Archief - hoeveel opzegtermijn

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vanrumst

Legacy Member
Situatie is de volgende:

Heb bij firma een deeltijds contract waar ik aantal uur per week moet zijn (tijdstippen doen er niet toe, moet gewoon zorgen dat ik die tijd daar heb gespendeerd).

Nu wil ik deze job opzeggen (mijn andere jobs zijn meer dan voldoende).

Ik heb juist 3 weken verlof gehad op dat werk. Normaal gezien moet ik donderdag terug aan het werk daar.
Nu zou ik zo snel mogelijk daar willen opzeggen.

Heb mijn contract er eens bijgenomen en daar staat:

"Elk van de partijen kan de overeenkomst zonder opzegging of voor het verstrijken van de termijn beëindigen om dringende redenen in toepassing van art 35 van de arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978".

(het betreft een arbeidsovereenkomst voor bedienden, vervangingscontract dat nog loopt tot 30 oktober 2012)

Kan ik nu gewoon aangetekende brief sturen met de melding dat ik om dringende redenen mijn ontslag geef?

Of wat verstaan ze onder dringende redenen?

Mijn gsm/laptop/... moet ik ook nog wel gaan indienen, maar dit kan ik altijd wel eens binnensteken deze week. Dus liefst van al zou ik er niet meer hoeven te werken (al mijn lopende projecten zijn er ook afgelopen, zou voor nieuw project te beginnen zijn).

StanTem

Legacy Member
Wat is dan uw dringende reden?
Denk niet dat ge zomaar iets kunt verzinnen...

crazyman2

Legacy Member
Gebruik van dringende reden lijkt mij onmogelijk? Je kan dat enkel gebruiken indien alle professionele samenwerking in de toekomst onmogelijk is. Dus er resten nog 2 mogelijkheden:
1. Opzeg (afhankelijk van uw anciënniteit/statuut)
2. Op één of andere manier uw baas overtuigen om uw arbeidscontract ook op te zeggen. Dan is er wederzijds akkoord en kunt ge normaal direct stoppen van zodra dat gedaan is.

vanrumst

Legacy Member
pfff
heb even op jobat mijn opzegging nagerekend. Zou uitkomen op 1,5 maand en start op eerste werkdag van nieuwe maand, (dus dat zou nog tot half september daar werken zijn :( )

crazyman2

Legacy Member
vanrumst zei:
pfff
heb even op jobat mijn opzegging nagerekend. Zou uitkomen op 1,5 maand en start op eerste werkdag van nieuwe maand, (dus dat zou nog tot half september daar werken zijn :( )
Dat zou moeten juist zijn. Ik ben geen expert in sociaal recht, en ik heb nu echt geen zin om mijn boek op te zoeken dus hiermee zult ge het moeten doen :p

1,5 Maanden is daarbij ook het maximum. Ik denk dat je ook met de werknemer een (lagere) andere opzegtermijn kunt overeenkomen. De details hiervan weet ik helaas niet. Dat zal iemand anders moeten beantwoorden.

Maar ge zult daarenbij wel rap moeten zijn, want de opzeg gaat pas de volgende maand in (voor bediendes alleszins). Dus als ge nu nog te lang wacht tot begin augustus, dan begint de opzeg pas in september. En niet vergeten, een aangetekende brief is pas geldig na 3 werkdagen.

Guazala

Legacy Member
Ge kunt altijd met uw baas eens hierover spreken hé.
Ik heb begin juli een aanbod gekregen, maar moest begin augustus kunnen beginnen. Ik ben toen gewoon met mijn baas hierover gaan spreken (ik had volgens die formule weet-ik-veel-wie een opzeg van 2 maanden). Mijn baas vond het geen goed idee mij te houden als ik daar toch niet wilde zijn dus, in onderling overleg, doe ik nu vrijdag al mijn laatste dag daar.

Jeffer1980

Legacy Member
Wat ik ervan weet is dat ge idd niet zomaar dwingende reden kunt opgeven, wat nogal normaal is omdat uwen baas ook wat zekereid moet hebben rond zijn werkvolk. Andersom kan uwen baas ook niet zomaar dwingende reden aanroepen om u te ontslaan.

Ga met uwen baas klappen en probeert iets overeen te komen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan