horse_99
Legacy Member
Dag iedereen,
Ik zat even met een ei dat ik hier kwijt wil om hopelijk wat meningen te verkrijgen om tot andere/betere inzichten te komen.
Ik heb 3 jaren gewerkt bij een klein bedrijf in de internetsector (3 mensen, incl. zaakvoerder). Ik was ginder gestart als schoolverlater en enigste programmeur en werkte de projecten van onze grootste klant bijna volledig alleen uit (van analyse tot implementatie). Enkel de grafische vormgeving (design + slicing) heb ik zelf nooit gedaan en communicatie naar de klant toe moest ik ook niet altijd doen. Ginder beginnen als schoolverlater was zeker niet gemakkelijk, aangezien ik alles zelfstandig heb moeten leren, maar in de periode dat ik ben aangenomen (Q4 2008, begin van de crisis) was het nu eenmaal niet het moment om kieskeurig te zijn.
Nu ben ik recent echter gestart bij een groter bedrijf, aangezien ik vond dat ik aan mijn plafond zat bij mijn vorige werkgever. Je kan al raden dat de zaakvoerder mij natuurlijk niet graag zag vertrekken, aangezien er ginder nu niemand meer is om die projecten van de belangrijkste en grootste klant verder uit te werken en te onderhouden, want de overige twee mensen kennen helemaal niets van wat ik al die jaren gedaan heb...
Nu heb ik een bijberoep opgericht waardoor ik hen nog uit de nood kan helpen, indien nodig. Ik heb volgende week nog een gesprek met de zaakvoerder om tarieven te bespreken; er zal nog voor ongeveer 10 werkuren per maand onderhoudswerkzaamheden zijn voor de grootste klant, wat perfect mogelijk is om te combineren met mijn huidige job.
En dan komt nu mijn uiteindelijke vraag: welk uurtarief zou ik vragen als freelance (Java) web developer met 3,5 jaren ervaring? De meesten zouden misschien zeggen, bespreek het met jouw boekhouder, maar zij heeft mij daar eigenlijk niet veel wijzer mee kunnen maken. Ik ken de tarieven van mijn vorige werkgever en weet dat die eigenlijk al heel laag zijn (zeker niet in de orde van >= 100 Euro per uur). Ik was zelf aan het denken aan 50 tot 60 Euro per uur, maar is dit wel een realistische prijs als je mijn werkervaring in acht neemt? Het feit dat hij buiten mij weinig/geen andere opties heeft, hoeft niet te zeggen dat ik hem nu moet "leegzuigen" en het feit dat dit voor mij "maar" een bijberoep is, hoeft niet te zeggen dat ik alles voor een appel en een ei moet doen. Ik vind het belangrijk om hier toch wat ethisch in te zijn.
Ik heb trouwens ook (nog) niet veel verstand van zakendoen/onderhandelen, dus ik wil niet tot een regeling komen die achteraf gezien meer nadelig is voor mij.
Ik hoor jullie gedacht graag in de comments.
Alvast bedankt!
Groeten,
horse_99
Ik zat even met een ei dat ik hier kwijt wil om hopelijk wat meningen te verkrijgen om tot andere/betere inzichten te komen.

Ik heb 3 jaren gewerkt bij een klein bedrijf in de internetsector (3 mensen, incl. zaakvoerder). Ik was ginder gestart als schoolverlater en enigste programmeur en werkte de projecten van onze grootste klant bijna volledig alleen uit (van analyse tot implementatie). Enkel de grafische vormgeving (design + slicing) heb ik zelf nooit gedaan en communicatie naar de klant toe moest ik ook niet altijd doen. Ginder beginnen als schoolverlater was zeker niet gemakkelijk, aangezien ik alles zelfstandig heb moeten leren, maar in de periode dat ik ben aangenomen (Q4 2008, begin van de crisis) was het nu eenmaal niet het moment om kieskeurig te zijn.
Nu ben ik recent echter gestart bij een groter bedrijf, aangezien ik vond dat ik aan mijn plafond zat bij mijn vorige werkgever. Je kan al raden dat de zaakvoerder mij natuurlijk niet graag zag vertrekken, aangezien er ginder nu niemand meer is om die projecten van de belangrijkste en grootste klant verder uit te werken en te onderhouden, want de overige twee mensen kennen helemaal niets van wat ik al die jaren gedaan heb...
Nu heb ik een bijberoep opgericht waardoor ik hen nog uit de nood kan helpen, indien nodig. Ik heb volgende week nog een gesprek met de zaakvoerder om tarieven te bespreken; er zal nog voor ongeveer 10 werkuren per maand onderhoudswerkzaamheden zijn voor de grootste klant, wat perfect mogelijk is om te combineren met mijn huidige job.
En dan komt nu mijn uiteindelijke vraag: welk uurtarief zou ik vragen als freelance (Java) web developer met 3,5 jaren ervaring? De meesten zouden misschien zeggen, bespreek het met jouw boekhouder, maar zij heeft mij daar eigenlijk niet veel wijzer mee kunnen maken. Ik ken de tarieven van mijn vorige werkgever en weet dat die eigenlijk al heel laag zijn (zeker niet in de orde van >= 100 Euro per uur). Ik was zelf aan het denken aan 50 tot 60 Euro per uur, maar is dit wel een realistische prijs als je mijn werkervaring in acht neemt? Het feit dat hij buiten mij weinig/geen andere opties heeft, hoeft niet te zeggen dat ik hem nu moet "leegzuigen" en het feit dat dit voor mij "maar" een bijberoep is, hoeft niet te zeggen dat ik alles voor een appel en een ei moet doen. Ik vind het belangrijk om hier toch wat ethisch in te zijn.
Ik heb trouwens ook (nog) niet veel verstand van zakendoen/onderhandelen, dus ik wil niet tot een regeling komen die achteraf gezien meer nadelig is voor mij.Ik hoor jullie gedacht graag in de comments.
Alvast bedankt!Groeten,
horse_99

.