Archief - Hulp bij natuurkunde:

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Böhse Onkel

Legacy Member
Voor m'n eindexamen moet ik een aantal oefeningen kunnen oplossen. Natuurkunde is niet bepaald m'n beste vak vandaar kom ik hier uitleg vragen, voor sommige wss peanuts, helaas heb ik geen rekenkundig inzicht dus:


Chloor wordt in een gesloten vat bij 40°C en 5 bar absoluut afgekoeld tot 0°C. Bepaal de einddruk..??

Suicide Monkey

Legacy Member
Als je weet dat p/T een constante is kan je zeggen dat p1/T1=p2/T2

Daaruit kan je halen dat p2=p1/T1*T2

Hou wel rekening met dat de temperatuur moet in Kelvin zijn.

p2= 5/(40+273.15)*273.15 = 4.36 bar

Böhse Onkel

Legacy Member
Alvast merci, heb er nog een aantal :)


Tank met opp 2m² en hoogte 3m (V= 6m³) is gevuld met gas op T van 20°C. Drukmeter onderaan de tank registreert een druk van 1,5 bar. Er wordt nu 2000l warm water in de tank gepompt waardoor de T van het geheel verhoogt tot 80°C. Welke druk registreert de drukmeter nu als je weet dat de druk uit 3 "deeldrukken" bestaat?
Welke deeldrukken en bespreek ze:


Dus:
V= 6m³
P1= 1,5 bar
T1= 20°C
T2= 80°C
T verschil= 60°C


deeldrukken:
-druk in tank (absolute druk)
-temperatuurstijging
-dampspanning water (80°C)


Zover ben ik ....

Böhse Onkel

Legacy Member
Luchtbel op bodem van een meer met diepte 45m.
Temperatuur op de bodem bedraagt 7°C, T aan het opp. bedraagt 20°C.
Bereken het eindvolume van de luchtbel als je weet dat het Volume van de bel op de bodem van het meer 4mm² is.

Bespreek alle fysische wetten die je nodig hebt bij het oplossen...

KennyB2

Legacy Member
Böhse Onkel zei:
Alvast merci, heb er nog een aantal :)


Tank met opp 2m² en hoogte 3m (V= 6m³) is gevuld met gas op T van 20°C. Drukmeter onderaan de tank registreert een druk van 1,5 bar. Er wordt nu 2000l warm water in de tank gepompt waardoor de T van het geheel verhoogt tot 80°C. Welke druk registreert de drukmeter nu als je weet dat de druk uit 3 "deeldrukken" bestaat?
Welke deeldrukken en bespreek ze:


Dus:
V= 6m³
P1= 1,5 bar
T1= 20°C
T2= 80°C
T verschil= 60°C


deeldrukken:
-druk in tank (absolute druk)
-temperatuurstijging
-dampspanning water (80°C)


Zover ben ik ....

Is al lang geleden maar deze 2 moet je al zeker hebben denk ik:

Hydrostatische druk Ph:
2000 liter ==> 2m³ ==> oppervlakte van 2m³ ==> niveau van water = 1 m
1 m water ==> Invullen in formule om hydrostatische druk te berekenen
==> P = rho x g x h(water)

Daarnaast hebt ge uw druk van uw gas nog (tgv van temp.stijging):
(P x V)/T = constante
(P1 x V1)/T1 = (P2 x V2)/T2
P2 = (P1 x V1 x T2)/(T1 x V2) ==> invullen en ge hebt uwe druk

Böhse Onkel

Legacy Member
Merci, die kannek al verder...


nog iemand die de vorige weet??

KennyB2

Legacy Member
Böhse Onkel zei:
Luchtbel op bodem van een meer met diepte 45m.
Temperatuur op de bodem bedraagt 7°C, T aan het opp. bedraagt 20°C.
Bereken het eindvolume van de luchtbel als je weet dat het Volume van de bel op de bodem van het meer 4mm² is.

Bespreek alle fysische wetten die je nodig hebt bij het oplossen...

Ook voor deze een poging:

Eerst de druk berekenen van de luchtbel op 45 m diepte:

Pbodem = rho x g x h (hoogte = 45 meter) + Patmosfeer

Nu heb je:

Tbodem 7°C
Pbodem (berekend)
Vbodem = 4 mm³ (opgave staat tot de tweede macht => is geen volume ;))

Aan het water oppervlak hebben we alleen Patmosfeer en we weten de temperatuur (20°C)

(Pbodem x Vbodem) / Tbodem = (Patmosfeer x Voppervlak) / Toppervlak

Invullen en V oppervlak uitrekenen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan