Archief - Hoeveel mag ik verdienen als student?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Brick Top

Legacy Member
Hallo iedereen,

Ik vroeg mij af hoeveel ik als student mag verdienen vooraleer ik belastingen moet betalen en/of mijn ouders meer belastingen moeten betalen en/of hun kinderbijslag verliezen. Op de website van de VDAB vond ik het volgende:

Werk je met een studentenovereenkomst, dan moet je geen sociale bijdrage betalen op je loon op voorwaarde dat je per jaar niet meer dan 50 arbeidsdagen werkt. Onder een arbeidsdag verstaan we elke dag waarvoor je loon ontvangt, dus ook weekends en feestdagen, dagen waarop je ziek was, enz.

Aan die 50 arbeidsdagen zit ik nog lang niet dus no problemo so far.

Als je te veel verdient als jobstudent, kan dit gevolgen hebben voor de belastingen van je ouders en jezelf. Hoeveel je precies mag verdienen, is afhankelijk van verschillende factoren. We geven enkele algemene regels.

Werk je met een studentenovereenkomst?
Dan wordt de eerste schijf van 2.490 euro die je verdient niet meegerekend als 'inkomen'. Je mag in dit geval dus tot 5.480 euro netto (gehuwde ouders) of 6.810 euro netto (niet gehuwde ouders) verdienen. Opmerking: er zijn ook nog andere bestaansmiddelen die niet meetellen als inkomen.


Ik werk al het hele jaar bij een logistiek bedrijf maar wel via de interim. Betekent dat dan dat ik met een studentenovereenkomst werk? Ja toch hé? :unsure:

Wou het gewoon even navragen voor alle zekerheid. Had al gebeld naar de interim maar daar begon men te zeveren over 23 dagen in de vakantie en 23 dagen onder 't jaar dus die waren daar duidelijk niet up-to-date.

Alvast bedankt!

B.T.

joshetei

Legacy Member
Ik werk al het hele jaar bij een logistiek bedrijf maar wel via de interim. Betekent dat dan dat ik met een studentenovereenkomst werk? Ja toch hé?

Op uw contracten zou er normaal gezien statuut 'jobstudent arbeider' moeten staan.
Staat trouwens een fout in die FAQ over het 'meer dan 50 dagen werken', daar niet naar kijken dus
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan