Archief - Informatica aan de universiteit

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mizz_star

Legacy Member
hej,

ik zit in het laatste jaar Latijn wiskunde en zou volgend jaar graag informatica gaan studeren aan de universiteit.
Maar nu mijn vraagje, is dit wel een goed idee? Welke jobs kun je hiermee doen en kan je die jobs ook met hogeschool, want ik ken iemand die hogeschool doet en blijkbaar is dat "ver onder mijn niveau"

Het liefst zou ik iets gaan doen als games of programmas ontwikkelen, maar ik heb horen zeggen dat het niet uitmaakt of je de heel moeilijke richting aan de universiteit doet, of die aan de hogeschool, want dat je sowiezo dezelfde jobmogelijkheden hebt.

Michster

Legacy Member
Mizz_star zei:
hej,

ik zit in het laatste jaar Latijn wiskunde en zou volgend jaar graag informatica gaan studeren aan de universiteit.
Maar nu mijn vraagje, is dit wel een goed idee? Welke jobs kun je hiermee doen en kan je die jobs ook met hogeschool, want ik ken iemand die hogeschool doet en blijkbaar is dat "ver onder mijn niveau"

Het liefst zou ik iets gaan doen als games of programmas ontwikkelen, maar ik heb horen zeggen dat het niet uitmaakt of je de heel moeilijke richting aan de universiteit doet, of die aan de hogeschool, want dat je sowiezo dezelfde jobmogelijkheden hebt.

Ook zou ik graag voldoende verdienen, ik weet dat dit niet al te goed klinkt, maar ik ben de beste leerling uit mijn klas en ik zou dus liefst niets studeren waar ik uiteindelijk niet veel aan heb...

:D

Bij mijn weten heb je "toegepaste informatica" op hogescholen wat zich meer richt op praktijk oftewel programmeren. Terwijl informatica op de unief eerder theoretisch is(meer wiskunde). :p

Hoort eerder bij werk/studie btw.^^

Bubba

Legacy Member
Mizz_star zei:
hej,

ik zit in het laatste jaar Latijn wiskunde en zou volgend jaar graag informatica gaan studeren aan de universiteit.
Maar nu mijn vraagje, is dit wel een goed idee? Welke jobs kun je hiermee doen en kan je die jobs ook met hogeschool, want ik ken iemand die hogeschool doet en blijkbaar is dat "ver onder mijn niveau"

Het liefst zou ik iets gaan doen als games of programmas ontwikkelen, maar ik heb horen zeggen dat het niet uitmaakt of je de heel moeilijke richting aan de universiteit doet, of die aan de hogeschool, want dat je sowiezo dezelfde jobmogelijkheden hebt.

Ook zou ik graag voldoende verdienen, ik weet dat dit niet al te goed klinkt, maar ik ben de beste leerling uit mijn klas en ik zou dus liefst niets studeren waar ik uiteindelijk niet veel aan heb...

:D

Hangt ervan af welke ambities je hebt. Als je echt wil gaan werken als software developer dan is een diploma Toegepaste Informatica voldoende. De richting is vooral op praktijk gericht en weinig "theoretische" informatica. Zaken zoals wiskunde bijvoorbeeld zijn erg beperkt. Veel meer dan wat statistiek heb ik nooit gekregen. Dat is ook niet nodig om software te ontwikkelen, maar als je grotere ambities hebt kan dat misschien wel meespelen...

Wat is voor jouw trouwens "voldoende"? Ik vind de startlonen niet slecht en je krijgt er bijna overal direct een auto met tankkaart enzo bij.

Mizz_star

Legacy Member
hej,

bedankt voor de antwoorden, voldoende is voor mij eigenlijk een gewoon loon, daar ben ik blij mee

ik zou gewoon liefst een job doen waar ik écht die universiteit mee nodig heb, en niet het gevoel heb dat ik vijf jaar heb geblokt voor iets wat ik in 2 jaar aan de hogeschool evengoed had kunnen doen, want dan zou ik iets anders gaan studeren... :)

Obi-Jan

Legacy Member
Mizz_star zei:
Ook zou ik graag voldoende verdienen, ik weet dat dit niet al te goed klinkt, maar ik ben de beste leerling uit mijn klas en ik zou dus liefst niets studeren waar ik uiteindelijk niet veel aan heb...

:D

Je hebt alleszins al de juiste houding om burgerlijk ingenieur: computerwetenschappen te studeren. Dan kan je later de baas spelen over die van de hogeschool.

Mizz_star

Legacy Member
Obi-Jan zei:
Je hebt alleszins al de juiste houding om burgerlijk ingenieur: computerwetenschappen te studeren..

is burgelijk ingenieur niet ontzettend moeilijk? of is informatica aan de universiteit even moeilijk?

Bubba

Legacy Member
Mizz_star zei:
hej,

bedankt voor de antwoorden, voldoende is voor mij eigenlijk een gewoon loon, daar ben ik blij mee

ik zou gewoon liefst een job doen waar ik écht die universiteit mee nodig heb, en niet het gevoel heb dat ik vijf jaar heb geblokt voor iets wat ik in 2 jaar aan de hogeschool evengoed had kunnen doen, want dan zou ik iets anders gaan studeren... :)

Ja, dat zijn verschillende jobs hé. Als jij met een unief diploma gaat solliciteren naar een job als software engineer, dan ga je inderdaad een job doen die je met een hogeschool diploma ook had kunnen doen. Maar een universiteit diploma geeft normaal gezien uitzicht op een andere soort van jobs.

ng

Legacy Member
Mizz_star zei:
is burgelijk ingenieur niet ontzettend moeilijk? of is informatica aan de universiteit even moeilijk?

Hebt ge infeite wel enig idee wat ge echt wilt doen later?

MAXXUR

Legacy Member
ng zei:
Hebt ge infeite wel enig idee wat ge echt wilt doen later?

Vind ik op zich een nutteloze opmerking, alsof iemand aan de universiteit begint met een job in gedachte. Doe nu vooral waar ge u in interesseert, en mik zo hoog mogelijk. Als de beste uit een latijn-wiskunde klas is burgerlijk ingenieur:computerwetenschappen niet te hoog gegrepen hoor. Gewoon gaan jong!

a143290

Legacy Member
Heel kort:

Unief = enorm theoretisch, veel wiskunde
Hogeschool = veel praktijk met "nuttigere" voorbeelden en projecten
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan