Archief - Criminologie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Yuwkes

Legacy Member
Hallo,

Ik zou graag eens horen van mensen die criminologie volgen, wat deze richting juist inhoud.
Welke lessen je krijgt, hoe het eraan toe gaat tijdens de lessen (interactie), leraren, studenten, enz... Mag ook in PB.

Bedankt.

Mercurie

Legacy Member
Hey,
Zelf heb ik geen criminologie gestudeerd, maar ik wilde even reageren op het "hoe het eraan toe gaat". Ik denk namelijk dat dat sterk afhangt van universiteit. Als je naar een kleinere universiteit gaat zoals de VUB bv, kan je denk ik meer interactie verwachten dan op een unief waar ze zo overvol zitten dat studenten van op de trappen meevolgen bij wijze van spreken. Als dat belangrijk is voor je zou ik dus wel degelijk voor een kleine unief kiezen (heb ik ook gedaan, al was het voor administratieve zaken, toen we de VUB belden kregen we direct en vriendelijk antwoord op onze vragen, aan andere uniefs daarentegen....). Veel succes!

Insanitarium

Legacy Member
Ik ga nu mijn master opnemen, en kan enkel spreken voor de KUL.

Aan de KUL is het doel van de opleiding 'criminologie' dat je:
- Onderzoek leert voeren;
- De verschillende facetten eigen aan het complexe studiedomein beter begrijpt.

Aangezien de criminoloog multidisciplinair is, is hij eigenlijk een 'jack of all trades, master of none'. Qua werkgelegenheid, moet hij opboksen tegen de maatschappelijke werkers, psychologen, sociologen en juristen.

Naar mijn mening is het een interessante richting, die ondergewaardeerd wordt in het latere beroepsleven.
Langs de andere kant, uw diploma is een toegangsticket die uw odds wel kan verbeteren, maar veel hangt ook af van persoonlijke kwaliteiten.

Nu, je zou eigenlijk wel bereid moeten zijn om een manama ofzo te behalen na je master, of eventueel een secundaire opleiding aan te gaan.

Dennoman

Legacy Member
Mijn maat is in eerste zit geslaagd voor zijn master journalistiek, en gaat ofwel iets zoeken in de richting van zijn eerste master (criminologie) ofwel in het leger :p

Blitz000

Legacy Member
Ikzelf ben sinds juli afgestudeerd als master in de criminologie aan de KUL, dus ik zal proberen om jouw vragen zo volledig mogelijk te beantwoorden.

Qua lessen is het zeker in het eerste jaar veel inleidend. Zo zijn er bijvoorbeeld vakken als inleiding in de psychologie, inleiding in het recht, inleiding in de sociologie, enzovoort. Ikzelf vond deze vakken wel interessant, omdat je hierdoor vanuit verschillende perspectieven naar de dingen kijkt en ook wat afwisseling hebt. In het tweede & derde jaar is het minder inleidend en krijg je vakken als strafrecht, gerechtelijke geneeskunde, jeugdcriminologie,... Verder is de KUL ook sterk gericht op onderzoek, vandaar dat er in het eerste en tweede jaar ook sterk wordt gefocust op methodologie (dit zijn 3 delen). Verder is er aan de KUL in het derde jaar ook een stage van ca. 10 weken.. dit kan bijvoorbeeld in een gevangenis, politiekantoor, jeugdinstelling, ... plaatsvinden. In de master tenslotte heb je nog maar enkele verplichte vakken & de rest van de vakken zijn keuzevakken (plus natuurlijk de thesis)

Wat betreft interactie in de bachelorjaren: deze is er vrijwel niet, hoewel dit wordt aangemoedigd door de professoren zelf. De meeste professoren zijn zelf sterk voor interactieve lessen, maar vanuit de studenten is hier vaak zeer weinig vraag naar. Verder worden er in de 1ste bachelor een aantal monitoraten georganiseerd (bv. voor statistiek) en hier is natuurlijk wel meer interactie.

Wat werkgelegenheid betreft: er is inderdaad niet gigantisch veel werkgelegenheid momenteel voor criminologen. als je 100% zeker werk wilt vinden op korte termijn, dan kan je beter kiezen voor rechten.. MAAR toch is dit ook relatief. Ikzelf ben sinds juli afgestudeerd (weliswaar met uitstekende punten) & ik kon met mijn diploma op 3 plaatsen beginnen te werken (o.a. als beleidsondersteunend medewerker/consulent bij een lokale politiezone). Dus ik zou mijn keuze voor criminologie niet laten afhangen van werkgelegenheid..

Indien je nog meer vragen hebt, dan mag je ze altijd stellen!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan