In feite zijn de eerste paar jaren grotendeels een typische 'basisopleiding' voor een universitaire wetenschapsrichting. Je krijgt fysica, chemie en wiskunde en je zit geregeld samen met andere wetenschappelijke richtingen. Daartussen heb je al wat meer farmaceutisch/geneeskundig geinspireerde vakken (fysiologie, biologie, plantkunde...), maar het echt interessante en bruikbare houden ze veelal voor later. Wat zie je dan van chemie? Wel, het is natuurlijk geen opleiding chemie of fysica, maar verwacht je aan een mooi pak chemie wat dat betreft. Het gaat allemaal toch iets dieper dan andere geneeskundig (geinspireerde) richtingen en je moet toch wel wat interesse hebben om het vol te houden. Chemie in de ruime zin van het woord blijft een zeer belangrijk platform tot in het laatste jaar.
Maar zoals eerder aangehaald, in het begin heb je natuurlijk de 'klassiekers' zoals organische, anorganische en analytische chemie afgewisseld met labo's. Voor sommige onderdelen zal je zelfs kunnen samenzitten met de masters in chemie, maar het blijft zeker doenbaar met een gezonde interesse.