Archief - Informatica Hogeschool VS Unief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sneax

Legacy Member
Unief is theoretischer, de uniefman is de man die de tools maakt waarmee bachelors werken om iets ineen te steken.

De uniefman creeert de architectuur van de cpu, de bachelor gebruikt de cpu. De uniefman creeert een framework, de bachelor gebruikt dat framework om dingen te maken. De uniefman gebruikt zijn kennis van discrete wiskunde om iets heel elegant in één formule op te lossen waarbij de bachelor 3 geneste do while's nodig heeft.

Zo kunt ge het ongeveer onderscheiden.

Moto

Legacy Member
De uniefman gebruikt zijn kennis van discrete wiskunde om iets heel elegant in één formule op te lossen waarbij de bachelor 3 geneste do while's nodig heeft.
lol, wat ne zever is mij dat :p

sneax

Legacy Member
Krijgde als bachelor ook een cursus van 10cm dik met bijna alleen maar bewijzen ivm discrete wiskunde? Voor wat geven ze dat anders? Ze vormen u meer theoretisch en abstract aan de unief, en ik probeer daar voorbeelden voor te vinden.

Moto

Legacy Member
Ze vormen u meer theoretisch en abstract aan de unief, en ik probeer daar voorbeelden voor te vinden.
Ik zou zeggen probeer nog maar eens :p

Iets elegants kunnen oplossen is juist het grootste probleem in de IT, en iemand vers van de unief zal juist nog sneller iets te complex / overdesigned gaan oplossen


het belangrijkste is als ge echt low-level libraries meer wilt schrijven doe unief maar weet dan ook dat die jobs niet naast uw deur te vinden zijn, als het teveel gevraagd is om te verhuizen of om elke dag in de file te staan, ga der uw tijd dan niet verdoen

Oldskooler

Legacy Member
Moto zei:
Ik zou zeggen probeer nog maar eens :p

Iets elegants kunnen oplossen is juist het grootste probleem in de IT, en iemand vers van de unief zal juist nog sneller iets te complex / overdesigned gaan oplossen


Idd, hoe vaak er geen exotische troep in elkaar wordt gestoken, waar men achteraf zelf niet meer aan uit kan, weken kan aanslepen, compatibiliteitsfouten oplevert, en dat voor een toepassing waar gewoon data ingeklopt moet worden in stomme inputvelden.

Meestal één of andere arrogante kwiep die denkt zich eens te kunnen bewijzen, en achteraf kan je er niet meer op rekenen, ooit zal er wel eens naar gekeken worden. Maar het boeltje sleept aan, kost massa's geld, de hints komen stilaan binnen dat het eigenlijk niet zomaar fixbaar is zonder drastische ingrepen.

Zo zijn bij ons de toepassingen die het meest basic moeten zijn, het meest exotisch gemaakt. Zitten vol met vreemde bugs die maar blijven aanslepen, en waar men geen oplossing voor vindt.
Eén toepassing is nog steeds niet in gebruik genomen wegens deze reden, dat zou de simpelste toepassing van allemaal moeten zijn.
Nu zijn ze van plan de functionaliteiten als apart moduleke bij in de grote app te steken, geschatte werktijd nog geen week (leukweg krijg ik het op mijn kas dus).

Moto zei:
het belangrijkste is als ge echt low-level libraries meer wilt schrijven doe unief maar weet dan ook dat die jobs niet naast uw deur te vinden zijn, als het teveel gevraagd is om te verhuizen of om elke dag in de file te staan, ga der uw tijd dan niet verdoen

Idd. Als je bij MS of zo wilt gaan werken in verweggistan om aan de kern te prutsen, of zelf open source dingetjes wilt gaan schrijven in uw vrije tijd. De arbeidsmarkt in België ontleent zich totaal niet voor zulke zaken, mits enkele uitzonderingen die weer een grote lottopot zijn en waar je de nadelen moet bijpakken.
In 90% van de gevallen, zal het gewoon applicaties in elkaar kloppen zijn, die voldoen aan één of ander businessmodel. En de moeilijkheidsgraad zal hem dan niet zitten in low-level programmatie, maar in een gewoon goed doordachte aanpak waar iedereen moet samenwerken, het verwerken van heel veel functionaliteiten. Een toepassing waar een massa wetgeving zit in verwerkt en constant onderhouden moet worden, geschreven in pakweg vb, kan veel complexer zijn dan een low-level geschreven moduletje.

En je leert ook maar de programmeertaal of eender wat aan dat ze in uw schoot werpen, en daar verdiep je je in.

Een master in België ontleent zich meer in managementtaken.
Maar vergeet uw low-level programmaties maar. Maar reken op lange dagen, mee offertes maken, 3 vergaderingen per dag, rapportjes maken, het middelpunt van de shit worden.

sneax

Legacy Member
Mja kijk ge bekijkt het weer zo praktisch. Ik bedoel met die zin dat de master meer geschikt zal zijn om op een wetenschappelijk manier een oplossing te zoeken naar het sparen van CPU resources van een zeer complexe applicatie, wss denkt hij zelfs in pseudocode en programmeert zelf helemaal niet.

Dit is maar een klein voorbeeldje waarin een master beter geschikt zou moeten zijn. Dat wil ik eigenlijk zeggen, en ik denk dat ik daar niet verkeerd in ben?

Oldskooler

Legacy Member
sneax zei:
Mja kijk ge bekijkt het weer zo praktisch. Ik bedoel met die zin dat de master meer geschikt zal zijn om op een wetenschappelijk manier een oplossing te zoeken naar het sparen van CPU resources van een zeer complexe applicatie, wss denkt hij zelfs in pseudocode en programmeert zelf helemaal niet.

Snapte?

Dan mag de persoon die dat mag doen zich heel gelukkig wanen dat hij hier zo'n job heeft kunnen vinden.

Als er performantieproblemen zijn, ligt dat in vele gevallen eerder aan slecht geschreven SQL's, het ontbreken van indexen ect... Dat is iets waar je gewoon ervaring moet in opdoen, contstant mee bezig zijn, eens een extra cursus van gaan volgen, en zo bouw je het op.
Je moet al haast nasa-applicaties zitten schrijven, eer je gehinderd wordt door cpu-kracht.

sneax

Legacy Member
Oldskooler zei:
Dan mag de persoon die dat mag doen zich heel gelukkig wanen dat hij hier zo'n job heeft kunnen vinden.

Als er performantieproblemen zijn, ligt dat in vele gevallen eerder aan slecht geschreven SQL's, het ontbreken van indexen ect... Dat is iets waar je gewoon ervaring moet in opdoen, contstant mee bezig zijn, eens een extra cursus van gaan volgen, en zo bouw je het op.
Je moet al haast nasa-applicaties zitten schrijven, eer je gehinderd wordt door cpu-kracht.

Gehinderd worden door cpu kracht niet, maar mss wel immens kostenbesparingspotentieel in bepaalde gevallen. Nuja, het is idd heel specifiek, en dat soort jobs zijn er niet veel in belgie, maar dat wilt toch niet zeggen dat mijn voorbeeld daarom niet goed is? Het is een perfect voorbeeld zelfs.

En gij denkt nog altijd zo basic ... het optimaliseren van een compiler met 0.01% snelheidswinst dat resulteert in massa's programma's die sneller lopen en al die kleine beetjes zijn miljoenen euro's ... maja omdat er natuurlijk maar weinig mensen zijn die daar effectief aan werken en omdat zulke jobs amper bestaan in belgie is het toch geen slecht voorbeeld?

Oldskooler

Legacy Member
sneax zei:
Gehinderd worden door cpu kracht niet, maar mss wel immens kostenbesparingspotentieel in bepaalde gevallen. Nuja, het is idd heel specifiek, en dat soort jobs zijn er niet veel in belgie, maar dat wilt toch niet zeggen dat mijn voorbeeld daarom niet goed is? Het is een perfect voorbeeld zelfs.

