Archief - EW studeren na bachelor office management

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fenetry

Legacy Member
Hallo,

komend academiejaar zal ik beginnen aan mijn opleiding office management - bedrijfsvertaler-tolk. Indien ik na deze drie jaar nog de zin heb om verder te studeren dacht ik eraan om aan een master EW te beginnen. Is dit mogelijk (mits schakelprogramma)?

Zijn er studenten EW die dit kunnen af/aanraden? Wat zijn jullie ervaringen met deze studie? Waar studeren jullie?

Bedankt

Flawless

Legacy Member
Ik raad het af. Begin onmiddelijk aan EW, want 3 jaar Office Management (n/o) is 3 jaar luieren. Als je daarna nog gaat willen schakelen acht ik de kans klein dat je gaat slagen, het is een programma vol met wiskunde, statistiek en economie. Met Office management heb je dus totaal geen goede voorbereiding om EW te doen.

scriptkiddie

Legacy Member
Bedrijfsvertaler-tolk en economist zijn totaal verschillende (TOTAAL VERSCHILLENDE) beroepen. Da's hetzelfde als iemand die eerst verpleegkunde gaat doen om dan te 'schakelen' naar ir. biomedische ingenieurstechnieken.

edit: haha, wiskunde in economie gemakkelijker dan in toegepaste economie? Vergeet het maar. EW is wiskundig een stuk moeilijker. De proffen smeken om mensen uit de master wiskunde om bij hen te doctoreren in econometrie etc.

Kowalskii

Legacy Member
Fenetry zei:
Dat dacht ik ook, daarom dat ik voor EW zou gaan.

Even wat misverstanden de wereld uit helpen (spreek voor Ugent)

EW,TEW en HIR hebben quasi zelfde wiskunde (puur wiskunde, heb het niet over econometrie, statistiek,...)
enkel HIR heeft iets meer wiskunde (lees: 30pagina's ofzo)
Allen hebben evenveel vakken wiskunde: (IA,IB,IIA,IIB)

Ontopic:
Office management kan je haast niet vergelijken met EW. Dus als je de capaciteiten hebt voor EW verspil je tijd dan niet met office management.

NoblesseOblige

Legacy Member
knight-k zei:
Is de wiskunde van EW niet makkelijker dan TEW?

Fenetry zei:
Dat dacht ik ook, daarom dat ik voor EW zou gaan.

:')

In Gent is de wiskunde identiek (gemeenschappelijk met TEW. En HIR, op 1 uur in de week in 2e semester 2e jaar na). Al is EW theoretischer en maakt men in de master ook vaker gebruik van de wiskunde gezien in eerdere jaren (gevorderde micro- en macro-economie).

scriptkiddie

Legacy Member
knight-k zei:
Hoe zit het met de wiskunde in Leuven voor EW?

Onderwijsaanbod

Je kan kiezen tussen de wiskunde van TEW en de wiskunde van HIR, afhankelijk of je een onderzoekstraject wil doen of niet. Wat voor econoom wil je worden? Waar liggen je interesses? En waarom begin je dan niet meteen aan economische wetenschappen?

Welke richting heb je in 't middelbaar gedaan?

Brython

Legacy Member
EW en HIR krijgen op UGent naast de wiskunde ook nog econometrie. Is meer statistiekgericht maar voor een student office management lijkt mij dit toch ook een zware dobber hoor... Als je 3 jaar lang geen statistiek en wiskunde hebt gehad...

Lijkt me ook niet echt een aanrader, office management...

flyingdutchman

Legacy Member
Tis kiezen tussen TEW-wiskunde en HIR-wiskunde idd, maar ik moet de eerste EW'er nog tegenkomen die voor de HIR-wiskunde is gegaan. Velen schakelen vanuit HIR naar EW trouwens, maar er zullen er vast ook veel naar TEW schakelen.

De richting is meer theoretisch/beleids gericht en steunt (in de latere jaren en vooral de master) meer op wiskunde en statistiek. Het is maar net welke kant je op wilt, de meesten die ik ken hebben voor EW gekozen omdat:
1) veel keuzevakken (30stp in de bachelor) met ruim aanbod (geschiedenis, filosofie, politiek, recht, economie, talen, etc)
2) wat meer 'maatschappelijk' en macro-gericht.

Nog een misverstand is dat je met EW tot de overheid gedoomd zou zijn, maar da's natuurlijk niet waar. Je kunt direct de master TEW na de bachelor EW doen als je dat zou willen, maar EW zelf schijnt ook wel geschikt te zijn voor banken en andere financiële zaken.

Als praktische wiskunde (bitje afleiden, integreren, etc) en wat statistiek je niet liggen moet je er niet aan beginnen trouwens. Je hoeft geen ster in wiskunde te zijn, maar je moet het wel 'aangenaam' vinden, maar ik denk dat dit voor alle economie richtingen wel geldt.

Dit is allemaal voor EW in leuven.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan