Archief - De 15 slechtst betaalde beroepen in Belgie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FWM

Legacy Member
De 15 slechtst betaalde beroepen in België

inShare
© Shutterstock
Volgens recente cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie, verdient de gemiddelde Belg 3.103 euro bruto per maand. Maar uiteraard krijgt niet iedereen evenveel. Wat zijn in ons land de vijftien beroepen die het minst opleveren?

Na de vijftien beroepen die het best betaald zijn plukken we uit de gegevens van de FOD Economie een lijst met vijftien beroepen die het minst geld in het laatje brengen. Misschien toch een verrassing: kappers en schoonheidsspecialisten zijn het slechtste af …

Gemiddeld bruto maandsalaris voor een voltijdse werknemer in België (cijfers van 2010)

• Beroep Gemiddeld bruto maandloon
• 1 Kappers en schoonheidsspecialisten 2.046 euro
• 2 Kelners en barmannen 2.066 euro
• 3 Boden, krantenbezorgers, meteropnemers en andere elementaire beroepen 2.087 euro
• 4 Huishoudelijke hulpen en schoonmakers 2.090 euro
• 5 Kassiers en ticketverkopers 2.179 euro
• 6 Verkopers in winkels 2.233 euro
• 7 Autowassers, ruitenwassers en wasserijpersoneel 2.243 euro
• 8 Kleermakers, stoffeerders en schoenmakers 2.257 euro
• 9 Koks 2.290 euro
• 10 Vuilnisophalers en -verwerkers 2.311 euro
• 11 Houtbehandelaars, meubelmakers en instellers en bedienaars van houtbewerkingsmachines 2.330 euro
• 12 Juweliers, pottenbakkers, glasblazers en andere ambachtslieden 2.344 euro
• 13 Ambachtslieden in de voedingsnijverheid (slagers, bakkers, …) 2.368 euro
• 14 Ongeschoolde arbeiders in de industrie 2.369 euro
• 15 Bedienaars van machines voor de vervaardiging van producten van textiel, bont en leer 2.387 euro
Bron: FOD Economie

Ik als Nederlanders begrijp dit niet helemaal. Worden de bovenstaande salarissen echt als 'laag' beschouwd in Belgie? Voor Nederlandse begrippen zijn dat toch best respectabele bedragen.

De salarissen die hierboven zijn opgesomd komen overeen met de salarissen in Nederland van mensen met een universitaire studie.

Nu is mijn vraag aan de Belgen: Kloppen deze bedragen met de werkelijkheid? Heb ik terecht mijn twijfels over de juistheid van de bovenstaande lijst?

Veel Nederlanders kiezen ervoor om in Belgie een huis te nemen dichtbij de grens van Nederland, zodat ze in Nederland kunnen werken en in Belgie kunnen wonen. Dit omdat de salarissen in Nederland hoger zou liggen en de huizen in Belgie goedkoper zijn. Houden deze mensen dan zichzelf voor de gek?

Nu zegt bruto salaris natuurlijk veel minder dan netto salaris, en daarbij is het ook zo dat de lasten tussen Belgie en Nederland kunnen verschillen. Ik dacht echter dat de lastenverschil in het voordeel van Belgie lag(Goedkopere huizen, autos, brandstof etc.).

Ter indicatie, loonbelasting wordt volgens mij in Nederland als volgt berekent:

OPXU


vb:
Als je € 40.000 per jaar verdient:

18.945*1.95%
(33.863-18.946)*10.8%
(40.000-33.864)*42%


Bron

electromusic

Legacy Member
als ik het goed heb gaat er bij ons in belgie meer van ons brutoloon af dan bij jullie .
maar ik ben daar niet zeker van :s

Bv202

Legacy Member
Dat zijn ook gemiddelde lonen en geen startlonen natuurlijk ;)

technologic

Legacy Member
@ TS

Uw twijfels zijn terecht. Ik zou er niet te veel van geloven.

Wilcao

Legacy Member
electromusic zei:
als ik het goed heb gaat er bij ons in belgie meer van ons brutoloon af dan bij jullie .
maar ik ben daar niet zeker van :s

Inderdaad. Ikzelf ben ook grensarbeider (woon in Belgie en werk in Nederland) en ik betaal toch veel minder belastingen dan vrienden van me. Zij hebben vaak bruto veel meer dan mij en netto scheelt het vaak niks.

Dubbelpunt

Legacy Member
2 Kelners en barmannen 2.066 euro

Ik ken mensen die 2.500eur ophalen op een nacht in een dancing. Daarvan mogen ze 10% houden. En die doen dat ieder weekend. Sommige verdienen daar serieus goed hun boterham mee. Alleen is dat niet officieel aangegeven natuurlijk.

Macdude

Legacy Member
De bedragen in die lijst liggen makkelijk 10 tot 15% hoger dan de realiteit.

MrKend54l

Legacy Member
Het beste woon je in Nederland en werk je in België. Maar als je ziet wat er bij ons qua belastingen afgaat moet je gewoon spontaan huilen.

Wilcao

Legacy Member
MrKend54l zei:
Het beste woon je in Nederland en werk je in België. Maar als je ziet wat er bij ons qua belastingen afgaat moet je gewoon spontaan huilen.

Net andersom. Je betaald namelijk belastingen in het land waar je werkt.

Wilcao

Legacy Member
Iemand zei:
Hangt af van dubbelbelastingsverdragen en de nationale wetgeving.

Daar weet ik niks van. Ik weet dat mijn vader, die al meer dan 40jaar grensarbeider is, vroeger in Belgie belastingen betaalde en sinds 10jaar geleden verplicht in Nederland betaald. Bij mij is dit trouwens ook het geval.

Een teamgenoot van me daarintegen, die in Nederland woont en in Belgie werkt, was het belastingtechnisch niet zo gunstig wist hij mij te vertellen.

fragflap

Legacy Member
@ duppel punt, weet je toevallig waar ik mij kan inschrijven om te werken in een discotheek. ik wil dat al langer al doen maar zijnde als student.

botchla

Legacy Member
FWM zei:
vb:
Als je € 40.000 per jaar verdient:

18.945*1.95%
(33.863-18.946)*10.8%
(40.000-33.864)*42%

In België is dit:

brutoloon * 86,93% = bruto belastbaar bedrag (de rest geef je af aan RSZ (13,07%) rijksdienst sociale zekerheid voor o.m. pensioen, ziekte, werkloosheid, ...).

Op uw bruto belastbaar bedrag krijg je nog een paar aftrekken (een belastingvrije som van 6.570 EUR, aftrek voor pensioensparen, hypothecair lenen, ...).

Daarop worden dan de belastingen aan de staat berekend:

0 tot 8350 EUR = 25% belasting
8350 tot 11.890 EUR = 30% belasting
11.890 - 19.810 EUR = 40% belasting
19.810 - 36.300 EUR = 45% belasting
> 36.300 EUR = 50% belasting

Apart ook nog eens de gemeentebelasting (afhankelijk gemeente 0% tot max 9%, gemiddeld 7,41%)

Dus gewoon niet te vergelijken, in België nijpen ze de werkgevers dood, want uiteindelijk komt er in onze zak ongeveer hetzelfde maar het kost de werkgever meer... (kort door de bocht, maar goed).

Iemand

Legacy Member
botchla zei:
In België is dit:

brutoloon * 86,93% = bruto belastbaar bedrag (de rest geef je af aan RSZ (13,07%) rijksdienst sociale zekerheid voor o.m. pensioen, ziekte, werkloosheid, ...).

Op uw bruto belastbaar bedrag krijg je nog een paar aftrekken (een belastingvrije som van 6.570 EUR, aftrek voor pensioensparen, hypothecair lenen, ...).

Daarop worden dan de belastingen aan de staat berekend:

0 tot 8350 EUR = 25% belasting
8350 tot 11.890 EUR = 30% belasting
11.890 - 19.810 EUR = 40% belasting
19.810 - 36.300 EUR = 45% belasting
> 36.300 EUR = 50% belasting

Apart ook nog eens de gemeentebelasting (afhankelijk gemeente 0% tot max 9%, gemiddeld 7,41%)

Dus gewoon niet te vergelijken, in België nijpen ze de werkgevers dood, want uiteindelijk komt er in onze zak ongeveer hetzelfde maar het kost de werkgever meer... (kort door de bocht, maar goed).

Werkgever betaalt bovenop uw brutoloon ook nog eens 24 procent van dat brutoloon RSZ-bijdragen. Doodnijpen it is!

SteveDotcom

Legacy Member
fragflap zei:
@ duppel punt, weet je toevallig waar ik mij kan inschrijven om te werken in een discotheek. ik wil dat al langer al doen maar zijnde als student.

Ga gewoon hun websites of facebook is af, ik zie regelmatig discotheken waar ze mensen zoeken voor achter den toog etc..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan