Archief - Faillissementsverzekering

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dubbelpunt

Legacy Member
Kent er iemand het verschil tussen een faillissementsverzekering en gewaarborgd inkomen voor zelfstandigen? Voor mij is het niet echt duidelijk. Ik heb gelezen dat faillissementsverzekeringen steeds meer populair worden.

Situatie1: ik word ziek en kan 6 maanden niet meer werken
Situatie2: ik word ziek en kan 24 maanden niet meer werken
Situatie3: ik geraak aan geen opdrachten meer en kan mijn sociale lasten niet meer betalen


Op welke noodhulp kan ik rekenen in deze 3 aparte gevallen?
Is er een verschil tussen eenmanszaak en bvba voor deze hulplijnen?

Ik vraag mij eigenlijk af waarom ik voor gewaarborgd inkomen maandelijks zou betalen. Als het OOIT slecht zou gaan, zet ik mij failliet en kan ik 12 maanden verder met deze kosteloze faillissementsverzekering.

Tenzij ik fout redeneer, vandaar de vraag hier :)

Hwer

Legacy Member
Misschien eens contact opnemen met een aanbieder van dergelijke verzekeringen? Zij zullen u in ieder geval beter van dienst zijn denk ik.

[B]Rocketeer

Legacy Member
ge kunt u niet zomaar failliet zetten hé ;)
Failliet gaan heeft ook gevolgen voor aansprakelijkheid (vb slecht management -> blijven verder doen terwijl je goed weet dat je deze kost niet kunt dragen voor 12 maanden wegens uw ziekte)

Dubbelpunt

Legacy Member
Hoe kunt ge u eigenlijk failliet zetten als eenmanszaak? Ik heb niets van afbetalingen.
Als ik zonder werk val, kan ik mij dan failliet verklaren als ik zonder kosten zit?

[B]Rocketeer

Legacy Member
Neen.
Dan kan je de zaak stopzetten. Maar dan ga je niet failliet, maar stop je je activiteiten.

samsonite

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Hoe kunt ge u eigenlijk failliet zetten als eenmanszaak? Ik heb niets van afbetalingen.
Als ik zonder werk val, kan ik mij dan failliet verklaren als ik zonder kosten zit?

om failliet verklaard te kunnen worden moet je voldoen aan 3voorwaarden:
1)Je moet een handelaar zijn
2)Geschokt krediet
3)Staking van betaling

Dubbelpunt

Legacy Member
[B]Rocketeer;16513087 zei:
Neen.
Dan kan je de zaak stopzetten. Maar dan ga je niet failliet, maar stop je je activiteiten.

En dan? :)
Wat gebeurt er dan?

Stel dat je dan bediende wil worden, maar het duurt 3 maanden alvorens je een job vindt. Heb je dan een uitkering? Of misschien vlug een interim doen van 4 weken zodanig dat je terug alle rechten als bediende krijgt.

Een zelfstandige moet dus enkel rekening houden met een ziekte zoals kanker waardoor je niet meer kan werken. Alhoewel ik DKV betaal en ALTIJD kan terugvallen op de ziekenkas die nu al 1000eur geeft aan zelfstandigen als je daar op komt.

Voor mij is gewaarborgd inkomen niet nodig, al kan ik daar verkeerd in zijn.
Ik heb natuurlijk ook geen lening van 300K maar wel eentje van 66K :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan