Archief - Hoe starten als IT consultant?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

RadicalAtheist

Legacy Member
Overuren doe ik totaal niet, tenzij met het akkoord van de bevoegde personen en uiteraard aan 150%.
Serieus? "Uiteraard"?
Als freelancer ben je helemaal niet gebonden aan 38u/40 uur per week. En een uur werken is een uur werken.
Ik heb nog nooit geweten dat een freelancer "werkt aan 150%".

ze verdienen nog de helft van wat ze ooit verdienden
ofwel werken ze niet niet voltijds wegens te weinig opdrachten. Ofwel is het een boekhoudige truc om minder personenbelasting te betalen.

vb ex-collega is van audi a4 naar peugeot 308 moeten gaan toen ie zelfstandig werd...
Dat zegt niets. De audi is een bedrijfswagen, dus normaal geleased.
Als je zelfstandig wordt moet je die inleveren, en sta je compleet zonder vervoer, op dat moment heb je ook nog niets verdiend. In het beste geval kun je een maand later een eerste factuur sturen , die een maand daarop betaald wordt.
Dus na 2 maanden je eerste centen binnen, en die zijn meestal niet genoeg om een A4 te kopen.

Ofwel koop je met je privé-spaarcenten een wagen, maar dat is fiscaal niet interessant.
Ofwel probeer je zelfs een wagen te leasen, maar dit is in principe een krediet waarvoor je je kredietwaardigheid moet bewijzen, over een periode van 4 jaar. Evident dat dat lukt niet voor de meesten.

RadicalAtheist

Legacy Member
Projectmanagers... Als er ergens 13 van in een dozijn zijn ...

[B]Rocketeer

Legacy Member
@RadicalAtheist: Euhm ik sta als freelancer op een project. Een project heeft een bepaald budget. Voor mijn functie dien ik 40 te werken per week, 8u per dag, aan een uurtarief van x-euro. Contractueel is mooi vastgelegd dat als ik overuren doe, dit aan 150% is. Zondag en feestdagen is het 200%.

En enkel bij goedkeuring van bevoegden doe ik meer uren dan bepaald. Timesheets, kent gij da?

Bunecarera

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Serieus? "Uiteraard"?
Als freelancer ben je helemaal niet gebonden aan 38u/40 uur per week. En een uur werken is een uur werken.
Ik heb nog nooit geweten dat een freelancer "werkt aan 150%".

Timesheets my friend, timesheets.
Er is een groot verschil tussen een all-in daily rate. En een uurtarief met contractueel vastgelegde uren.

RadicalAtheist zei:
ofwel werken ze niet niet voltijds wegens te weinig opdrachten. Ofwel is het een boekhoudige truc om minder personenbelasting te betalen.

Huh? Wat bedoel je daarmee?

RadicalAtheist

Legacy Member
Timesheets, kent gij da?
Schijnzelfstandigheid, kent gij da?

Persoonlijk heb ik dergelijke clausules nog nooit voorgesteld gekregen (standaard-contracten verschillende detacheerders), en bovendien zou ik er ook niet op ingaan, ik zou ze zelfs laten schrappen.
Omdat ik werk voor verschillende klanten, heb ik flexibiliteit nodig die me toelaten om op bepaalde dagen langer door te werken om te compenseren voor andere dagen afwezigheid. Trouwens 4 dagen van 10u is ook 40u.
Die clausules hebben als effect dat je je nog méér als werknemer gedraagt.

Stel dat er staat dat je 1000% extra verdient bij overuren, wie wint er dan bij? Jij, die eerst toestemming moet vragen, maar ze niet zal krijgen? Of de opdrachtgever die je daarmee de facto exclusiviteit verleent op je diensten vanwege zijn monopolie op je kantooruren?

Als je zelfstandig zijt, gedraag je dan ook zelfstandig.

Huh? Wat bedoel je daarmee?
Als zelfstandig zaakvoerder bepaal je zelf wat je loon is.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Yep ik ken dat zeker, maar de klant van hen wilt 8u per dag pro-actieve monitoring van hun netwerk tijdens office-uren van België.
Dan moet je echt niet afkomen van: vandaag ben ik er niet, morgen wel en doe ik meer uren

Misschien dat het kan bij kleine partijen of programmeerfunctie kan, maar bij een klant met een contract van 200 miljoen op netwerkgebied, die laten geen flexibiliteit toe hoor. Daar wordt alles tot in de puntjes geregeld met procedures.
Ikzelf heb intern dan nog eens 2 backup personen voor in het geval dat er iets met mij zou gebeuren of als ik verlof heb.

Wie er het meeste bij wint: ik weet op voorhand dat ik 8u per dag moet werken, ik voor die dag x-aantal krijg betaald. Ze moeten dus niet afkomen met: doe eens overuren.
Overuren:
1) Management vraagt of het kan
2) Ik geef mijn akkoord dat het mogelijk is om op die dag overuren te doen
3) Facturatie is ernaar.

Dus ik heb er het meeste baat bij.
Ik heb nog maar 2x overuren moeten doen -> werken op een zaterdag.
Dit omdat er een ander corenetwerk werd uitgerold in hun 2 datacenters. Dus monitoring tools moesten verandert worden + nagaan of alles na de migratie perfect in orde was en traffic flow gaat zoals het hoort te gaan.

Ik denk dat jij eens wat verder moet gaan leren kijken dan jouw neus lang is ;)
Volgens mij zit jij meer in een programmeerfunctie ofzo dat zegt: binnen een jaar moet het programma geschreven zijn, hoeveel kost het.

Bunecarera

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Schijnzelfstandigheid, kent gij da?

Persoonlijk heb ik dergelijke clausules nog nooit voorgesteld gekregen (standaard-contracten verschillende detacheerders), en bovendien zou ik er ook niet op ingaan, ik zou ze zelfs laten schrappen.
Omdat ik werk voor verschillende klanten, heb ik flexibiliteit nodig die me toelaten om op bepaalde dagen langer door te werken om te compenseren voor andere dagen afwezigheid. Trouwens 4 dagen van 10u is ook 40u.
Die clausules hebben als effect dat je je nog méér als werknemer gedraagt.

Stel dat er staat dat je 1000% extra verdient bij overuren, wie wint er dan bij? Jij, die eerst toestemming moet vragen, maar ze niet zal krijgen? Of de opdrachtgever die je daarmee de facto exclusiviteit verleent op je diensten vanwege zijn monopolie op je kantooruren?

Denk dat hier de onduidelijkheid ligt.
Als ik het goed versta werk jij TEGELIJKERTIJD voor verschillende opdrachtgevers.

Volgens mij zijn freelancers die meerdere opdrachten per jaar hebben, maar telkens bij een andere opdrachtgever en niet tegelijkertijd in de meerderheid.
En zij hebben dus ook nooit te maken met schijnzelfstandigheid. Een SAP-consultant die 4maanden bij X werkt, dan 3 maanden bij Y, anderhalve maand bij Z,...is toch geen schijnzelfstandige?

Timesheets hebben trouwens niets te maken met schijnzelfstandigheid. Bijna iedereen die werkt via een detacheringskantoor of recruteringskantoor vult die in. Is niets mis mee.
Er wordt gewoon een keuze gemaakt bij het opstellen van het contract tussen een all-in daily rate of een uurtarief. Uurtarief is dan meestal gebaseerd op een normale 38u/week. Wilt de klant meer? Ok, maar daar betaal je voor.
Veel hangt gewoon af van welke functie je uitvoert bij je opdrachtgever. Je mag dan wel 12u per dag willen werken, maar als je een SAP-implementatie doet en je contactpersonen zijn vaste werknemers die om 17u hun schup afkuisen, dan kan je verder weinig doen...

En laten we aub niet de discussie starten of de mensen die via kantoren werken dan wel of niet echte zelfstandigen zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan