Archief - Geneeskunde studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thin Liz

Legacy Member
Ik denk nu wel dat er een groot deel van de universitaire richtingen examens hebben onder het jaar. Ik zou niet willen wisselen met hen die enkel op het einde van het jaar examens hebben :s (als dat nog bestaat). Stage tijdens de grote vakantie is trouwens ook niet zo uitzonderlijk ;)

etii0

Legacy Member
Oddy zei:
Ik heb ook 4 jaar ASO gedaan, en ik vond dit zelfs minder zwaar als de stap naar IW, waar de wiskundige bewijzen zwaarder waren en de fysica ineens 4 keer zoveel werd.

Dat is in het ASO ook zo hoor

gumball4000

Legacy Member
Thin Liz zei:
Ik denk nu wel dat er een groot deel van de universitaire richtingen examens hebben onder het jaar. Ik zou niet willen wisselen met hen die enkel op het einde van het jaar examens hebben :s (als dat nog bestaat). Stage tijdens de grote vakantie is trouwens ook niet zo uitzonderlijk ;)

Ik heb alles op het einde van het jaar + stage onder het jaar :p. Ik dacht mijn broer zijn systeem een uitzondering was :p.
Sorry ze, maar aan mijn grote vakantie komen ze niet aan! Dit is de enige vakantie die er nog overblijft waar ze u ni kunnen lastigvallen, ma toch gaan ze da nog doen?!Ö

Gekke_Koerd

Legacy Member
hier bij de VUB-Koten van departement geneeskunde zie ik ze toch elke avond strontzat strompelen door de straten met hun GK-trui aan :D

Thin Liz

Legacy Member
LOL, klopt, daar komen plots beelden in me op ;) . We moeten nu ook niet overdrijven: het is geen makkelijke richting, met behoorlijk wat leerstof (zoals er in feite nog zijn), maar je opsluiten hoort er in principe niet bij. Zoals elke universitaire richting is een gezonde dosis verstand en geregeld bijstuderen tijdens de week het belangrijkste om er te geraken.

lectroluv

Legacy Member
gumball4000 zei:
Mijn broer zit in zijn 2de jaar geneeskunde in Leuven. Die zit echt constant te blokken, maar dan ook echt constant... Die heeft zelfs onder het jaar examens Ö
Tijdens de grote vakantie (VAKANTIE!!!!) moet hij zelfs VERPLICHT een maand stage volgen..

Thin Liz zei:
LOL, klopt, daar komen plots beelden in me op ;) . We moeten nu ook niet overdrijven: het is geen makkelijke richting, met behoorlijk wat leerstof (zoals er in feite nog zijn), maar je opsluiten hoort er in principe niet bij. Zoals elke universitaire richting is een gezonde dosis verstand en geregeld bijstuderen tijdens de week het belangrijkste om er te geraken.

ik spreek voor geneeskunde aan de ugent:

- zelfde examenregeling als alle andere richtingen (maw 2 examenperiodes, nooit examens tijdens het jaar)
- je hebt elk jaar 3 maand grote vakantie. Uitzondering: na het 5e jaar heb je maar 2 maand. In het 6e en 7e jaar hangt het er vanaf welke specialisatie je kiest.
- de vakken zitten samen in een systeem van blokken. Komt erop neer dat je altijd 3-4-5 vakken samen moet leren, en er 1 examen van krijgt. Het komt dus vaak voor dat je de helft van 1 semester moet leren voor 1 examen... Dit is wssl de grote moeilijkheid van geneeskunde aan de Ugent
- de werkdruk tijdens het jaar kan je vergelijken met alle andere richtingen. Je kan perfect het hele semester het zwijn uithangen op café, en dan 2 weken voor de blok uw eerste cursus openslaan.
- weinig verplichte lessen of andere rotzooi. Als er dan toch iets verplicht is, is het meestal nog redelijk intressant ook (bv. bloed leren prikken, ...)
- 6e en 7e jaar zijn volledig stage, waarin je de kans hebt om op erasmus (3 maand) en stage in afrika/azie/centraal en zuid amerika te gaan (3maand)


In het vet de belangrijke zaken. Imo is geneeskunde toch wel een uitstekende keuze als ge wilt profiteren van uw studentenjaren. Ik heb samen met mijn kameraden een pak afgefeest en gezopen. Ik onderlijnde altijd mijn cursussen tijdens het jaar (niet veel werk), en ging naar ongeveer 60-70% van de lessen. Resultaat: altijd geslaagd met mooie punten, nooit tweede zit, en ik ben niet uitzonderlijk slim. Kheb mij wel elke blok te pletter gestudeerd (= van 9u sochtends tot 12u savonds aan mijn bureau zitten)

Tijdens de blok zien we wel veel harder af dan de gemiddelde student. Maar hey, of ge nu 6u blokt per dag of 10u, de blok is voor niemand wijs.

Er zijn ook vele voordelen natuurlijk na uw studies (100% werkzekerheid, makkelijk om een doctoraat te fixen als je geen dokter wilt zijn, zeer makkelijk om naar't buitenland te gaan, intressante job, carriere/doorgroei mogelijkheden, werken in team, uw 'product' is een levende mens, €€, ...).


Moest ik de afgelopen 6 jaar in 1 zin moeten samenvatten: work hard, party hard

Hawk

Legacy Member
lectroluv zei:
Moest ik de afgelopen 6 jaar in 1 zin moeten samenvatten: work hard, party hard
Mooie synthese. Zoals prof Vandelannotte zegt : had ik intelligenter geweest had ik geneeskunde gedaan, ik koos toen maar voor rechten.

Ge moet wel degelijk iets kennen van/u interesseren in bio, wisk, fys, chem en al die ondingen wilt ge geneeskunde tot een goed einde brengen.


Verstuurd van mijn GT-I9100

dimitri90

Legacy Member
Staan de nieuwe bachelorprogramma's (zoals in de studiegidsen) geneeskunde vanaf 2012-13 al ergens te lezen van de Vlaamse uniefs al allemaal online?
UA en VUB zijn al volledig, met vakbeschrijvingen, maar van de andere vind ik nog maar weinig of niets:
- KU Leuven: beperkt, samenvatting in Word-doc maar niet gedetailleerd
- UGent: nog niets
- UHasselt: geen wijzigingen in programma denk ik

lectroluv

Legacy Member
Hawk zei:
Ge moet wel degelijk iets kennen van/u interesseren in bio, wisk, fys, chem en al die ondingen wilt ge geneeskunde tot een goed einde brengen.

Eigenlijk denk ik dat iedereen die op zekere mate een beetje slim is en vooral goed van buiten kan leren de studie geneeskunde aankan, mits je enorm gemotiveerd bent en bereid bent om tijdens de blok opofferingen te maken natuurlijk. Itt tot bijvoorbeeld burgie ofzo, waar ge echt wel slim voor moet zijn.

Door het toelatingsexamen geraak je echter niet als je average smarts hebt, en een beetje vanbuiten kan blokken. Dat was echt wel moeilijk (in mijn tijd).


Maar om een goeie dokter te zijn later, moet ge over een breder gamma van talenten beschikken. Alle theorie die je geleerd hebt wordt dan beschouwd als 'basiskennis', en 't is uw handigheid, mogelijkheid om (snel) verbanden te leggen, empathie en sociale vaardigheden die van u een goeie dokter gaan maken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan