Archief - Hoofdrekenen trainen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-::Kratos::-

Legacy Member
Hoi,

Na jaren studeren en telkens wanneer ik met een wiskundig probleem geconfronteerd werd, teruggrijpend naar een Ti-83 of een MATLAB installatie, zijn mijn hoofdreken skills nogal sterk afgenomen. Ik ben nooit echt erg sterk geweest bij hoofdrekenen, maar dat is toch iets wat je toch moet kunnen vind ik :p Zijn er boeken of websites die jullie aanraden om dat terug wat te trainen. Zoeken op Google levert wel wat op, maar dat focust vooral op het aanleren van de elementaire principes van hoofdrekenen (lees: niveau lager onderwijs).

thecoon

Legacy Member
wat wil je juist met hoofdrekenen uitrekenen? want veel problemen kun je terugbrengen naar wat je in het lager geleerd hebt

Furywitch

Legacy Member
beste methode blijft oefenen met een telraam, als je die methode onder de knie krijgt kan je "zotte" berekeningen maken uit het hoofd. Zo leren ze jongeren in vele aziatische landen nog steeds rekenen :p

DaTa

Legacy Member
Schrijf zelf enkele enkele "zotte" berekeningen op en reken ze uit zou ik zeggen.

lantaarnpaal

Legacy Member
koop een boek van het 1ste/2de/3de/etc middelbaar en probeer alles zonder rekenmachine te berekenen. Na een tijd oefenen lukt het goed.

Muscleduck

Legacy Member
Gewoon in de winkel als je iets koop zelf de prijs per kg proberen uitrekenen? Bv een zakje kaas van 300g omrekenen? Of stel zelf wat oefeningen op? Zelf gebruik ik nooit een rekenmachine. Op het werk doe ik alles uit het hoofd. Ik doe ook af en toe omrekeningen van mph naar km/h uit mijn hoofd. Simpele dingen maar ze houden uw brein scherp.

Warezdude124

Legacy Member
Furywitch zei:
beste methode blijft oefenen met een telraam, als je die methode onder de knie krijgt kan je "zotte" berekeningen maken uit het hoofd. Zo leren ze jongeren in vele aziatische landen nog steeds rekenen :p
Ik heb hier een pdf'je van de japanese abacus, mss iets voor volgend jaar!

Basic hoofdrekenen is, als de getallen op papier zijn gemakkelijk, maar als ik ze in mijn geheugen moet houden is het al wat moeilijker :(

Orchidee

Legacy Member
Ikzelf merk dat het bezig zijn met geld echt wel helpt. Ik werk in de horeca en door constant geld te ontvangen en terug te geven merk ik dat ik er vlotter in ben, en dat het hoofdrekenen onderhouden wordt ;)

hashtag

Legacy Member
Ik was vandaag beschaamd over mezelf omdat ik 2000w/230v niet kon uitrekenen op een minuut op mijn examen. Ik denk dat wel meerdere mensen hier last van hebben :p

Tersagoz

Legacy Member
Om het wat te onderhouden kan je natuurlijk gewoon zoveel mogelijk je rekenmachine vermijden. Als ik wiskunde oefeningen deed probeerde ik gewoon zo weinig mogelijk een rekenmachine te gebruiken, maar dit kan je ook doen in het alledaagse leven he :p. Je komt dagelijks wel dingen tegen die je moet/kan uitrekenen... Er echt specifiek op gaan oefenen ga je vrij snel beu worden denk ik. :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan