Archief - Hulp bij mijn studiekeuze?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gossYx_88

Legacy Member
hallo, ik heb net mijn diploma secundair onderwijs gehaald in de richting economie-moderne talen, en ik ben bezig met mijn selectieproeven bij de politie maar heb toch een plan B nodig voor moest ik niet slagen...

ik ben goed in talen en economie interesseert me maar er is zo goed als geen richting die daar echt aan beantwoord... ik heb al gedacht aan handelswetenschappen maar ik ben een echte nul in wiskunde dus is dat geen optie meer.

ik ben dus op zoek naar een richting met veel talen en economie en eventueel een beetje wiskunde die ik er dan maar bij moet nemen, ik weet dan ook wel nog niet of ik beter bachelor of master doe...


alvast bedankt!

rookiepookie

Legacy Member
Begin gewoon met je eerst wat beter te informeren. Zoek eens het verschil op tussen een bachelor en master, want ik weet echt niet waarover jij praat als je het hebt over "kiezen tussen een bachelor of master". In jouw geval kan je handelswetenschappen idd uitsluiten. Heb er niet zoveel verstand van, maar kijk eens op de websites van hogescholen (uit de buurt) en selecteer daar de economie-opleidingen. Er zijn veel hogeschool-richtingen die economisch getint of richtingen à la management.

Nu, mss even kort uitwijden over het in jouw geval nuttige bachelor-master systeem. Vergeet de master, die volgt op een academische bachelor, waar je bij mijn weten toch altijd wat wiskunde voor nodig hebt (dan denk ik vooral aan T(E)W, HIR, HAWE). Jij kiest best voor een professionele bachelor, en daar volgt (bij mijn weten) normaal geen master op.

sanderkevdw

Legacy Member
Ik ben er zeker van dat je een bachelor gaat doen, aangezien dit een voorwaarde is voor je aan een master wil beginnen ;)

Na Economie-Moderne talen zijn eigenlijk de professionele bachelors in de economische richtingen (fiscaliteit etc...) de enige realistische mogelijkheid als je zelf aanhaalt dat je geen wiskunde wil doen. Als je er zelf over nadenkt zou je kunnen beseffen dat er geen richting is met zowel talen als economie, aangezien hier gewoon geen draagvlak voor is in de bedrijfswereld...

rookiepookie

Legacy Member
sanderkevdw zei:
Na Economie-Moderne talen zijn eigenlijk de professionele bachelors in de economische richtingen (fiscaliteit etc...) de enige realistische mogelijkheid als je zelf aanhaalt dat je geen wiskunde wil doen. Als je er zelf over nadenkt zou je kunnen beseffen dat er geen richting is met zowel talen als economie, aangezien hier gewoon geen draagvlak voor is in de bedrijfswereld...

Zou eigenlijk echt geen slechte richting zijn, economie-chinees ofzo :p.

gossYx_88

Legacy Member
rookiepookie zei:
Begin gewoon met je eerst wat beter te informeren. Zoek eens het verschil op tussen een bachelor en master, want ik weet echt niet waarover jij praat als je het hebt over "kiezen tussen een bachelor of master". In jouw geval kan je handelswetenschappen idd uitsluiten. Heb er niet zoveel verstand van, maar kijk eens op de websites van hogescholen (uit de buurt) en selecteer daar de economie-opleidingen. Er zijn veel hogeschool-richtingen die economisch getint of richtingen à la management.

Nu, mss even kort uitwijden over het in jouw geval nuttige bachelor-master systeem. Vergeet de master, die volgt op een academische bachelor, waar je bij mijn weten toch altijd wat wiskunde voor nodig hebt (dan denk ik vooral aan T(E)W, HIR, HAWE). Jij kiest best voor een professionele bachelor, en daar volgt (bij mijn weten) normaal geen master op.

ik heb hier thuis mijn broer zitten die bedrijfsmanagement doet maar hij steekt echt geen poot uit en toch is hij op alles door, en ik heb dan toch net iets meer ambitie en daarom dat ik master aanhaalde, ik zou dan wel een richting in bedrijfsmanagement kunnen doen maar dan zou ik er wel nog iets bij willen doen want ik kan volgens mij toch net iets meer aan

toch al merci

WhatsNew

Legacy Member
Ik kom ook uit EMT en heb mijn eerst jaar HW afgerond en goed geslaagd voor wiskunde. Maar aangezien je zegt dat je echt 'nul in wiskunde' bent, kan je misschien best een richting van bedrijfsmanagement kiezen.

Als je meer ambitie hebt kan je later nog altijd via een schakelprogramma de master van HW doen, waar er geen wiskunde in zit (tevens ook niet in de master).

SH343

Legacy Member
WhatsNew zei:
Ik kom ook uit EMT en heb mijn eerst jaar HW afgerond en goed geslaagd voor wiskunde. Maar aangezien je zegt dat je echt 'nul in wiskunde' bent, kan je misschien best een richting van bedrijfsmanagement kiezen.

Als je meer ambitie hebt kan je later nog altijd via een schakelprogramma de master van HW doen, waar er geen wiskunde in zit (tevens ook niet in de master).

Toevallig dat plustraject gevolgd?(: Overlopen ze trouwens in het begin van het jaar nog leerstof van het secundair?

Tersagoz

Legacy Member
rookiepookie zei:
Zou eigenlijk echt geen slechte richting zijn, economie-chinees ofzo :p.

Je kan altijd Sinologie studeren en als minor iets van economie pakken, dan heb je in zekere zin economie-chinees? :p

OT: Ik ben dit jaar ook afgestudeerd in EMT en ga volgend jaar (hoogstwaarschijnlijk :p) HW studeren. De wiskunde zal er natuurlijk wel moeilijker zijn als in bedrijfsmanagement, maar naar mijn weten nu ook niet zo moeilijk. :p Ofwel ga je gewoon HW studeren en haal je master (4j) ofwel bedrijfsmanagement+ schakeljaar + master HW (5j) :)
(Een andere richting met zowel economie als talen denk ik niet dat er te vinden is, behalve TEW dan enz...)

S<3Kurtofsky

Legacy Member
Bedrijfsvertaler-tolk is misschien iets voor u.

Is deze opleiding iets voor jou?

Heb je een passie voor talen? Wil je vlot leren omgaan met specifieke software en weet de bedrijfseconomische praktijk je te boeien? Vertaal je graag allerhande zakelijke documenten en schrijf je graag teksten? Of geef je graag taaladvies? Of vind je zakelijke gesprekken tolken tussen anderstalige partners een uitdaging? Dan is de bacheloropleiding office management, afstudeerrichting bedrijfsvertaler-tolk écht iets voor jou.

Bedrijfsvertaler - tolk | Katholieke Hogeschool Leuven

En hier zijn de vakken die je dan krijgt enzo:

Studieprogramma afstudeerrichting bedrijfsvertaler-tolk | Katholieke Hogeschool Leuven

=> Naar wat ik las in de eerste post, lijkt dit me ideaal voor u als plan B

Ik heb in het secundair ook Ecmt gevolgd, maar economie was echt totaal mijn ding niet. Dat is de reden waarom ik die richting toen niet heb gekozen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan