Archief - Industrieel ingenieur of Master informatica???

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Guest 7

Legacy Member
Hallo allemaal,,

Ik ben door enig zoekwerk op deze forum terechtgekomen. En hoewel dit onderwerp min of meer aan bod is gekomen heb ik nog niet echt een antwoord op mijn vraag gekregen. :s

Ik zit momenteel in mijn laatste jaar Latijn-Wiskunde en zit zo'n beetje vast; ik weet immers niet wat ik volgend jaar ga volgen... Ik wil sowieso iets met technologie en wetenschap doen en later hopelijk een hoge functie hebben in deze sector.

Dus de 2 richtingen waar ik tussen twijfel zijn: industrieel ingenieur elektronica-ict (Artesis) of master informatica (UA). Ik weet niet de welke te kiezen, lijkt me allebei zeer boeiend. Maar bij het lezen van een paar threads heb ik het gevoel gekregen dat ind ing misschien een beetje te gemakkelijk voor me zal zijn,, miss zit ik wel fout daarom ook deze thread.

Wat achtergrond info die jullie misschien zal helpen: ik volg dus latijn-wiskunde en krijg 7 uurtjes wiskunde. Ik heb totaal geen moeite met de lessen. Ik begrijp heel snel wat de leerkracht zegt. maar het probleem is dat ik die bewijzen en dergelijke niet graag studeer :s. Maar ik haal wel steeds goede punten voor wiskunde als ik ervoor ga (vooral tijdens de examens dan :p)

Hopelijk hebben jullie enig advies voor de verloren vogel :p ;)

zarathustra

Legacy Member
Doe gewoon burgerlijk ir. Kunt dan gewoon computerwetenschappen doen na 2 jaar wat hetzelfde is als de master informatica.

Guest 7

Legacy Member
Das juist het probleem bij mij; ik wil niet heel de tijd pendelen naar brussel of gent ik vind het leuk hier in antwerpen. ik zie het ook niet zitten om nu al mijn eigen was en plas te doen :p. Misschien later als ik aan mijn master begin dat ik dan naar gent ofzo ga maar voorlopig zou ik mijn bachelor in Antwerpen willen halen,,

iemand nog een idee?? :)

[BAT] Hydra

Legacy Member
Ma lol, da ge twijfelt tussen ind ing. en master informatica.... :D
Da's gelijk BSO met ASO vergelijken?
Gigantisch niveauverschil...

Guest 7

Legacy Member
@ Hydra: tis da,, ik weet niet hoe de lessen eruit zien en hoe zwaar het eigenlijk is vandaar ook deze thread,,

als het niveauverschil dan daadwerkelijk zo groot is dan kies ik dan toch voor master informatica,, wil niet te laag doen dan zal ik me vervelen en zeker m'n best niet meer doen :s

Gray

Legacy Member
Ik zou industrieel ingenieur doen, zijt ge veel meer mee later dan met computerwetenschappen. ;)

Guest 7

Legacy Member
Bedoel je dat de vraag naar ind ing veel groter is dan informatici??
of dat je gewoon dan veel meer jobmogelijkheden hebt??

Weet ook iemand waar je dan zoal terecht kan met beide diplomas en/of de startersloon gelijk zijn??

NotoriousP

Legacy Member
[BAT] Hydra;16159844 zei:
Ma lol, da ge twijfelt tussen ind ing. en master informatica.... :D
Da's gelijk BSO met ASO vergelijken?
Gigantisch niveauverschil...

Niet overdrijven hé, dat is ww6 met ww8 vergelijken. :p

Nu als technologie en wetenschap u interesseert doe je best geen informatica/CW. Dan ben je beter af met elektrotechniek...

joshetei

Legacy Member
[BAT] Hydra;16159844 zei:
Ma lol, da ge twijfelt tussen ind ing. en master informatica.... :D
Da's gelijk BSO met ASO vergelijken?
Gigantisch niveauverschil...

Tis inderdaad een duidelijke stap verschil, maar overdrijven is ook een kunst...

OT: waarom geen burgerlijk doen dan? Kzou toch geen richtingen laten vallen puur omdat ze in een andere stad zijn, kan je later nog spijt van hebben. Als je bvb 2 steden kan kiezen voor een richting dan kan je natuurlijk wel de 'leukste' kiezen, maar da's iets anders natuurlijk.

Gray

Legacy Member
Beide.
Valt te zien wat ge wilt doen natuurlijk, maar doe vooral wat ge graag doet.
Ge focust u veel te veel om op wat het 'moeilijkst' is, maar moeilijk is daarom niet beter.
Ik heb toevallig ervaring in beide sectoren en tis zeker ni zo da industrieel ingenieur makkelijk is. Voor het loonverschil moet ge het ni doen, het loonverschil tussen 2 verschillende bedrijven is veel groter dan het verschil tussen die 2 diplomas.

Guest 7

Legacy Member
thnx voor de reply's,, heb al een wat duidelijker beeld gekregen,,

voor de mensen die ervaring hebben in deze sectoren wat zijn de typische jobs die je kan doen met beide diploma's??

Ik wil mezelf zeker niet opsluiten in een kamertjeuh en de hele tijd berekeningen maken of heel af en toe via de telefoon iets regelen. ik hou meer van echt sociaal contact. interactie tussen mensen is gewoon veel leuker.

virtualdude

Legacy Member
Guest 7 zei:
Ik wil mezelf zeker niet opsluiten in een kamertjeuh en de hele tijd berekeningen maken of heel af en toe via de telefoon iets regelen. ik hou meer van echt sociaal contact. interactie tussen mensen is gewoon veel leuker.

Dan moet je voor die jobs solliciteren.
Het diploma zal daar weinig tot geen verschil maken

SharkyXTS

Legacy Member
NotoriousP zei:
Nu als technologie en wetenschap u interesseert doe je best geen informatica/CW. Dan ben je beter af met elektrotechniek...
Dat hangt er allemaal vanaf of je liever bezig bent met de hardware kant dan met de software kant. Akkoord dat veel van de IT (software) jobs in België ver weg staan van R&D, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

NotoriousP

Legacy Member
Als ik technologie en wetenschap hoor denk ik niet aan software en dan is hij imho beter af als ir. in de elektrotechniek, nanotechnologie, mechatronica, fotonica...

Xcessive-

Legacy Member
Kdg en artesis gaan samen, niveau van Kdg ligt hoger. Ik weet niet wat dat gaat geven aangezien elektronica ict op artesis komt. Master wordt 2 jaar in samenwerking met ua. Misschien handige info.

Cycloon

Legacy Member
Ind. ing. is meer praktisch gerichte theorie, informatica is ook vaak zuiver theoretische wiskunde. Wat écht moeilijk is hangt af van je kunnen. Voor mij zou een bachelor frans ook érg moeilijk zijn ;)

sneax

Legacy Member
burgie en master informatica is int begin niks anders als bewijzen leren voor een paar wiskundevakken, dus weet dat ge de eerste 2 jaar een paar cruciale vakken hebt die ge helemaal niet graag zult doen

Guest 7

Legacy Member
Bedankt voor de leerrijk tips,, zijn echt goed maar heb nog 2 vraagjes:
-met welk van de 2 diplomas zal ik veel meer keuze hebben (jobkeuze)??
-zal ind ing, nu dat de master 2 jaar is, meer "waarde" hebben??

Frey

Legacy Member
Niet om lastig te zijn, de opleidingen Master (industriëel Ingenieur) ICT vanop Artesis, KdG en andere Antwerpse scholen worden vanaf volgend jaar ingekapseld in de UA, en in academiejaar 2013/2014 zal het gelijk worden gesteld met de Universitaire opleidingen, dus volgens mij zal het niet zo veel niveauverschil maken ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan