Archief - Informatica of HIR?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tarantula

Legacy Member
Hallo iedereen,

dit klinkt misschien raar, maar ik twijfel tussen de bachelor informatica en tew (optie hir) voor volgend jaar, en ik raak er echt niet uit. Normaal gezien kan ik de beide richtingen aan, maar het probleem is dat ik niet goed weet wat ik exact moet verwachten van de economie en het programmeren enzo. Ik heb voor beide richtingen een soort interesse, maar toch weet ik er bijna niets over. Kan er mij iemand vertellen wat er concreet aangeleerd wordt? En hoe ik al eens kan kijken of het mij ligt? (kleine cursus of inleiding mss) En aub niet de standaarduitleg zoals op de site van de kul of gent, daar ben ik echt niets mee.

Alvast bedankt :)

StevenVL

Legacy Member
Ik heb beide gedaan, 1 jaar TEW en nu afgestudeerd als bachelor informatica. Het niveauverschil is wel heel groot. TEW = veel blokwerk terwijl TI chill is. In informatica starten ze vanaf 0 met programmeren, dus voorkennis is niet vereist. In TEW moet ge echt wel alles opvolgen. Ze beginnen wel met een herhaling van het middelbaar (economie, wiskunde enzo) maar ge moet er wel goed bijzijn, want het tempo ligt veel hoger.

Als je toch informatica zou doen, waarom geen industrieel ingenieur informatica?

Kemblin

Legacy Member
@StevenVL: informatica != TI. Informatica is een academische bachelor, TI professioneel.

Qua wiskunde zijn hir en informatica volgens mij redelijk evenwaardig. Het tempo in de twee richtingen is dan ook vergelijkbaar hoog. Je moet gewoon zien of je liever met softwareontwikkeling zou bezig zijn of met economie.

tarantula

Legacy Member
Kemblin zei:
Je moet gewoon zien of je liever met softwareontwikkeling zou bezig zijn of met economie.

Dat bedoel ik :) Zijn er sites waar ik een kleine cursus ofzo kan bekijken? Want ik zie niet in hoe ik er anders uit zal geraken.

stinky

Legacy Member
Het verschil in niveau van wiskunde is er toch wel tussen HIR en informatica. Beide hebben wiskunde van een relatief hoog niveau, maar die van informatica is toch wel iets moeilijker.

Mss moet je gewoon eens opzoek gaan naar toekomstige jobs van mensen met dergelijke diploma's. Dan weet je mss al wat meer.

rookiepookie

Legacy Member
stinky zei:
Het verschil in niveau van wiskunde is er toch wel tussen HIR en informatica. Beide hebben wiskunde van een relatief hoog niveau, maar die van informatica is toch wel iets moeilijker.

Moet ik dat toch even nuanceren :p. Als informaticus heb je exact dezelfde wiskunde als in hir, alleen heb je meer wiskundige vakken dan hirs (kansrekenen e.d.)

rookiepookie

Legacy Member
tarantula zei:
Wie heeft eigenlijk de meeste wetenschappen?

Wij (hir) zaten samen met de informatici voor fysica. Was wel iets uitgebreider voor hen, maar denk dat dat het enige echt wetenschappelijk vak is dat zij hebben (wel niet zeker). Wij hebben ook nog elektriciteit, energie en chemie.

Kemblin

Legacy Member
rookiepookie zei:
Wij (hir) zaten samen met de informatici voor fysica. Was wel iets uitgebreider voor hen, maar denk dat dat het enige echt wetenschappelijk vak is dat zij hebben (wel niet zeker). Wij hebben ook nog elektriciteit, energie en chemie.

dat klopt van energie, chemie en elektriciteit zie je absoluut niks in informatica

stinky

Legacy Member
rookiepookie zei:
Moet ik dat toch even nuanceren :p. Als informaticus heb je exact dezelfde wiskunde als in hir, alleen heb je meer wiskundige vakken dan hirs (kansrekenen e.d.)

Dat zou kunnen dat dat op jouw universiteit zo is. Maar bij ons (UGent) is dat toch niet het geval. Ik denk dat het ook niet zo is op de KUL. Mss wel op de KULAK of UHasselt.

rookiepookie

Legacy Member
stinky zei:
Dat zou kunnen dat dat op jouw universiteit zo is. Maar bij ons (UGent) is dat toch niet het geval. Ik denk dat het ook niet zo is op de KUL. Mss wel op de KULAK of UHasselt.

Ja, idd KULAK. hir zit daar samen met informatici en burgies voor wiskunde in 1ste jaar. Maar ik veronderstel dan dat de wiskunde in Leuven op hetzelfde niveau is :p.

tarantula

Legacy Member
oke, de wiskunde is dus hetzelfde :)
Ik heb iets gevonden om met java te beginnen. Kzal zien wat het geeft

LaBuenaVida

Legacy Member
Kemblin zei:
@tarantula check pm, heb je een aantal cursussen gestuurd

Als het vakken van informatica zijn, zou je die ook eens willen doorsturen, naar moi? :D
Kben al een tijdje opzoek achter cursussen.. om mij voor te bereiden op het volgend schooljaar in de richtig informatica :)

alvast bedankt ^^

SY3012

Legacy Member
rookiepookie zei:
Moet ik dat toch even nuanceren :p. Als informaticus heb je exact dezelfde wiskunde als in hir, alleen heb je meer wiskundige vakken dan hirs (kansrekenen e.d.)

Dat moet ik dan weer even nuanceren (ik spreek voor de Kulak) :p
De hoorcolleges IHW, Lineaire Algebra en Statistiek zijn gelijk. Dat klopt. Qua oefeningen en examens daarintegen wordt er wel gedifferentieerd (lees: HIR is iets makkelijker dan wetenschappelijke richtingen). Daarbij hebben informatici meer wiskundevakken en wiskundige vakken hoor ;)
De regeling van fysica is trouwens veranderd met de invoering van de 3-jarige bachelor: informatici hebben enkel nog mechanica met HIR en elektromagnetisme wordt gegeven samen met wiskunde, fysica, bio-ir, ir, chemie, biochemie.

Over cursussen informatica:
Fundamenten voor de informatica
Artificiele Intelligentie

Cursussen voor programmeren staan helaas niet echt online denk ik, maar in het eerste semester werkten we met BlueJ.

rookiepookie

Legacy Member
SY3012 zei:
Dat moet ik dan weer even nuanceren (ik spreek voor de Kulak) :p
De hoorcolleges IHW, Lineaire Algebra en Statistiek zijn gelijk. Dat klopt. Qua oefeningen en examens daarintegen wordt er wel gedifferentieerd (lees: HIR is iets makkelijker dan wetenschappelijke richtingen). Daarbij hebben informatici meer wiskundevakken en wiskundige vakken hoor

Dan wil ik dat gerust nog eens nuanceren :). Inderdaad meer wiskundige vakken (had ik al aangehaald dacht ik), maar daar gaat het niet over he. Kveronderstel dat jij burgie of informatica doet, maar in de werkcolleges en examens wordt toch bitter weinig gedifferentieerd ze (ja, hir krijgt zogezegd economische toepassingen die natuurlijk veel en veel simpeler zijn dan de zwaar theoretische en extreem moeilijke toepassingen voor de wetenschappers, maar daar heb ik helaas toch niets van gemerkt :p). Zo weet ik ook dat ons examen statistiek exact hetzelfde was... Lineaire algebra was denk ik inderdaad wel ietsje moeilijker bij de wetenschappers :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan