lekker warm binnen zitten in de winter, eens op reis kunnen gaan voor uw werk, uitdagingen en plezier in je werk blijven vinden, dikke bedrijfswagen als je eenmaal belangrijker wordt voor uw bedrijf, etc. etc.

Ik zou overigens als ik het zo hoor lekker ing gaan doen. Een studententijd moet LEUK zijn en elke dag 8 uur les krijgen en dan nog 4 uur moeten blokken is belachelijk.

Cycloon

Legacy Member
Dat 4 uur blokken elke dag is dikke onzin hoor. Mensen die aanleg hebben voor wiskunde en andere technische vakken geraken toch wel vlot door burgerlijk. Natuurlijk, als je in het middelbaar al wat problemen had dan wordt het allemaal niet zo erg gemakkelijk.

Anyway, ik vind nog steeds dat je moet kiezen voor ing. of ir. vanwege de inhoud, werk je liever meer mat praktische theorie, of met theoretische theorie (abstracte theorie). Dát is de vraag die je je moet stellen.

etii0

Legacy Member
Cycloon zei:
Dat 4 uur blokken elke dag is dikke onzin hoor. Mensen die aanleg hebben voor wiskunde en andere technische vakken geraken toch wel vlot door burgerlijk. Natuurlijk, als je in het middelbaar al wat problemen had dan wordt het allemaal niet zo erg gemakkelijk.

Anyway, ik vind nog steeds dat je moet kiezen voor ing. of ir. vanwege de inhoud, werk je liever meer mat praktische theorie, of met theoretische theorie (abstracte theorie). Dát is de vraag die je je moet stellen.

Misschien in aanvulling hiervan: denk ook na in welk soort bedrijf je later wil terecht komen. Veel KMO's raken afgeschrikt van burgerlijk ingenieurs en willen uitsluitend industrieel ingenieurs. Anderzijds raak je in grote bedrijven vaak verder als burgerlijk ingenieur.

VN.

Legacy Member
Here we go again :).

Nee serieus, echt al een paar threads rond deze discussie. Plus check brutoloonthread voor details rond loon e.d.

Heb zelf ing bouwkunde gedaan en werk nu een klein jaar. Mij hoorde niet klagen en heb een boeiende job (twee weken buitenland/twee weken bureau).
Misschien dat als je ir bent, je sneller bij 'grotere' project terecht komt denk ik soms (aka wat er op national geographic of discovery komt).

Cycloon

Legacy Member
VN. zei:
Misschien dat als je ir bent, je sneller bij 'grotere' project terecht komt denk ik soms (aka wat er op national geographic of discovery komt).

Er is meer nood aan industriële ingenieurs in die grote projecten om alles correct op te volgen dan dat er nood is aan burgerlijk ingenieurs om het geheel te ontwerpen. Het profiel van onze burgerlijke ingenieurs is zelf iets dat in weinig andere landen voorkomt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan