Moto zei:
Ik zou zeggen probeer nog maar eens
Iets elegants kunnen oplossen is juist het grootste probleem in de IT, en iemand vers van de unief zal juist nog sneller iets te complex / overdesigned gaan oplossen
Idd, hoe vaak er geen exotische troep in elkaar wordt gestoken, waar men achteraf zelf niet meer aan uit kan, weken kan aanslepen, compatibiliteitsfouten oplevert, en dat voor een toepassing waar gewoon data ingeklopt moet worden in stomme inputvelden.
Meestal één of andere arrogante kwiep die denkt zich eens te kunnen bewijzen, en achteraf kan je er niet meer op rekenen, ooit zal er wel eens naar gekeken worden. Maar het boeltje sleept aan, kost massa's geld, de hints komen stilaan binnen dat het eigenlijk niet zomaar fixbaar is zonder drastische ingrepen.
Zo zijn bij ons de toepassingen die het meest basic moeten zijn, het meest exotisch gemaakt. Zitten vol met vreemde bugs die maar blijven aanslepen, en waar men geen oplossing voor vindt.
Eén toepassing is nog steeds niet in gebruik genomen wegens deze reden, dat zou de simpelste toepassing van allemaal moeten zijn.
Nu zijn ze van plan de functionaliteiten als apart moduleke bij in de grote app te steken, geschatte werktijd nog geen week (leukweg krijg ik het op mijn kas dus).
Moto zei:
het belangrijkste is als ge echt low-level libraries meer wilt schrijven doe unief maar weet dan ook dat die jobs niet naast uw deur te vinden zijn, als het teveel gevraagd is om te verhuizen of om elke dag in de file te staan, ga der uw tijd dan niet verdoen
Idd. Als je bij MS of zo wilt gaan werken in verweggistan om aan de kern te prutsen, of zelf open source dingetjes wilt gaan schrijven in uw vrije tijd. De arbeidsmarkt in België ontleent zich totaal niet voor zulke zaken, mits enkele uitzonderingen die weer een grote lottopot zijn en waar je de nadelen moet bijpakken.
In 90% van de gevallen, zal het gewoon applicaties in elkaar kloppen zijn, die voldoen aan één of ander businessmodel. En de moeilijkheidsgraad zal hem dan niet zitten in low-level programmatie, maar in een gewoon goed doordachte aanpak waar iedereen moet samenwerken, het verwerken van heel veel functionaliteiten. Een toepassing waar een massa wetgeving zit in verwerkt en constant onderhouden moet worden, geschreven in pakweg vb, kan veel complexer zijn dan een low-level geschreven moduletje.
En je leert ook maar de programmeertaal of eender wat aan dat ze in uw schoot werpen, en daar verdiep je je in.
Een master in België ontleent zich meer in managementtaken.
Maar vergeet uw low-level programmaties maar. Maar reken op lange dagen, mee offertes maken, 3 vergaderingen per dag, rapportjes maken, het middelpunt van de shit worden.