En gij denkt nog altijd zo basic ... het optimaliseren van een compiler met 0.01% snelheidswinst dat resulteert in massa's programma's die sneller lopen en al die kleine beetjes zijn miljoenen euro's ... maja omdat er natuurlijk maar weinig mensen zijn die daar effectief aan werken en omdat zulke jobs amper bestaan in belgie is het toch geen slecht voorbeeld?

Als dat constant geopperd wordt als tegenargument dat je keer op keer weer mag lezen, terwijl de realiteit voor velen veel anders is, een realiteit waar ook zij waarschijnlijk mee geconfronteerd zullen geraken... dan is dat een goede opmerking om hun idealistische bubbel te doorprikken.
Velen zullen hun abstracte wiskunde waar ze jaren hebben voor geleerd later mogen ruilen voor verslagen zitten maken in word.

Aan de ene kant heb lees je hier constant verhalen van werkende mensen (met verschillende achtergronden) die u een beeld geven van de situatie, aan de andere kant lees je hier het enthousiasme van de student die denkt dat er poorten voor hem zullen opengaan.

En zelfs al sla je er in om een job te kunnen pakken zoals jij beschrijft, dat betekent daarom nog niet dat je beter af bent. Het leven is veel te relatief daarvoor.
Ik wed dat moest je vele informaticastudenten eerst enkele jaren ervaring zou kunnen geven, alvorens ze beginnen te studeren, dat velen gewoon zouden afhaken en iets anders gingen doen.

MAXXUR

Legacy Member
Moto zei:
Idd, maar ergens is er nog altijd dat idee dat een low-level library schrijven, moeilijker is dan software schrijven voor eind-gebruikers, wel dat is dus niet zo.

Ik had het over opleiding daar hé. Als ge spreekt over "echte eind-gebruikers", dan hebt ge het weer over analyse in the real world - iets dat overigens ook vooral door universitairen en niet hogescholers gebeurt

Moto

Legacy Member
dan hebt ge het weer over analyse in the real world - iets dat overigens ook vooral door universitairen en niet hogescholers gebeurt
Die "in the real world", Is dat uit ervaring of van-horen-zeggen, ik vind het altijd plezant dat zo van die mannen die nog op school zitten of pas afgestuurd zijn denken te weten hoe het "in the real world" er effectief aan toe gaat.

Paar unief kerels die de architectuur doen + analyses en dan wat hogeschool-gespuis als code-monkeys.
Nu pas op bij een aantal bedrijven zal het misschiens er ook wel aan toegaan, de reden waarschijnlijk dat zoveel IT projecten falen

sneax

Legacy Member
Unief kerels worden meer richting 'archtectuur' gevormd en hogeschool-gespuis meer richting 'code-monkey', dat is zo, dat zit in de opleiding.

Of ze nadien aan een job geraken in hun ambitieplan dat is iets anders, dat ze nadien een job uitvoeren waar de studie op gericht was, dat is weer iets anders, dat is irrelevant. De TS vraagt het verschil tss Bach en Mas info en dat is simpel: Mas-> abstract theoretisch Bach -> praktisch/theoretisch Punt gedaan.

Frustraties omdat uw chefs masters zijn en gij altijd hun shit moet oplossen zijn hier niet op zijn plaats.

Cycloon

Legacy Member
Ga maar niet te veel dromen hoor. De architectuur jobs zijn ook niet het walhalla hoor. In de industrie kraait geen haan over een mogelijkse performantieverbetering van 0.01% in een compiler. Hell, een architect die er voor kan zorgen dat er minder manuren nodig zijn zal beter beloond worden dan een architect die kan zeggen dat zijn oplossing 1% sneller is. Buiten de enkele zeer kleine niches waar er nog echt hardwarebeperkingen zijn is de grootste kost vantegenwoordig het personeel. Als een stukje software net iets te traag loopt wordt er gewoon extra hardware gekocht (wat niks meer kost vandaag de dag). Sommige stukken software lopen dan ook nog eens traag door banale fouten zoals gebrek aan indexen, spaghetti software die 10 keer hetzelfde gaat doen zonder dat iemand het beseft, ...

Ik was ook zo hoor als student, ik dacht ook eventjes de wereld te veranderen door optimale software te gaan schrijven. Maar in realiteit is doorvoersnelheid veel belangrijker. Software die maanden nodig heeft om bij de gebruiker te geraken is gedoemd om te falen omdat businessprocessen veel te snel wijzigen.

Genious

Legacy Member
Imho stelt gulder het allebei te extreem. :p
(niet dat ik nu precies jarenlange ervaringen heb, maar goed)

Ze gaan u waarschijnlijk niet vragen om low-level libraries te gaan schrijven, maar dat wil niet zeggen dat performance soms niet vrij belangrijk is en ge binnen zekere grenzen er alles moet uit gaan sleuren.

Stellen dat het ook maar kwestie van hardware upgraden is, is ook wat te makkelijk gesteld. Recent nog een dashboard geimplementeerd dat draait als een slak omdat het systeem snakt naar geheugen. Van een hardware upgrade was er toch geen sprake: (1) fysieke systemen zitten stampvol, (2) zo'n zaken worden intern aangerekend. Om maar te zeggen dat niet iedereen met een shaalbare fysieke architectuur zit.

Gelijkaardige situatie bij andere klant. Ge moet uw timeslots reserveren en ge zit met een applicatie die serieus wat data moet verwerken. Dan vragen die toch ook wel aandacht te besteden aan manieren om het proces te versnellen. Maar inderdaad, die vragen u niet om zo ver te gaan om een gans nieuwe library in een andere taal ofzo te schrijven.

Weer zelfde verhaal over tijdsdruk. Ik twijfel er niet aan dat er industrieën zijn waar ge in een paar maand al niet meer relevant zijt met wat ge oplevert, maar ik heb die toch nog niet tegengekomen.


Het is noch overal het ene uiterste, noch het andere. Maar ik kan me nu ook wel niet voorstellen dat er veel jobs zijn waar ge echt al uw algorithmenkennis zult mogen in gaan smijten.

Cycloon

Legacy Member
Dat je software performant moet zijn is een feit, maar dat komt meestal neer op cleane code schrijven en niet op dagen optimaliseren. Een voorbeeld zou bv. kunnen zijn dat je een zoekalgoritme voor handen hebt of zelf een nieuw zou kunnen schrijven dat 10% sneller. Tenzij dat veel aangeroepen low level code is zal geen enkel bedrijf geld investeren in een nieuw zoek algoritme.

Moto

Legacy Member
Frustraties omdat uw chefs masters zijn en gij altijd hun shit moet oplossen zijn hier niet op zijn plaats
Mijn chefs zijn geen masters, ik bepaal zelf architectuur / technologieën van mijn projecten.

Maarja der is in de wereld van business software heel veel rommel te vinden, meeste mensen kunnen geen deftige DB maken of weten wat een clustered index is, meeste pakken gewoon het nieuwste hippe framework + hippe technologie omdat ZIJ daar eens graag mee willen werken en niet geintresseerd zijn als dat wel het beste is voor de klant

Uiteindelijk is Context het belangrijkste, Wat wilt de klant, Hoeveel tijd hebben we, Wat is belangrijk, Hoe snel moeten we business value creeeren, Hoe ver gaan we een framework up-front bouwen, welke frameworks gaan we gebruiken, welke technologieën, welke programmeertalen, der zijn gewoon zoveeeeeeeeeel zaken die bij een project belangrijk en skills die belangrijk zijn niet alleen technisch maar ook sociaal, dat zijn dingen die ge jammer genoeg niet allemaal op unief leert

De zaken op unief zijn maar voor een Zeeeer klein percentage IT-jobs belangrijk, en als ge niet voor dat Zeeeeer kleine percentage gaat kunt ge even goed hogeschool doen, voor business software zijt ge mits een beetje veel inzet na een paar jaar ook architect / analist / whatever

Waar ik werk is trouwens ook iemand met een Phd begonnen in de informatica, de job bestaat uit project - planning / opvolging / meetings / testen van een project dat door een stel Indiërs word geschreven.
Maw, die opleiding is zowat totaal voor niks geweest, maar het is natuurlijk wel door het unief-diploma dat men in aanmerking komt voor zo'n geweldige job (nuja het zal wel goed betalen)

Cycloon

Legacy Member
Moto zei:
Waar ik werk is trouwens ook iemand met een Phd begonnen in de informatica, de job bestaat uit project - planning / opvolging / meetings / testen van een project dat door een stel Indiërs word geschreven.
Maw, die opleiding is zowat totaal voor niks geweest, maar het is natuurlijk wel door het unief-diploma dat men in aanmerking komt voor zo'n geweldige job (nuja het zal wel goed betalen)

Eigenlijk is dat een beetje jammerlijk de realiteit. Opvolging van projecten gebeurt nu ook alsmaar vaker door niet it-ers in grote bedrijven. Eigenlijk moet je je als master bijna geschoffeerd voelen als je zo'n soort jobs moet doen. Maar die jobs lijken nu éénmaal belangrijker naar de buitenwereld (en ze worden ook beter betaald...).

Oldskooler

Legacy Member
sneax zei:
Unief kerels worden meer richting 'archtectuur' gevormd en hogeschool-gespuis meer richting 'code-monkey', dat is zo, dat zit in de opleiding.

Of ze nadien aan een job geraken in hun ambitieplan dat is iets anders, dat ze nadien een job uitvoeren waar de studie op gericht was, dat is weer iets anders, dat is irrelevant. De TS vraagt het verschil tss Bach en Mas info en dat is simpel: Mas-> abstract theoretisch Bach -> praktisch/theoretisch Punt gedaan.
Analyses, dba's, netwerken, ... er is zoveel meer dan louter 'code-monkey'
zijn.
De richtingen mogen afgebakend zijn, zoals jij het voorstelt, maar wat later volgt is heel uiteenlopend.

sneax zei:
Frustraties omdat uw chefs masters zijn en gij altijd hun shit moet oplossen zijn hier niet op zijn plaats.

Integendeel. Frustraties uit allerlei kanten richting de bachelors. Je leest het elke 5 voet.
De afgunst druipt er vaak uit, en steeds alles trachten te minimaliseren, dit door mensen met een hoger diploma alsook door mensen met een lager diploma.
Alsof het niet opvalt. Door één of andere reden moet er steeds gekakt worden op mensen die al snel grote bedragen/schone jobs kunnen pakken met een tussenin-diploma. En de nr 1 die in het vizier staat, is de bachelor informatica.
Die met het hogere diploma kan niet hebben dat hij harder heeft moeten studeren en mogelijk minder verdient/gewaardeerd wordt.
Die met het lagere kan u niet hebben als easy made yuppie.

Nu ja, bewijs zoveel zekers, zorg dat je het zelf goed hebt, f* de rest, zij gunnen het u ook niet.
Bescheidenheid brengt u nergens.


En heerlijk toch dat mensen die er zelf niet inzitten of nog student zijn eens vertellen hoe het werkt.
Trouwens, waren al mijn chefs maar master informatica, ipv willekeur van allerlei diploma's, zou al veel doen IT minded personen aan de toppen.

mombopo

Legacy Member
Wat ik hier lees van niet programmeren snap ik niet.

Ik zit op de UHasselt en ik programmeer vollebak, 24 studiepunten zijn programmeren.
We hebben projecten, werkzittingen enz.

Ook hebben we niet zoveel wiskunde, 12 studiepunten maar.
Is dit dan zo anders dan op andere universiteiten?

nguaroth

Legacy Member
mombopo zei:
Wat ik hier lees van niet programmeren snap ik niet.

Ik zit op de UHasselt en ik programmeer vollebak, 24 studiepunten zijn programmeren.
We hebben projecten, werkzittingen enz.

Ook hebben we niet zoveel wiskunde, 12 studiepunten maar.
Is dit dan zo anders dan op andere universiteiten?
12 studiepunten klopt niet. 12 studiepunten in het eerste jaar, dat klopt wel. Maar er komen er nog in de andere jaren:)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan