Archief - Het leven zoals het is: Sleepbootkapitein....

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Blue-Bora

Legacy Member
Ello iedereen,

Ik vond hier geen ander subforum waar ik dit kon posten, dus doe ik het hier maar. Als het hier niet thuishoort dan mag het altijd verplaatst/verwijderd worden door de mods uiteraard.

Aangezien ik van andere mensen altijd leuke reacties krijg als ik tegen hen zeg welk beroep ik doe dacht ik misschien dat jullie ook wel nieuwsgierig zouden zijn naar wat beeldmateriaal :-)

Ik werk dus als kapitein op de havenslepers in Antwerpen, en regelmatig maak ik wat filmpjes aan boord en zet ze dan op youtube.

Een jaar of 3 geleden heb ik met enkele webcams een live stream op het internet gezet, maar dit mocht wegens veiligheidsredenen niet meer. Dus nu doe ik het maar met "niet live" beelden :-)

Op onderstaande links kan je wat filmpjes vinden die ik tot hiertoe gemaakt heb. Ik ben hier nog niet erg lang mee bezig, maar er volgen er zeker nog !

Alle reacties/tips/vragen (zowel positief als negatief) zijn hier welkom.


YouTube - ‪Antwerp Harbor Tug‬‏

YouTube - ‪Grande Togo entering Antwerp Harbor‬‏

YouTube - ‪Assisting Msc Stella‬‏

YouTube - ‪Assisting Sea Lady from Drydock‬‏

YouTube - ‪MSC Ela - Port Of Antwerp‬‏

YouTube - ‪Antwerp Tugboats‬‏

YouTube - ‪Brandinstallatie Testen‬‏

jawadde001

Legacy Member
Lijkt me een leuke baan.

Mag ik vragen welke opleiding je genoten hebt?

NitrodusT`

Legacy Member
Zeker interessant! Zeker als je van die grote schepen mag assisteren.
Ben zelf actief in de maritieme sector maar enkel met tankerschepen. Weet niet of je daar ervaring met hebt?

Het is inderdaad wel eens iets anders. Heb je vaste uren of werkzaam in shiften?

Blue-Bora

Legacy Member
Skoran zei:
Hoe komt ge terecht in zo een job :p?

Ik ben van "jongsaf" op het water grootgebracht aangezien mijn vader een zeilboot heeft. Op het einde van mijn basisschool kreeg ik een papier van het "PMS" waarop allerlei keuzes stonden, en eentje daarvan was "Rijn- en Binnenvaart en beperkte Kustvaart"

Dat sprak mij meteen aan, en ik heb die studies afgemaakt.
Ongeveer een week nadat ik was afgestudeerd belde ze mij op en vroegen ze me of ik geen interesse had ik deze job.
Ik heb meteen ja gezegd, en vanaf toen werk ik op de sleepboten.

Van 2001 tot 2005 als matroos, en tot heden als kapitein.

jawadde001 zei:
Lijkt me een leuke baan.

Mag ik vragen welke opleiding je genoten hebt?

Zie boven ;-)

NitrodusT` zei:
Zeker interessant! Zeker als je van die grote schepen mag assisteren.
Ben zelf actief in de maritieme sector maar enkel met tankerschepen. Weet niet of je daar ervaring met hebt?

Het is inderdaad wel eens iets anders. Heb je vaste uren of werkzaam in shiften?

Yep tankers, ro-ro, containers en alle andere schepen slepen wij. De meeste filmpjes zijn momenteel van autoschepen omdat mijn vaste sleepboot nu op de linkeroever van de Schelde ligt voor een tijd en daar komen bijna alleen maar autoschepen.

Filmpjes van tankers en andere volgen zeker ! :)

boostah

Legacy Member
Khoor al jobprotectie!!

Maw, kversta al amper iet van diene radio int plat antwerps (of toch plat genoeg voor mij om amper te verstaan) :p

Blue-Bora

Legacy Member
boostah zei:
Khoor al jobprotectie!!

Maw, kversta al amper iet van diene radio int plat antwerps (of toch plat genoeg voor mij om amper te verstaan) :p

Daarom is het ook de Haven van Antwerpen he :-D

En als het enige troost kan zijn --> Al diegene die pas bij ons beginnen verstaan er ook niks van omdat het ook veel begrippen zijn die je enkel daar hoort. Ik verstond er de eerste weken ook niks van toen ik pas begon.

boostah

Legacy Member
Blue-Bora zei:
Daarom is het ook de Haven van Antwerpen he :-D

En als het enige troost kan zijn --> Al diegene die pas bij ons beginnen verstaan er ook niks van omdat het ook veel begrippen zijn die je enkel daar hoort. Ik verstond er de eerste weken ook niks van toen ik pas begon.

Kdacht eerder da da type luchtvaart was. Voor officiele (als in jobgerelateerd) zaken Engels en de zever int antwerps. Wordt zekers enkel gedaan bij communicatie met de kapitein da gesleept wordt?

Blue-Bora

Legacy Member
boostah zei:
Kdacht eerder da da type luchtvaart was. Voor officiele (als in jobgerelateerd) zaken Engels en de zever int antwerps. Wordt zekers enkel gedaan bij communicatie met de kapitein da gesleept wordt?

Wij communiceren enkel met de loods die op de brug van het zeeschip staat, die dan op zijn beurt in het Engels met de kapitein aan boord praat.

Ik ga me nu klaarmaken voor een nachtshiftje, en kzal nog een filmpje maken :) Ik heb daar ook internet hoor, dus ik kom nog wel eens piepen hier.

^MystiQ

Legacy Member
Ik herinner mij die live webcambeelden nog, dat waren tijden jong! Op 9lives zitten en den blue-bora zijn thread volgen tot hem zou moeten slepen en dan live meevolgen, dat was fantastisch :p

jerri

Legacy Member
mooie job en leuke videos. Ik werk zelf voor een grote rederij dus ben blij dat hier nog logistieke profielen zitten :).

joske007

Legacy Member
Geweldig interessant dit, ik zie vaak slepers op het werk, nu weet ik ineens ook hoe het er aan toe gaat op zo'n schip. Had er geen flauw benul van :p

xDama

Legacy Member
Ziet er mij wel een toffe job uit, maar precies toch ook een immense verantwoordelijkheid!

Wat ik mij meteen ook afvraag; verdient dat goed en hoeveel uren moet je zo gemiddeld doen? Want het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dit een 9-5 is =)

Dieterg

Legacy Member
9lives meeting op uw schipke? ^^

Alléjoh, dieje grande togo.. :o Dat is nog eens een schip!

Zijn hier ook geen risico's aan verbonden?

Blue-Bora

Legacy Member
BeeLz zei:
Op YouTube - ‪Grande Togo entering Antwerp Harbor‬‏ loopt er rond 8.05 plots precies een beest ofzo naar boven :p

Best indrukwekkend wel!

Dat is idd een vliegje op de ruit :)
Ruitjes kosten btw +-4000euro/stuk :D
Zijn ongeveer een 1.5 CM dik en zit onzichtbare verwarming in verwerkt.

xDama zei:
Ziet er mij wel een toffe job uit, maar precies toch ook een immense verantwoordelijkheid!

Wat ik mij meteen ook afvraag; verdient dat goed en hoeveel uren moet je zo gemiddeld doen? Want het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dit een 9-5 is =)

Is idd een leuke job, al moet je er je kopje soms wel bijhouden. Vooral bij mist en storm.
Maar mist is het ergste.
Er zijn soms momenten dat er zoveel mist is dat je je eigen achterdek niet eens ziet, en probeer dan maar eens zo'n schip te naderen om het vast te maken.....

Wij lopen shiften van 12u en hebben dus enkel dag en nacht diensten, en heel af en toe een late.

Mam zei:
9lives meeting op uw schipke? ^^

Alléjoh, dieje grande togo.. :o Dat is nog eens een schip!

Zijn hier ook geen risico's aan verbonden?

haha, daar gaan de bazen ni zo content mee zijn vrees ik :) De 25ste Juni is het wel opendeurdag bij ons en is het mogelijk om de slepers te bezichtigen.

Die Grande Togo is nog niet echt heel groot hoor. Die lijken zo groot omdat die zo hoog zijn opgebouwd. Maar een schoendoos opt water dus :D

De containerschepen die op Rechteroever binnenkomen zijn het dubbele qua laadvermogen, en zijn ook een pak langer, breder en liggen ook een meter of 6 dieper.

Voorbeeld :

: Ship Photos

: Ship Photos

Vergelijk die afmetingen maar eens :-)

Ik neem ook veel foto's aan boord trouwens, en die zet ik op een site waar je alle schepen kan volgen. Moesten er mensen interesse hebben in de foto's, dan kan je ze hier bekijken :

MarineTraffic Scheepsfoto's -

Op die site kan je mij dus ook volgen (als ik aan het werken ben uiteraard) :D
Mijn vaste sleper is "Tug 10"

p.s. : Ik heb afgelopen nacht nog een filmpje gemaakt op Rechteroever met de "Msc Maureen". Dat ga ik één van de dagen op youtube zetten.

Dit is mijn setupje trouwens, waarvoor ik nog een Rode Videomic ga kopen binnenkort die veel betere geluidskwaliteit geeft.

http://img97.imageshack.us/img97/4951/dsc03824r.jpg
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan