Archief - Ik weet niet wat studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

grelok

Legacy Member
Hey allemaal,

Waarschijnlijk één van de zoveel berichten met "ik weet niet wat studeren", en ja ik heb het ook zitten..

Ik had vorig jaar de richting Accountancy-Fiscaliteit gevolgd en die richting lag mij niet echt, ik ben op verschillende vakken geslaagd en op andere niet dus nu is het een nieuw jaar en mijn laatste kans en ik weet echt niet wat te studeren.

Ik heb er dus bij stilgestaan wet ik echt graag doe.
De dingen die ik graag doe of deed was geschiedenis dit interesseerde mij echt alsook bezig zijn met pc's.

Ik was aan het denken om voor leerkracht geschiedenis te gaan met als tweede vak wiskunde maar het probleem is ik ben niet echt de sociaalste.. zou dit een probleem vormen?

In het herstellen en in elkaar steken van pc's heb je niet echt veel werk mogelijkheden.

de studie die ik in het middelbaar heb gevolgd is boekhouden informatica

Inco

Legacy Member
Dat is natuurlijk een heel open vraag die je alleen zelf kan beantwoorden he..

* Waarom lag de vorige richting je niet?
* Wil je iets anders in die richting proberen of een volledig nieuw terrein opzoeken?
* Al eens wat opendeurdagen gedaan?
* Al eens rondgehoord bij vrienden/collega's van je?

Elke richting heeft zijn leuke en minder leuke vakken. Iets in de geschiedenis of PC wereld is natuurlijk ook HEEL algemeen.

Geef eens wat meer uitleg over je persoonlijke interesses en ambities en dan kan iemand je mischien in de juiste richting duiden...

lantaarnpaal

Legacy Member
grelok zei:
Ik was aan het denken om voor leerkracht geschiedenis te gaan met als tweede vak wiskunde maar het probleem is ik ben niet echt de sociaalste.. zou dit een probleem vormen?

Een leerkracht is er niet om sociaal te wezen. Een leerkracht is er om goed onderwijs te geven aan leerlingen.

Sovereign

Legacy Member
MCT, TI, opleiding voor leerkracht secundair, politie? Ikzelf heb heel lang zitten sukkelen met m'n keuze, nu ik uiteindelijk gestart ben weet ik nog niet zeker of ik er helemaal op m'n plaats zit. Ik ken het gevoel wel, een goede keuze maken is helemaal niet simpel.

JasonC

Legacy Member
Muscleduck zei:
Ga dan gaan werken ipv uw tijd te verdoen.

Slechte raad, eens ge in die werksfeer zit geraakte daar heel moeilijk uit. Werkt gij? Beeld u in na een heel jaar elke maand een relatief hoog inkomen te hebben, en als ge na da jaartje terug wil gaan studeren valt ge ineens zonder inkomen, bam! Is ni zo simpel hoor! ;)

@grelok: ik kom ook van accountancy-fiscaliteit, ben nu logistiek management aan het volgen, mss iets voor u? Onderzoek het anders eens, zoek is opt internet, tis interessante materie, en ge kunt er alle kanten mee uit eens je je diploma hebt.
Ge moet er natuurlijk wel enige interesse in hebben en gemotiveerd zijn.

Muscleduck

Legacy Member
Y-Ssin zei:
Slechte raad, eens ge in die werksfeer zit geraakte daar heel moeilijk uit. Werkt gij? Beeld u in na een heel jaar elke maand een relatief hoog inkomen te hebben, en als ge na da jaartje terug wil gaan studeren valt ge ineens zonder inkomen, bam! Is ni zo simpel hoor! ;)
Simpel is het idd niet, maar uw tijd verdoen door in twijfel ofwel thuis te zitten ofwel in een richting die niet 100% uw goesting is is voor mij sowieso het allerslechtste. Op een CV staat dat ook niet echt goed he.

Wat je ook kan doen is met studerende vrienden eens binnenspringen en een lesje meenemen in verschillende richtingen. Misschien dat je zo geïnspireerd kan raken.

HighLow

Legacy Member
grelok zei:
Hey allemaal,

Waarschijnlijk één van de zoveel berichten met "ik weet niet wat studeren", en ja ik heb het ook zitten..

Ik had vorig jaar de richting Accountancy-Fiscaliteit gevolgd en die richting lag mij niet echt, ik ben op verschillende vakken geslaagd en op andere niet dus nu is het een nieuw jaar en mijn laatste kans en ik weet echt niet wat te studeren.

Ik heb er dus bij stilgestaan wet ik echt graag doe.
De dingen die ik graag doe of deed was geschiedenis dit interesseerde mij echt alsook bezig zijn met pc's.

Ik was aan het denken om voor leerkracht geschiedenis te gaan met als tweede vak wiskunde maar het probleem is ik ben niet echt de sociaalste.. zou dit een probleem vormen?

In het herstellen en in elkaar steken van pc's heb je niet echt veel werk mogelijkheden.

de studie die ik in het middelbaar heb gevolgd is boekhouden informatica

Wat wil je doen met je leven?
Hoe zie je jezelf binnen 10 jaar (villa met grote kar voor de deur, of bescheiden huis en een trein-abonnement maar veel vrije tijd, ....) => belangrijk om iets te kiezen die dat zowel financieel als qua life-work-balance ondersteunt.

Al een stiel overwogen (loodgieter, stukadoor, ...) Een optie die velen de dag van vandaag vergeten ...

clubje

Legacy Member
Inderdaad, goede laatste post.

Ik zou zeggen: studeer in functie van wat je later wil doen voor +/- 45 jaar. En luister niet naar raad als: "studeer wat je interesseert, en niet in functie van een job" want dat is natuurlijk bullshit. Of die opleiding naar die job toe dan interessant is/hoogstaand is, enz...irrelevant, je moet daar gewoon door om daarna de job te doen die je wilt.

Jondros

Legacy Member
Y-Ssin zei:
Slechte raad, eens ge in die werksfeer zit geraakte daar heel moeilijk uit. Werkt gij? Beeld u in na een heel jaar elke maand een relatief hoog inkomen te hebben, en als ge na da jaartje terug wil gaan studeren valt ge ineens zonder inkomen, bam! Is ni zo simpel hoor! ;)

@grelok: ik kom ook van accountancy-fiscaliteit, ben nu logistiek management aan het volgen, mss iets voor u? Onderzoek het anders eens, zoek is opt internet, tis interessante materie, en ge kunt er alle kanten mee uit eens je je diploma hebt.
Ge moet er natuurlijk wel enige interesse in hebben en gemotiveerd zijn.

Dat je moeilijk terug naar school kan als je een poos gewerkt hebt is te bezien van situatie tot situatie.
Ik ben na mijn middelbaar in een hogeschool richting gestart in de Howest. Interesseerde me al snel geen reet meer en alle medestudenten waren alternativie hippies waar ik niks mee te maken wilde hebben. Dermee gestopt in februari en van maart tot augustus gaan werken, 6 maanden dus. Dan in september gestart in de Katho en in 3j mijn bachelor logistiek op zak.
Had reeds na 1 week school al volledig terug het studentengevoel. Mede omdat ik gaan werken ben met het plan van toch weer te beginnen in september, ik zag het als een lange vakantiejob ofzo. Ook was ik nog niet klaar voor "het werkleven", elke dag verlangde ik meer naar het begin van het nieuwe schooljaar. Dat heeft ook gescheeld. Het geld maakte me geen zak uit... En als je nog bij je ouders woont zal dat voor iedereen wel gelden denk ik.

Range

Legacy Member
Kies vooral een richting met werk zekerheid als je beslist om te studeren.

SysRq

Legacy Member
Range zei:
Kies vooral een richting met werk zekerheid als je beslist om te studeren.

Dit gaat weer uitlopen tot een discussie tussen zij die vinden dat ge moet studeren wat nu goed in de markt ligt, en zij die vinden dat ge moet studeren wat u echt interesseert, waar uw passie ligt.

Ik ben voor het tweede: doen wat ge graag doet. Maar op jonge leeftijd weet ge niet altijd wat dat juist is natuurlijk. Ik weet het zelf ook nog niet moet ik eerlijk zeggen.

Ties

Legacy Member
doe idd gewoon wat je graag doet...
ook al verandert je interesse, je kan je altijd nog omscholen. Zomaar iets studeren omdat het goed in de markt ligt, is in rechte lijn naar een ongelukkige job. (als je daar natuurlijk nog de motivatie vindt om ervoor te studeren)

HighLow

Legacy Member
met passie alleen komt er geen brood op de plank, dus ga je uiteindelijk ook niet gelukkig zijn als je je droom volgde zonder werkzekerheid.

Het perfecte plaatje zal nooit bestaan, dus is het best om te kijken waar je wil komen in het leven, en dan daar een pad voor uitstippelt ...

Met gewoon een pad volgen omdat het leuk lijkt zal je in de meeste gevallen niet ver brengen.

Range

Legacy Member
Ties zei:
doe idd gewoon wat je graag doet...
ook al verandert je interesse, je kan je altijd nog omscholen. Zomaar iets studeren omdat het goed in de markt ligt, is in rechte lijn naar een ongelukkige job. (als je daar natuurlijk nog de motivatie vindt om ervoor te studeren)

Ik ben akkoord, maar ik kan alleen vaststellen dat er een grote groep afstudeerd en geen werk vind binnen in zijn/haar vakgebied en dan jaren moet job hoppen om goed werk te vinden.

Om eerlijk te zijn zou ik ook studeren wat mij interesseert, maar wees niet naïef en ga ook eens kijken hoe de job mogelijkheden zit en hoe deze kunnen evolueren ...

Technische beroepen en IT richtingen zullen altijd in de markt liggen, gezien 50% (vrouwen) er zich nooit aan wagen en er ook steeds meer nodig zijn. Dat zie ik niet binnen nu en 3 of 5 jaar veranderen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan