Archief - Duidelijkheid na secundair

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Neozaki

Legacy Member
Dag forumlezers

Na wat onderzoek ben ik er nog steeds niet uit concreet; wat je na de volgende richtingen kunt doen in het hoger. En wat de logische na opleiding is Namelijk economie-moderne talen, economie-wetenschappen, boekhouden-informatica, en humane wetenschappen.
Ten slotte, is (t)ew haalbaar na boekhouden-informatica.

Alvast bedankt voor de reacties

Kowalskii

Legacy Member
Indien ge TEW wilt volgen moet ge de richting kiezen met het meest wiskunde en als ge dat niet aankunt in het middelbaar mag je TEW vergeten.

Neozaki

Legacy Member
Boekhouden informatica is 4 uur en werkt met delta t boeken

glashelder

Legacy Member
Neozaki zei:
humane wetenschappen
Klasgenoten van mij studeren verpleegkunde, sociaal werk, (al dan niet toegepaste) psychologie, leerkracht en ikzelf doe sociologie. Het meest logische na humane wetenschappen is natuurlijk verder studeren in de humane wetenschappen... :p Maar andere richtingen waar weinig tot geen voorkennis vereist is, zijn ook mogelijk.

Kowalskii

Legacy Member
Neozaki zei:
Boekhouden informatica is 4 uur en werkt met delta t boeken


4u is te weinig, maar bon dezelfde zever as usual: mét wiskundig inzicht en doorzettingsvermogen kan alles

hashtag

Legacy Member
uw studies in 't middelbaar boeien niet, als ge kunt leren - en als ge deftig over uzelf nadenkt, weet ge daar een eerlijk antwoord op - kunt ge een zware richting aan, anders kiest ge voor iets makkelijker, ik heb het gevoel dat uw afstudeerrichting niemeer zoveel uitmaakt, zolang ge maar een bachelordiploma hebt :)

Quecera

Legacy Member
Zoals hierboven vermeld (de 2 comments boven mij). Dus kies gewoon voor de richting met de meeste chickas ;)

Neozaki

Legacy Member
Bedankt voor bovenstaande info. Trouwens alle bovengenoemde richtingen zijn 4-uurs. Is een (succesvolle) overstap vanuit BI naar academische bachelors uitzonderlijk?
Nog meer tips/bijkomende info is nog welkom!

Kowalskii

Legacy Member
Neozaki zei:
Bedankt voor bovenstaande info. Trouwens alle bovengenoemde richtingen zijn 4-uurs. Is een (succesvolle) overstap vanuit BI naar academische bachelors uitzonderlijk?
Nog meer tips/bijkomende info is nog welkom!

Nee dat is niet uitzonderlijk, maar hangt wel af van welke academische bachelor natuurlijk... vb verschil tussen burgelijk ingenieur en communicatiewetenschappen is vrij groot ;)

Neozaki

Legacy Member
Welke academische bachelors hebben onder andere een hoge slagingspercentage vanuit bi? En HW?

Brython

Legacy Member
Neozaki zei:
Welke academische bachelors hebben onder andere een hoge slagingspercentage vanuit bi? En HW?

Ik snap niet goed waarom je dit zou moeten weten? Als dit je uiteindelijke keuze beïnvloedt, begin je er toch beter niet aan?

Je diploma is iets voor de rest van je leven dus pak je beter iets dat je volledig boeit. Als je gaat kijken naar wat het gemakkelijkste is (op papier dan)... Als je nu de gemakkelijkste richting kiest maar het boeit u totaal niet, dan zou je beter af zijn in een moeilijkere interessante richting lijkt me.

Neozaki

Legacy Member
Natuurlijk moet ik dit weten. Ik moet voor mijn keuze me niet enkel baseren op wat me boeit maar ook of het wel realistisch is. Ik ben geboeid door economie dus tew, ew, hw maar ook voor bv psychologie. Aangezien ik dit jaar nog kan veranderen naar bv. Humane wetenschappen, wil ik toch weten welke richting het beste is als voorbereiding op die verdere studies. Farmaceutische en biomedische wetenschappen boeien me ook, moet ik dat later gaan doen? :p

Brython

Legacy Member
Tja humane wetenschappen doen zou ik sowieso al een serieuze afrader vinden :).

Doe een richting met wiskunde (en liefst ook nog wetenschappen). Daar kan je alle kanten mee uit. Voorkennis economie voor economische richtingen is echt totaal niet nodig :) voorkennis wiskunde daarentegen is voor zo wat elke uniefrichting een zegen.

En realistisch? Als je TEW/EW/HIR doet en je hoort dat het slaagpercentage in TEW hoger is dan HIR, zal dit niet meteen betekenen dat dit ook op jou slaagt he... Als je al met de intentie gaat: "dit is makkelijker" dan ga je sowieso al minder inzet tonen en dan zal uw maand augustus even gevuld zijn :p.

Ik heb voor iets gekozen dat mij boeit en ik heb een ongelooflijk chill leventje als student. Ik zit mij gewoon keihard in tijdens de blok en voor de rest ga ik gewoon naar 80% van de lessen waar ik aandachtig oplet. Gewoon aangezien het mij interesseert heb ik er totaal geen problemen mee om mij een maand af te zonderen in de blokperiode om alles te leren. In tegenstelling tot het gros van de studenten die dan overal komen zagen en klagen. Dan denk ik gewoon dat je een verkeerde keuze maakt en dan ben je verder van huis :).

beirlaenl

Legacy Member
Neozaki zei:
Boekhouden informatica is 4 uur en werkt met delta t boeken

Wij hadden een eigen cursus ontworpen door de leerkracht en die ging net iets dieper in op alles :p

wireke

Legacy Member
Boekhouden-Informatica gedaan en ik had 5 + 2 uur wiskunde...

BI is zeker genoeg voor TEW. Aan de andere kant doe gewoon een zo moeilijk mogelijke richting in het middelbaar, dat kan nooit geen kwaad ;)


edit: Humane wetenschappen is nutteloos. Niet doen.

Brython

Legacy Member
wireke zei:
Boekhouden-Informatica gedaan en ik had 5 + 2 uur wiskunde...

BI is zeker genoeg voor TEW. Aan de andere kant doe gewoon een zo moeilijk mogelijke richting in het middelbaar, dat kan nooit geen kwaad ;)


edit: Humane wetenschappen is nutteloos. Niet doen.

Zullen toch wel de uitzonderingen zijn die met BI slagen in TEW imo.
Wij hadden in ons eerste jaar 3 TSO'ers (BI is TSO toch he? :p), en no offence, maar deze mensen kwamen ook snel met hun voeten op de grond. Er zijn er al velen die falen met wiskunde/statistiek uit ASO-talen richtingen. Maar uiteraard er zijn altijd voorbeelden van mensen uit TSO die het ver schoppen op de universiteit.

Maar vanuit jouw post lijkt het alsof iedereen even een diplomaatje kan komen halen :). Ik denk dat het aantal TSO'ers op unief vrij beperkt ligt.

cdp1193

Legacy Member
Wiskunde-wetenschappen 6 is de beste vooropleiding gevolgd door economie-wetenschappen.
Het lijk dat je denkt dat je eco moet volgen in het middelbaar om het in het hoger te kunnen volgen. Wat niet klopt.

Neozaki

Legacy Member
Sorry, ik heb me denk ik wat verkeerd uitgedrukt. Ik denk zeker niet dat iedereen maar een diplomaatje kan halen.

Bedankt iedereen voor de info!

Nog enkele laatste vragen:
Ik heb de mogelijkheid om te veranderen naar BI of naar economie-moderne talen, is het de moeite waard?

Want in eco-mt hebben ze maar 3 uur wisk. En in BI 4 uur.
Kan je met een a-attest, ipv naar 5de BI naar 4de economie gaan?

sanderkevdw

Legacy Member
Als je kan kiezen tussen BI en Economie-Moderne talen, dan zou ik nog eerder kiezen voor BI. De economie die je in het middelbaar ziet lijkt me niet echt een grote meerwaarde voor TEW. Ideaal kies je voor Economie-Wiskunde (als je zeker bent dat je TEW wil volgen) of Wetenschappen-Wiskunde (kan je in zowat alle richtingen mee terecht).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan