Archief - Het leger

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

pinda

Legacy Member
Weet iemand wat het regelement zegt over kapsels?
Ben geintresseerd voor in dienst te treden , maar mijn diepe haar inhammen doen me toch twijfelen. Ik wil wel kort haar , maar geen wel befaamd 'broske'.

MaartenJ

Legacy Member
Als dat het enige is dat u tegenhoudt om tot het leger toe te treden denk ik dat je nog niet volledig zeker bent.

Dastardly

Legacy Member
is nog altijd verplicht. superkort moet het niet, maar als je er deftig aan kunt trekken is het eigenlijk al te lang.

wat niet meer als normaal is natuurlijk.

MaartenJ zei:
Als dat het enige is dat u tegenhoudt om tot het leger toe te treden denk ik dat je nog niet volledig zeker bent.

dikke ²

MrKend54l

Legacy Member
Ligt eraan he. Student officieren hoeven hun haar niet af te scheren. Het moet kort zijn maar dan spreken we over een normale lengte van 3 tot 6cm ofzo.
Onder officieren en soldaten moeten uiteraard met een bros rondlopen.

djemz

Legacy Member
wat is de reden daarvan eigenlijk? In een gevecht hebben ze toch een helm aan? Als ze al ooit moeten vechten

Gekke_Koerd

Legacy Member
djemz zei:
wat is de reden daarvan eigenlijk? In een gevecht hebben ze toch een helm aan? Als ze al ooit moeten vechten

- Ziekten in het buitenland (luizen,...)
- Wanneer er een gasaanval is, is je gasmasker niet luchtdicht als je haren te lang zijn.
- Hoofdwonden zijn beter zichtbaar.
...

Kerelke

Legacy Member
MrKend54l zei:
Ligt eraan he. Student officieren hoeven hun haar niet af te scheren. Het moet kort zijn maar dan spreken we over een normale lengte van 3 tot 6cm ofzo.
Onder officieren en soldaten moeten uiteraard met een bros rondlopen.

?
Onderofficieren en soldaten moeten een bros hebben en officieren niet?:wtf:

RiFuXe

Legacy Member
Is nogal zever over het verschil tussen onderofficieren of officieren.
Het is overal hetzelfde: de nek en de oren moeten vrij zijn.
De rest van je haren moeten gewoon deftig zijn. Haren langer dan 2cm zijn meestal te lang.
Als je echt wilt kan je natuurlijk langer haar behouden als je het allemaal deftig kunt doen ogen en deftig onder je muts kunt stoppen.. Maar dit is ook afhankelijk van je chef.
Een baardje of getrimd of iets dergelijks kan je ook altijd aanvragen, wordt quasi altijd wel toegestaan, misschien niet in je eerste jaar, maar daarna wordt daar toch niet lastig over gedaan.
Eenmaal in de eenheid steekt dit minder nauw, dan doe je doe je wat je wilt met je haren. Nuja todat je chef er iets van zegt natuurlijk :P

MrKend54l

Legacy Member
Kerelke zei:
?
Onderofficieren en soldaten moeten een bros hebben en officieren niet?:wtf:

Klopt. Soldaten zijn de laagste in rang dus is het maar normaal dat ze een beetje sturing krijgen. Onder officieren zijn de rang wat de meeste anciens vergaard hebben. Dus deze willen hun laatste beetje druk op je uitoefenen voordat je dezelfde rang als hen hebt en niks meer te zeggen hebben. En officieren staan ver boven de meeste anciens. En op het KMS doen ze echt niet moeilijk over het haar. Het mag gewoon niet hinderen en niet te lang zijn dat is al.

Kerelke

Legacy Member
MrKend54l zei:
Klopt. Soldaten zijn de laagste in rang dus is het maar normaal dat ze een beetje sturing krijgen. Onder officieren zijn de rang wat de meeste anciens vergaard hebben. Dus deze willen hun laatste beetje druk op je uitoefenen voordat je dezelfde rang als hen hebt en niks meer te zeggen hebben. En officieren staan ver boven de meeste anciens. En op het KMS doen ze echt niet moeilijk over het haar. Het mag gewoon niet hinderen en niet te lang zijn dat is al.

Dat kan toch niet wat je zegt? Misschien dat ze op de KMS wel wat soepeler zijn, maar als je als officier zelf het voorbeeld niet geeft (later in de eenheid), hoe kan je dan verwachten dat je soldaten/onderofficieren je als officier serieus nemen?
Als dat effectief zo is als jij zegt, ocharme de mentaliteit in het belgisch leger dan.

En onderofficieren is de rang dioe de meesta anciens vergaard hebben? Sinds wanneer kan je in het belgisch leger dan zomaar onderofficier worden op basis van jaren ervaring?

Boterkoek

Legacy Member
Uit het reglement:
b. Voorschriften voor het mannelijk personeel

(1) Het haar moet zindelijk, zorgvuldig geknipt en gekamd zijn. De haarsnit mag geen

aanstoot geven.

(2) Het voorhoofd en de oren zijn volkomen vrij, de hals is zorgvuldig geschoren.

(3) Het aangezicht moet goed geschoren zijn en de nek volkomen vrij.

(4) De baard en de snor moeten zorgvuldig gekamd zijn.

(5) Het volume van de baard moet het correct plaatsen van een gasmasker met volledige

plmuo

Legacy Member
En hoe zit het bij de vrouwen?

Ik denk dat (3) en (4) al niet meer van toepassing zijn

MrKend54l

Legacy Member
Kerelke zei:
Dat kan toch niet wat je zegt? Misschien dat ze op de KMS wel wat soepeler zijn, maar als je als officier zelf het voorbeeld niet geeft (later in de eenheid), hoe kan je dan verwachten dat je soldaten/onderofficieren je als officier serieus nemen?
Als dat effectief zo is als jij zegt, ocharme de mentaliteit in het belgisch leger dan.

En onderofficieren is de rang dioe de meesta anciens vergaard hebben? Sinds wanneer kan je in het belgisch leger dan zomaar onderofficier worden op basis van jaren ervaring?

Vroeger ten tijde van de dienstplicht was het systeem anders. En ik heb nooit gezegd dat je onderofficier kan worden door jaren ervaring. Je moet altijd proeven afleggen. Maar als je net binnenkomt in saffraanberg zijn zij je meerdere maar eens je afgestudeerd bent dan is jou rang hoger dan die van hun. Dit komt omdat de rang van officier na sociale promotie lager is als onderofficier afgestudeerd aan saffraanberg.

blacky

Legacy Member
Ten eerste is er een groot verschil tussen, landmacht, luchtmacht & marine. Ten tweede zal het aar liggen welke functie je uit wil en in welke eenheid je terecht komt.

Gillios

Legacy Member
Denk dat als je het al gaat aantrekken dat je inhammen hebt dat het leger niets voor u is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan