Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bananarama

Legacy Member
Ik denk dat criminologie een betere optie zou zijn voor jou dan psychologie. Qua wiskunde is criminologie véél minder zwaar, én criminologie sluit veel dichter aan bij een toekomstige carrière bij de politie.

dethis

Legacy Member
Ik heb in een licht vergelijkbare situatie gezeten waarbij ik ook niet goed wist wat ik juist wilde doen. Ik heb Criminologie aan Ugent gevolgd en zit nu in mijn bachelor Psychologie aan de VUB.

Ik zou persoonlijk niet voor Criminologie kiezen aangezien Rechten je niet echt lag. Beide bevinden zich in dezelfde faculteit en leunen dus dichter bij elkaar aan dan Psychologie en Criminologie. Het was het rechtengedeelte van mijn jaar Criminologie dat voor mij de afknapper was. Psychologie biedt ook een grotere werkzekerheid, zeker als man.

Over Wiskunde zijn dit mijn ervaringen; ik heb in het middelbaar 3uur wiskunde gevolgd en ben gedelibereerd bij het afstuderen. Toen ik aan mijn Psycho studies begon wist ik dus dat statistiek goed moest worden bijgehouden wilde ik dat het mij niet zou nekken. Hetgeen ik gedaan heb en ben er dit jaar overtuigend doorgeraakt. Maak je dus geen zorgen over wiskunde, met jouw voorkennis is het zeker doenbaar, zolang je het goed bijhoudt.

Bij het kiezen tussen vastgoedmakelaar en Psychologie heb ik het gevoel dat je de keuze onbewust al gemaakt hebt. Want zoals je zegt, 40 jaar iets doen wat je niet graag doet zijn geen leuke vooruitzichten. Je gaat ook met een zwaar 'wat als' gevoel zitten als je verder blijft doen met vastgoed en jouw droom geen kans geeft. Doe zeker je herexamens en dan is er in het ergste geval een jaar verloren, in het beste geef je uw leven een wending richting datgene dat je echt wilt doen. Btw, mocht je kiezen voor Psycho moet je zeker het hoofdstuk motivatie eens lezen bij het vak Algemene Psycho.

Als je een hoge school studie die je niet echt interesseert doenbaar vindt, zal een univ studie die wel je volle interesse geniet zeker mogelijk zijn.

tldr; Ga voor Psychologie

glashelder

Legacy Member
emzraid zei:
Het boek algemene psychologie ligt hier voor mij en telt 900 pags. Wow. Hoe ga ik dat allemaal leren denk ik dan. En dan zijn er nog 5 andere boeken voor 1 semester.

Bij zo'n grote boeken moet je meestal niet alle hoofdstukken kennen ;) Wij hadden dat boek ook (richting sociologie) en wij moesten er 8 kennen. In de richting psychologie zullen het er wel meer zijn, maar volgens mij niet het hele boek.

Ik weet niet of het vergelijkbaar is, maar als je eens kijkt op de studentensite van de richting psychologie aan de UGent, zie je ongeveer wat het vak inhoudt. Zij moeten blijkbaar 11 hoofdstukken kennen (van de?), maar dat vak is dan ook 8 studiepunten (tegenover 6 in sociologie). De site vind je hier: VPPK Studie

dethis

Legacy Member
Klopt wat Glashelder zegt, zo'n grote boeken zijn ook vaak een goede manier om nieuwe studenten onmiddellijk te ontmoedigen. Bij de VUB moet je 12 hoofdstukken kennen. Het is vind ik geen moeilijk boek die je als je het goed bijhoudt makkelijk doorleest. De slides die bij het vak horen vatten de stof zelfs al mooi samen. Het is alleszins geen buisvak. Biologische Psychologie was nog geen 100 pagina's en dat was echt geschift moeilijk.

Tommi Tippi

Legacy Member
“The best way to make your dreams come true is to wake up”

Tommi Tippi

Legacy Member
emzraid zei:
I woke up some time ago, but it's myself i doubt not my dreams.

“The world needs dreamers and the world needs doers. But above all, the
world needs dreamers who do.”

glashelder

Legacy Member
emzraid zei:
Wss zal dit boek nu wel belangrijker zijn aangezien het toch de basis is van de opleiding denk ik...

Nah, 't is gewoon een inleiding tot de psychologie. Natuurlijk is het belangrijk, maar zo'n beetje alle richtingen die één vakje psychologie hebben gebruiken dat boek. Je zal nog wel een heleboel meer zien dan wat er in dat boek staat hoor. Like I said, 't is gewoon een inleiding.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan