Archief - Freelance Web Developer: tarieven?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

horse_99

Legacy Member
Dag iedereen,

Ik zat even met een ei dat ik hier kwijt wil om hopelijk wat meningen te verkrijgen om tot andere/betere inzichten te komen. :)

Ik heb 3 jaren gewerkt bij een klein bedrijf in de internetsector (3 mensen, incl. zaakvoerder). Ik was ginder gestart als schoolverlater en enigste programmeur en werkte de projecten van onze grootste klant bijna volledig alleen uit (van analyse tot implementatie). Enkel de grafische vormgeving (design + slicing) heb ik zelf nooit gedaan en communicatie naar de klant toe moest ik ook niet altijd doen. Ginder beginnen als schoolverlater was zeker niet gemakkelijk, aangezien ik alles zelfstandig heb moeten leren, maar in de periode dat ik ben aangenomen (Q4 2008, begin van de crisis) was het nu eenmaal niet het moment om kieskeurig te zijn.

Nu ben ik recent echter gestart bij een groter bedrijf, aangezien ik vond dat ik aan mijn plafond zat bij mijn vorige werkgever. Je kan al raden dat de zaakvoerder mij natuurlijk niet graag zag vertrekken, aangezien er ginder nu niemand meer is om die projecten van de belangrijkste en grootste klant verder uit te werken en te onderhouden, want de overige twee mensen kennen helemaal niets van wat ik al die jaren gedaan heb...

Nu heb ik een bijberoep opgericht waardoor ik hen nog uit de nood kan helpen, indien nodig. Ik heb volgende week nog een gesprek met de zaakvoerder om tarieven te bespreken; er zal nog voor ongeveer 10 werkuren per maand onderhoudswerkzaamheden zijn voor de grootste klant, wat perfect mogelijk is om te combineren met mijn huidige job.

En dan komt nu mijn uiteindelijke vraag: welk uurtarief zou ik vragen als freelance (Java) web developer met 3,5 jaren ervaring? De meesten zouden misschien zeggen, bespreek het met jouw boekhouder, maar zij heeft mij daar eigenlijk niet veel wijzer mee kunnen maken. Ik ken de tarieven van mijn vorige werkgever en weet dat die eigenlijk al heel laag zijn (zeker niet in de orde van >= 100 Euro per uur). Ik was zelf aan het denken aan 50 tot 60 Euro per uur, maar is dit wel een realistische prijs als je mijn werkervaring in acht neemt? Het feit dat hij buiten mij weinig/geen andere opties heeft, hoeft niet te zeggen dat ik hem nu moet "leegzuigen" en het feit dat dit voor mij "maar" een bijberoep is, hoeft niet te zeggen dat ik alles voor een appel en een ei moet doen. Ik vind het belangrijk om hier toch wat ethisch in te zijn. :) Ik heb trouwens ook (nog) niet veel verstand van zakendoen/onderhandelen, dus ik wil niet tot een regeling komen die achteraf gezien meer nadelig is voor mij.

Ik hoor jullie gedacht graag in de comments. :) Alvast bedankt!

Groeten,
horse_99

[B]Rocketeer

Legacy Member
Als ge zijn tarieven excl btw weet dat hij aan de klant doorschuift: vraag vb voor uw werk 15% minder.
Zo heb je beiden win-win situatie.
Je kan niet hoger gaan dan wat hij aan zijn klanten vraagt.

Wel geen idee of dit schijnzelfstandigheid is -> vermoedelijk wel

Emerxill

Legacy Member
th43ns zei:
65 ex btw lijkt me een degelijk tarief daarvoor.
Lijkt mij zelfs niet overdreven gezien zijn positie. Maar 65eur excl BTW/u lijkt mij ook correct.

th43ns

Legacy Member
In bijberoep wellicht zoiets ja, gezien hij wel in de hoogste inkomensschaal zal vallen met zijn inkomen van zijn hoofdberoep. Er komt natuurlijk wel bij dat je een deel van kosten kan aftrekken om het bijberoep uit te oefenen (bureau, computer, server, software, weet ik veel) waardoor je dus uiteindelijk weer een deel minder afgeeft aan de staat.

RadicalAtheist

Legacy Member
Wel geen idee of dit schijnzelfstandigheid is -> vermoedelijk wel
voor 10 uur per maand?? Dit is gewoon subcontracting.

. Ik ken de tarieven van mijn vorige werkgever en weet dat die eigenlijk al heel laag zijn (zeker niet in de orde van >= 100 Euro per uur).
Alles onder 100 EUR per uur, noem jij "heel laag"? Dan ga je nog verschieten.

Ik was zelf aan het denken aan 50 tot 60 Euro per uur, maar is dit wel een realistische prijs als je mijn werkervaring in acht neemt?
Voor een Junior developer is 60 aan de hoge kant. Bovendien is het puur subcontracting met zero risico, 100% billable time, remote werk en geen nood aan prospectie. Dat maakt een enorm verschil. En dat is zeker ook niet "freelancen". Eerder een lekker borrelhapje.
Ik zou persoonlijk in deze situatie niet geneigd zijn dit aan een subcontractor te betalen, en zeker niet aan een bijberoeper. Stel dat je als schoolverlater 1800 bruto (+ alle sociale vangnetten als werknemer) had, voor 21 werkdagen. Dat is 600 bruto voor 7 werkdagen, en dat zou je dan op één werkdag van 10 uur verdienen,
terwijl je nog steeds alle sociale vangnetten als werknemer hebt. Daarmee vraagt je eigenlijk een opslag van 560%. Nee, dat is niet evident.

Stel dat je totaal niets gedocumenteerd hebt, heel obscure bad-practice code schrijft, dan is de kans dat iemand anders dit deftig kan overnemen zeer klein. Moet je daar dan voor beloond worden?

Jij kan efficienter support geven voor dit project, dan een buitenstaander met dezelfde skills. Dat verschil
komt voort uit de kennis die je als werknemer hebt opgedaan, en waarvoor je als werknemer reeds bent betaald bent geweest.

Indien ik de zaakvoerder zou zijn, dan zou ik omwille van bovenstaande reden zeker geen tarief voorstellen/aanvaarden van een echte externe freelancer. Je moet vergelijken met de werkgeverskost van een vervang-employee die een 6% van zijn tijd (10u) op dit project werkt.

RadicalAtheist

Legacy Member
Uiteraard maakt het ook uit waaruit de support bestaat en hoe de klant dit betaald:

-) de klant betaalt voor de support op uurbasis, vb nieuwe features
-) klant meldt bugs in een opgeleverd systeem dat fixed-fee betaald werd.

Een wereld van verschil.

[B]Rocketeer

Legacy Member
@radical: of het nu 10u of 100u is, hij richt een bijberoep op om fiscaal voordeliger iets bij te verdienen bij zijn EX-werkgever. Dat is nu net waar de fiscus desnoods kan over vallen. Dat hij direct werk doet voor een ex-werkgever en dan nog hetzelfde als hij als vaste werknemer deed.

Ok, het is maar 10u per maand onderhoud. Maar wat houdt hem tegen om ook nieuwe projecten hiervoor te doen? Niet dat ik er wakker van lig, maar wou het toch even melden als blijkt dat je hoofdinkomsten komen door te factureren aan uw ex-werkgever.

60€ lijkt mij in zijn sitatie ook wel aanvaardbaar: ex-werkgever heeft niemand anders, hij is de enige die er iets van kent. Dat drijft de prijs omhoog, junior of niet. Zijn expertise op die specifieke projecten is hoog.
En het is ook slechts 10u per maand zoals je zegt, stel dat het een uurke hier en een uurke daar is, ja dan zou ik het ook niet doen voor 30€.
Maar zoals ik al zei: ik weet natuurlijk niet aan welke tarief zijn ex-werkgever doorrekent. Als dit vb 90€ is, dan heeft de ex-werkgever nog steeds 30€ voordeel per uur terwijl hij "niks" moet doen of verzorgen.

Uiteraard gaat hij dit tarief niet kunnen vragen als voltijds freelancer bij nieuwe klanten als junior.

horse_99

Legacy Member
Dag allemaal en sorry voor de topic bump, maar ik had niet meer gezien dat hier nog een discussie was los gebarsten. :-)

Anyway, ik had gehoopt vandaag een beslissing te nemen i.v.m. met uurtarieven, maar mijn afspraak met de boekhouder is niet kunnen doorgaan, daarom kwam ik hier nog eens piepen.

Ik ben wel van plan om de dingen professioneel aan te pakken. Dus echt programmeren, degelijk documenteren, source code management (SVN/Git) en mijn werkuren ook nauwkeurig bijhouden. Ik bekijk mezelf niet als junior, maar ook zeker niet als senior.

Toch vind ik de voorgestelde prijs hierboven precies wel erg hoog?

65 ex btw lijkt me een degelijk tarief daarvoor.

Ik was zelf eigenlijk al aan het denken aan 30 - 35 excl. 21% BTW. Ik ben er wel mee akkoord dat de prijs wel degelijk mag zijn, aangezien ik de enigste ben met de juiste kennis voor die projecten. De zaakvoerder zelf heeft € 20,00 excl. BTW voorgesteld een aantal weken geleden, maar aangezien ik toen nog niet genoeg wist van alles i.v.m. BTW/belastingen/sociale bijdragen, heb ik er toen geen uitspraak over gedaan.

Klopt mijn onderstaande redenering trouwens?

Stel dat je € 30,00 per uur vraagt excl. 21% BTW om werk te verrichten.

Hierbij moet je nog 21% BTW factureren. Per werkuur moet ik dus € 36,30 factureren (incl. BTW).

Van het bedrag excl. 21% BTW moet je 50% afgeven (ik heb het hoogste percentage van de personenbelasting).

Bijgevolg blijft er van de € 30,00 excl. 21% BTW nog € 15,00 "winst" over.

Op deze winst moet je nog eens 22% sociale bijdragen betalen, maar deze effectieve berekening volgt pas over 3 jaren.

Uiteindelijk houd je dan per gewerkt uur (€ 30,00 excl. 21% BTW) nog € 11,70 over.

Klopt dit of zit ik ergens verkeerd?

Epyon

Legacy Member
Wij vragen €675 per begonnen dag voor ICT consultancy. Ons bedrijfje heeft (nog) geen relevante ervaring (afgezien van eigen projectjes). We verzuipen in het werk. We leveren wel goed werk en hebben een goede reputatie, dus we vragen zeker niet te veel. Anderen vragen prijzen die nog een stuk hoger liggen (denk richting €1k/dag) en geraken vlot aan de bak. Jouw prijzen zien me er dus zeker niet te hoog uit.

Genious

Legacy Member
Epyon zei:
Wij vragen €675 per begonnen dag voor ICT consultancy. Ons bedrijfje heeft (nog) geen relevante ervaring (afgezien van eigen projectjes). We verzuipen in het werk. We leveren wel goed werk en hebben een goede reputatie, dus we vragen zeker niet te veel. Anderen vragen prijzen die nog een stuk hoger liggen (denk richting €1k/dag) en geraken vlot aan de bak. Jouw prijzen zien me er dus zeker niet te hoog uit.
1. Consultancy in wat specifiek?
2. Hoe kunt ge een goede reputatie hebben en geen relevante ervaring? :unsure:

Epyon

Legacy Member
Genious zei:
1. Consultancy in wat specifiek?
2. Hoe kunt ge een goede reputatie hebben en geen relevante ervaring? :unsure:
1. Web-based datamonitoringsystemen
2. We hebben reeds een product dat in de industrie gebruikt wordt. En het feit dat het een universitaire spin-off betreft geeft het geheel wat extra credit. Maar in se doen we niets superspeciaals, we doen gewoon goed werk :p .

horse_99

Legacy Member
Epyon zei:
1. Web-based datamonitoringsystemen
2. We hebben reeds een product dat in de industrie gebruikt wordt. En het feit dat het een universitaire spin-off betreft geeft het geheel wat extra credit. Maar in se doen we niets superspeciaals, we doen gewoon goed werk :p .

Ik veronderstel ook dat je dan wel als vennootschap (BVBA of iets anders) opereert? Want de belastingen en sociale bijdragen zitten dan wel heel anders in elkaar.

Kan iemand mijn berekening enkele posts hierboven valideren? :-)

Epyon

Legacy Member
horse_99 zei:
Ik veronderstel ook dat je dan wel als vennootschap (BVBA of iets anders) opereert? Want de belastingen en sociale bijdragen zitten dan wel heel anders in elkaar.
Belastingen en sociale bijdragen hebben eigenlijk niets met je vraagprijs te maken. Je vraagprijs is gebaseerd op hoeveel de markt wil betalen voor je services, en je kan in dit geval zonder probleem €500+ per dag vragen.

horse_99

Legacy Member
Epyon zei:
Belastingen en sociale bijdragen hebben eigenlijk niets met je vraagprijs te maken. Je vraagprijs is gebaseerd op hoeveel de markt wil betalen voor je services, en je kan in dit geval zonder probleem €500+ per dag vragen.

Sociale bijdragen worden voor een bijberoep toch berekend op basis van je winst? De eerste 3 jaren betaal je voorlopige sociale bijdragen op basis van je geschatte omzet, maar na die 3 jaren worden de sociale bijdragen berekend als 22% van je winst? Belastingen zijn in mijn geval met mijn hoofdactiviteit 50%. Dan nog 21% BTW.

Als je vertrekt vanuit een stelling "ik wil € 15,00 per uur zuiver in mijn zak kunnen steken", moet je toch rekening houden met sociale bijdragen, belastingen en BTW? Of sla ik de bal mis? :)

Edit: maar akkoord over de vraagprijs, dat dit een spel is van "het is maar wat de zot ervoor wil geven", maar ergens in het achterhoofd moet je sociale bijdragen, belastingen en BTW toch houden om tot een minimum vraagprijs te komen?

Epyon

Legacy Member
horse_99 zei:
Sociale bijdragen worden voor een bijberoep toch berekend op basis van je winst? De eerste 3 jaren betaal je voorlopige sociale bijdragen op basis van je geschatte omzet, maar na die 3 jaren worden de sociale bijdragen berekend als 22% van je winst? Belastingen zijn in mijn geval met mijn hoofdactiviteit 50%. Dan nog 21% BTW.
Sociale bijdragen betaal je op je loon. Als je zelfstandige in bijberoep bent komen je inkomsten idd rechtstreeks bij je loon en dien je daar de bijdragen op te betalen. Bij een vennootschap komen de inkomsten eerst in de vennootschap terecht, maar als je die er uit wil halen moet je je ook een loon uitkeren en dus daarop dezelfde sociale bijdragen betalen.

Als je vertrekt vanuit een stelling "ik wil € 15,00 per uur zuiver in mijn zak kunnen steken", moet je toch rekening houden met sociale bijdragen, belastingen en BTW? Of sla ik de bal mis? :)
Dat vind ik een verkeerde manier van prijszetting. Je moet toch niet kijken naar wat je moet doen om de goedkoopste te zijn als je weet dat je met dezelfde moeite meer geld kan verdienen?

Genious

Legacy Member
Epyon zei:
1. Web-based datamonitoringsystemen
Als uw systeem:
1. grote volumes aankan.
2. ook anticipeert. (defecten kan voorspellen dus op basis van wat het monitort)
Kunt ge me dan eens een pm sturen met wat meer details?
Heb iemand in gedachten die dan mogelijks wel wat meer zou willen weten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan