Archief - contract 4x 6 maand(proef)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

owa

Legacy Member
is het toegelaten na 6 maand interim dat ze je op een werk nog eens 4 keer 6 maand willen geven?

Renegadexxripxx

Legacy Member
Bepalingen die zowel voor de werklieden als voor de bedienden gelden

De duur van de proefperiode vastgesteld op het ogenblik van de indiensttreding kan niet meer worden verlengd (zelfs niet in geval het maximum nog niet werd bereikt). Een nieuwe proefperiode kan evenmin worden overeengekomen, ook al wordt een nieuwe arbeidsovereenkomst gesloten, tenzij de werknemer opnieuw wordt aangeworven voor het uitoefenen van een taak die volledig verschilt van deze die hij tijdens zijn vorige overeenkomst uitoefende (bijvoorbeeld een bediende wordt opnieuw aangeworven als werkman om het onderhoud te doen).

------

Niets stopt hen natuurlijk om u contracten van 6 maand te geven. Zolang men het maar geen proefperiode noemt.

SyntaX_

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Bepalingen die zowel voor de werklieden als voor de bedienden gelden

De duur van de proefperiode vastgesteld op het ogenblik van de indiensttreding kan niet meer worden verlengd (zelfs niet in geval het maximum nog niet werd bereikt). Een nieuwe proefperiode kan evenmin worden overeengekomen, ook al wordt een nieuwe arbeidsovereenkomst gesloten, tenzij de werknemer opnieuw wordt aangeworven voor het uitoefenen van een taak die volledig verschilt van deze die hij tijdens zijn vorige overeenkomst uitoefende (bijvoorbeeld een bediende wordt opnieuw aangeworven als werkman om het onderhoud te doen).

------

Niets stopt hen natuurlijk om u contracten van 6 maand te geven. Zolang men het maar geen proefperiode noemt.

Ik meen mij echter te herinneren van sociaal recht dat na X aantal contracten van bepaalde duur, er vanuit werd gegaa ndat het een contract van onbepaalde duur werd
http://www.hrsquare.be/nieuws-rechtspraak/opeenvolgende-contracten-voor-bepaalde-duur
Op enkele uitzonderingen na, worden opeenvolgende arbeidscontracten voor bepaalde duur geacht voor onbepaalde duur te zijn gesloten. Betekent dat ook dat zo’n werknemer bij niet-verlenging recht heeft op een opzegvergoeding?

De wetgever wil het sluiten van opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde duur ontmoedigen, omdat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur minder zekerheid biedt aan de werknemer. Na afloop van de overeengekomen duur komt er immers automatisch een einde aan de arbeidsovereenkomst, zonder dat de werknemer recht heeft op een opzegvergoeding.

De Arbeidsovereenkomstenwet bepaalt daarom dat opeenvolgende contracten voor bepaalde duur geacht worden voor onbepaalde duur te zijn gesloten, tenzij wanneer het sluiten van opeenvolgende contracten gerechtvaardigd is door de aard van het werk of wegens andere wettige redenen. In de praktijk gebeurt het dan ook regelmatig dat een werknemer, wiens laatste contract voor bepaalde duur niet werd verlengd, toch probeert om een opzegvergoeding op te strijken, gesteund op dit ‘wettelijk vermoeden’.

In een vonnis van 4 juni 2007 heeft de arbeidsrechtbank in Gent (tweede kamer) zich uitgesproken over een dergelijk geschil. De werknemer heeft anderhalf jaar gewerkt voor een werkgever en dit via vijf opeenvolgende contracten voor bepaalde duur. Het laatste contract, dat verstreek op 4 september 2004, werd niet verlengd. De werkgever overhandigde de vereiste sociale documenten (zoals het formulier C4) aan de werknemer, die vrijwillig het werk heeft verlaten en zich niet meer heeft aangeboden op het werk. Enige tijd later dagvaardde de werknemer zijn voormalige werkgever met het oog op de betaling van een opzegvergoeding. De werknemer beweerde dat hij verbonden was door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur.

De werkgever argumenteerde in eerste instantie dat er géén arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur is ontstaan, aangezien het sluiten van opeenvolgende contracten voor bepaalde duur in casu gerechtvaardigd was gezien de aard van het werk. Dit argument werd door de arbeidsrechtbank in Gent echter niet gevolgd. De arbeidsrechtbank gaf de werknemer dus gelijk, waar hij stelde dat hij verbonden was door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur.

Toch betekent dit niet dat de werknemer meteen ook recht heeft op een opzegvergoeding. Het louter feit dat partijen, op grond van een wettelijk vermoeden, geacht worden een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur te hebben gesloten, volstaat niet om een opzegvergoeding te kunnen eisen.

Opdat een werknemer recht zou hebben op een opzegvergoeding, is vereist dat de arbeidsovereenkomst (voor onbepaalde duur) eenzijdig werd beëindigd door de werkgever. De arbeidsrechtbank in Gent oordeelde dat de werknemer hiervan geenszins het bewijs had geleverd. Het louter overhandigen van het formulier C4 (waarin melding werd gemaakt van een “beëindiging van een contract van bepaalde duur”) kon niet worden beschouwd als een rechtshandeling tot (eenzijdige) beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

De arbeidsrechtbank merkte tevens op dat de werknemer, bij de overhandiging van het formulier C4, geen enkel voorbehoud heeft geformuleerd en dat hij zich nadien niet meer heeft aangeboden op het werk. Dit wijst erop dat de werknemer, op dat ogenblik, akkoord is gegaan met de beëindiging van zijn arbeidsovereenkomst. Volgens de Arbeidsrechtbank in Gent was er dus geen sprake van een eenzijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst, maar wel van een beëindiging in onderling akkoord. De werknemer kon dus geen aanspraak maken op een opzegvergoeding.



(Arbeidsrechtbank Gent, tweede kamer, 4 juni 2005, AR 170943/05)

xxxracexxx

Legacy Member
Is het niet irrelevant of het toegelaten is of ni?
Weiger jij, pakken ze toch gewoon een andere interimmer die wel flexibeler is...

Dus als jij er wilt blijven werken heb je maar te aanvaarden denk ik.

svensson_87

Legacy Member
Uitkijken met deze praktijken, heb het zelf ook meegemaakt.
eerst 3 maand interim contract, vervolgens 6 maand interim contract,
en dan terug week contracten door "economische crisis".
Heb toen goed met men **** laten spelen, achteraf bekeken, maar was toen nog jonger en naïever.

duvel1

Legacy Member
ze zetten u een dag thuis en de draaimolen start weer van voor af aan...

owa

Legacy Member
pfff ik weet gewoon niet wat te doen ze hbben me al 2x een contract aangeboden eerst zeiden vanaf 1 juli yoen zeiden ze 1 augustus en nu willen ze het weer uitstellen naar 1 september.
ok is een leuke job maar ik krijg teveel verantwoordelijkheid naar mijn zin wanneer de verantwoordelijke er niet is.
Ook is het feit als ik eens een foutje maak zien ze het en bij mijn andere collega niet die meer dan de helft van haar tijd staat te tetteren bij haar vriendin.

Ik sta nu bijna altijd alleen en moet zelf de bestellingen doen dat ik nog maar 3 keer heb kunnen zien hoe het moet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan