Archief - Handelsingenieur/TEW Ugent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Little Goliath

Legacy Member
God, nu denken jullie vast, alweer een topic over handelsingenieur. Juist ja. Anyway, die richting spreekt me enorm hard aan, echter zit ik met een klein (of groot) probleem. Op dit moment volg ik Latijn-Talen en heb ik dus maar 3 uur Wiskunde in de week. Echter zijn mijn punten daar wel goed voor terwijl ik er eigenlijk geen klop voor doe op dit moment. Dus ik weet dat ik zeker nog heel wat marge heb. Ben eventueel ook wel bereid om bijlessen / zomerlessen te nemen in de zomer om die achterstand weg te werken en zo goed mogelijk het jaar aan te vatten. Nu is mijn vraag, is dit doenbaar mits de nodige motivatie & inzet? En welke vakken mag je ook niet onderschatten in die richting?

Bedankt iig voor de moeite! :) Nog mensen die dit van plan zijn trouwens?

Racing_Genk

Legacy Member
Gebruik de andere topics van HIR hiervoor..

En het is niet onmogelijk met 3u

Little Goliath

Legacy Member
Toch nog even hier verdergaan. Ik ben ondertussen eens wat meer gerichter ook naar TEW gaan kijken. Ook omdat daar 'maar' 4 uurs wiskunde vereist is geloof ik. En je daar in je 2de Bachelor geen vakken zoals scheikunde & natuurkunde hebt blijkbaar. Misschien dat dat me wel beter ligt. Zijn de verschillen groot tussen die 2 richtingen, en wat met je toekomstperspectief?

*FiReStOnE^-*

Legacy Member
Als je HIR of TEW in Gent gaat studeren moet je je geen illusies maken om de wiskunde: die is exact hetzelfde, enkel zien de HIRs in het tweede semester van het tweede jaar een klein stukje meer dan de TEWers. Niet dat het moeilijker is daarom, maat van mij heeft dat twee jaar geleden gedaan en hij zei dat hij voor dat vak erdoor is geraakt puur door dat extra deel..

Iconz

Legacy Member
Het is mogelijk, maar je mag zeker geen degout van wiskunde hebben anders zal je nog veel vloeken.
Als je enkel tussen die 2 richtingen twijfelt: ga ervoor, eerste anderhalf jaar is gezamenlijk i.e. je kan na 3 semesters nog steeds overstappen van HIR naar TEW of omgekeerd zonder implicaties.

Genious

Legacy Member
*FiReStOnE^-* zei:
Als je HIR of TEW in Gent gaat studeren moet je je geen illusies maken om de wiskunde: die is exact hetzelfde, enkel zien de HIRs in het tweede semester van het tweede jaar een klein stukje meer dan de TEWers. Niet dat het moeilijker is daarom, maat van mij heeft dat twee jaar geleden gedaan en hij zei dat hij voor dat vak erdoor is geraakt puur door dat extra deel..
Diegene die dat vak geeft, zegt dat zelf ook. :p

Maar ge hebt ook vakken die afgeleide wiskunde zijn he. Elektriek, Fysica, Systeemdynamica.

Ik denk ook wel dat voor wie de wiskunde van TEW nipt is, het extra deel niet als makkelijker zal ervaren worden. (slechts mijn mening ofc)

*FiReStOnE^-*

Legacy Member
Genious zei:
Diegene die dat vak geeft, zegt dat zelf ook. :p

Maar ge hebt ook vakken die afgeleide wiskunde zijn he. Elektriek, Fysica, Systeemdynamica.

Ik denk ook wel dat voor wie de wiskunde van TEW nipt is, het extra deel niet als makkelijker zal ervaren worden. (slechts mijn mening ofc)

dat is inderdaad zo.. maar de threadstarter moet gewoon nagaan waar zijn interesses liggen hé
kijk eens naar de vakken in de masters, daarin zie je het verschil tussen HIR en TEW.. er is wel degelijk een substantieel verschil tussen die twee!
ikzelf had mij ook altijd voorgenomen om handelsingenieur te doen omdat het een jaar langer was en omdat het meer aanzien had, maar ben zelf in het begin van het tweede semester van het tweede jaar dan toch geswitched naar TEW omdat het veel dichter bij mijn interesses aanleunde.. nooit spijt van gehad!

zipke

Legacy Member
Djeeeeeeeeezesss :sop: 'k Ga er ni eens meer tijd in steken dan deze post :cry:

nite

Legacy Member
4 uur wisk is echt wel MINIMUM voor TEW. Met minder wiskunde gaat ge afzien in TEW en is HIR bijna helemaal uitgesloten. Nuja, zeg nooit nooit. Van de 10 man die vanuit u situatie TEW probeert, zullen er twee slagen. Zijt gij bij die top 2?

Doelstelling: Haal 90% voor wisk bij de volgende examens. Als u dat lukt dan weet ge direct dat ge voldoende motivatie hebt om lang en hard te studeren, en veel meer te werken dan u klasgenoten. Tis gemakkelijk om te zeggen: "ik ga volgend jaar hard studeren". Maar zo een voornemens draaien op niets uit. Ge moet nu hard studeren, want als ge het er nu ni hard voor over hebt, dan volgend jaar waarschijnlijk ook niet.

SH343

Legacy Member
Als je echt bang ben voor de wiskunde probeer dan handelswetenschappen(: staat "derde op het rijtje" van de economische opleidingen en aan de HUB kan je een plus-traject volgen.

scriptkiddie

Legacy Member
Hoe deed ge het op de wiskunde-olympiade, vorige week? Tweede ronde gehaald?

Oh juist, wiskunde interesseert u geen botten. Juist.

Genious

Legacy Member
SH343 zei:
Als je echt bang ben voor de wiskunde probeer dan handelswetenschappen(: staat "derde op het rijtje" van de economische opleidingen en aan de HUB kan je een plus-traject volgen.
Er zijn 3 universitaire richtingen omtrent economie he: HIR, EW &TEW
Dus handelswetenschappen is de vierden. ;)

Riverdale27

Legacy Member
TEW is zeker niet onmogelijk met 3u wiskunde. Ik heb boekhouden-informatica gedaan (TSO) en ben met grote onderscheiding afgestudeerd op TEW. Mensen zeggen vaak dat uw middelbaar bepalend is voor wat ge daarna moet doen. Ik denk dat dat niet klopt. Het is uw inzet en uw motivatie die tellen. Als ge echt graag doet wat ge doet, dan komt ge der wel. Onze prof van wiskunde zei altijd: "iedereen met een normaal verstand kan TEW of HI aan".

HI is natuurlijk een stapje hoger. Persoonlijk zou ik het niet aanraden voor de meeste jobs aangezien een TEWer toch hetzelfde wordt behandeld. Als ge later wilt doctoreren of onderzoek doen, of ge wilt productiemanagement of optimalisatie of iets dergelijks, dan is HI misschien beter omdat ge een sterkere wiskundige basis zult hebben, maar opnieuw: dat is nooit onoverkomelijk met 3u wiskunde. Maar wat heeft een standaard econoom aan scheikunde, fysica of hogere wiskunde? Zeer waarschijnlijk niets. Again: voor de meeste jobs is TEW ideaal. Als ge bij The Big Four wilt gaan werken of consultant wilt worden, doe dan rustig TEW en verdien 20.000 euro extra dat ene jaar. Dat krijgen de gemiddelde HI'ers toch niet gecompenseerd de jaren daarna hoor, geen zorgen.

Wil niet bashen op de HI'ers hoor... wou dat ik het zelf gedaan had zodat ik nu sterkere wiskunde basis had (ik doe onderzoek dus het is nodig), maar voor de meeste mensen maakt het echt niks uit.

Maar vergeet niet: GE ZULT MOETEN WERKEN! Ik kreeg het eerste jaar een kale plek ter grootte van een golfbal op mijne kop :D (gene zever). Nu dat had ook wel met erfelijkheid te maken, maar het begin is toch zwaar hoor. Maar ge moet geen mietje zijn he... ge moet doorbijten wanneer het zwaar wordt. Opgeven is geen optie als ge echt iets wilt. Daarmee dat veel mensen die kunnen slagen toch opgeven... geen echte motivatie. Ze willen niet ECHT een econoom zijn.

Trouwens ik ga het u nu al zeggen: verwacht niet dat ge de financiële crisis van 2008 of de euro-crisis van 2011 zult begrijpen als ge afgestudeerd zijt. No way... Toch erg he... econoom zijn en nog niet genoeg weten om te snappen wat ze in de kranten schrijven.

Benjamin

Legacy Member
Genious zei:
Er zijn 3 universitaire richtingen omtrent economie he: HIR, EW &TEW
Dus handelswetenschappen is de vierden. ;)
En dan is er nog bedrijfsmanagement op een niveau lager.
Ik zie het nog wel gebeuren dat er teveel afgestudeerden in deze richtingen zijn. In Nederland wordt al voorspeld dat er straks zoveel ´economen` gaan zijn dat de werkeloosheid fors gaat toenemen.

zipke

Legacy Member
Riverdale27 zei:

Yes! Iemand gelijk u hebben we nodig! Een economist op 9lives die nog de moeite neemt alles uit te leggen :love:

U bent welgekomen mijn beste :hug:

Riverdale27

Legacy Member
Haha bedankt voor het warme onthaal :D.

We zullen inderdaad zien hoe lang ik het vol kan houden :D

Tsubasa

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Trouwens ik ga het u nu al zeggen: verwacht niet dat ge de financiële crisis van 2008 of de euro-crisis van 2011 zult begrijpen als ge afgestudeerd zijt. No way... Toch erg he... econoom zijn en nog niet genoeg weten om te snappen wat ze in de kranten schrijven.

:wtf:. Gij begrijpt de economische artikels in de krant niet? Dat is niet geschreven als een economisch wetenschappelijk artikel he.

Trouwens, als u dat wat interesseert, heb je zelfs geen economische opleiding nodig. De media doet genoeg in trend van: 'de crisis eenvoudig uitgelegd'. In de Standaard, in De knack, ... heb dat meermaals gezien en gelezen. Ok, dat is niet uitgelegd op een hoog niveau, maar vertrekkend uit deze artikels kun je de dingen die men in de krant schrijft toch gemakkelijk begrijpen?

felixdraait

Legacy Member
Tsubasa zei:
:wtf:. Gij begrijpt de economische artikels in de krant niet? Dat is niet geschreven als een economisch wetenschappelijk artikel he.

Trouwens, als u dat wat interesseert, heb je zelfs geen economische opleiding nodig. De media doet genoeg in trend van: 'de crisis eenvoudig uitgelegd'. In de Standaard, in De knack, ... heb dat meermaals gezien en gelezen. Ok, dat is niet uitgelegd op een hoog niveau, maar vertrekkend uit deze artikels kun je de dingen die men in de krant schrijft toch gemakkelijk begrijpen?

Dit begrijp ik toch ook niet. Als ge cursussen macro-economie, financiële instrumenten, e.d. achter de kiezen hebt, zou ge toch mogen verwachten dat ge die gebeurtenissen en evoluties kunt situeren en de onderlinge invloed ervan kunt begrijpen. Zoniet zijt ge m.i. uw diploma toch wat onwaardig, nee?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan