Archief - Concentratieprobleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

loner

Legacy Member
Ik ga gewoon met de deur in huis vallen: Ik kan niet meer werken voor school. Elke keer dat ik wil werken is het alsof iets mij tegenhoud en dan geraak ik afgeleid, en ik besef maar al te goed dat dat eigenlijk erg belachelijk is. Ik heb in mezelf al vaak gedacht: "Verdomme, werk gewoon!" maar op het moment zelf weet ik niet wat doen:doh:. Ik kan mijn cursussen niet ordenen, toetsen niet leren,taken niet maken enz. Ik denk altijd aan hoe ik eindelijk eens moet leren werken, omdat ik in mijn latere leven niet veel anders moet verwachten, maar heb nog niet één keer vakantiewerk gedaan en mijn schoolpunten worden alleen slechter. Elke dag wordt ik een beetje depressiever en ik wordt er steeds sterker van overtuigd dat ik mijn "touch" kwijt ben. Vroeger was school, sport en vrijwilligerswerk alles waar mijn leven om draaide. Nu werk ik amper en begin ik steeds meer mijn principes en mezelf in twijfel te trekken.:help:

glashelder

Legacy Member
Doe je het nog graag? Je richting? Ben je nog gemotiveerd, vind je het nog leuk, wíl je nog verder doen?

Zo nee: denk daar dan eens over na ;) Zo ja: maak eens een planning. Wat moet je vandaag doen en wanneer ga je dat doen. Begin simpel, zoals idd gewoon cursussen ordenen en alles 'blokklaar' maken. En dan steeds een stapje verder. Je dag is niet voorbij voor je planning van die dag afgewerkt is.

SysRq

Legacy Member
loner zei:
Elke dag wordt ik een beetje depressiever en ik wordt er steeds sterker van overtuigd dat ik mijn "touch" kwijt ben. Vroeger was school, sport en vrijwilligerswerk alles waar mijn leven om draaide. Nu werk ik amper en begin ik steeds meer mijn principes en mezelf in twijfel te trekken.:help:

Hoe oud ben je? Een existentiële crisis is niet zo ongewoon, niet op elke leeftijd.

EDIT:
Ik zie dat je 16 bent...

loner

Legacy Member
De richting waar ik nu inzit is zeker de richting die het best bij me past(economie-talen, maar ik voel me er altijd slecht bij dat ik niet in wetenschappen-wiskunde kon blijven

Benjamin

Legacy Member
Het wordt je tegenwoordig ook erg lasig gemaakt om je te concentreren, stilte is bijna nergens meer te vinden. Zoek je zelf de stilte op dan is er iemand anders in je omgeving die lawaai produceert, onrustig is enz.
Jammer.

Straddle

Legacy Member
Ik ken het gevoel maar al te goed. Op het middelbaar ook vaak slechte punten gehaald omdat ik me niet kon concentreren tijdens het studeren en omdat het me niet echt interesseerde. En dat terwijl ik met het moeilijkheidsniveau van de meeste vakken geen probleem had. Ik heb me door het middelbaar moeten slepen en pas toen ik aan de unief begon kon ik me beter concentreren en interesseren voor de vakken.

Zoek op google gerust op "concentratieproblemen", je vind daar meerdere mogelijke oplossingen ervoor.

Benjamin

Legacy Member
Met een koptelefoon kan je je misschien afsluiten van je omgeving?
Verder:
- telefoon op stil!
- chatprogramma's uit!
- computermonitor uit!
...

Straddle

Legacy Member
Benjamin zei:
Met een koptelefoon kan je je misschien afsluiten van je omgeving?
Verder:
- telefoon op stil!
- chatprogramma's uit!
- computermonitor uit!
...

Bij mij gaat het met muziek op beter dan zonder ;)

Benjamin

Legacy Member
Bij mij ook, vandaar dat ik aanraad om eens een koptelefoon te proberen, anders had ik aangeraden om gehoorbescherming uit te proberen. ;)
Muziek hoeft zeker niet per se een afleiding te zijn, dat is een misverstand van vroeger (zelfde categorie als dat je in bed moet liggen wanneer je verkouden bent of wanneer je griep hebt :)). Die andere tips moet je wel zeker opvolgen! Als je elke paar minuten bezig bent met al die flauwekul (SMS, MSN, Facebook, ...) dan kan je je nooit concentreren. Het zogenaamde multitasken schijnt bovendien ook nog een dusdanige invloed te hebben op de hersenen dat het concentratievermogen hierdoor ook op fysisch niveau afneemt. Wees gewaarschuwd. ;)

Ties

Legacy Member
dit hielp bij mij:

begin met je mappen in orde te brengen (taken bij elkaar, toesten ordenen, ..). doe dit 10 minuten of een kwartiertje. Dan doe je een hele tijd wat je wil en wanneer je wilt nog eens een kwartier orderen.

Als je een toets moet leren zal dit niet zo'n opgave zijn omdat alles geklasseerd zit :)
Als je dan een toets hebt, leer ook in stappen van 15 min, dit bouw je dan op naar 30min, 45 min en dan 60 min (na een paar weken)

Beam

Legacy Member
had hier ook last van een tijdje geleden, vertelde dat aan mijn huisarts en die schreef mij medicijnen voor met een hoge magnesiumgehalte. kwam al sneller uit mijn dipje, voelde me minder gestresseerd, meer energie en belangrijkste van al ik kon me weer concentreren!

Cycloon

Legacy Member
16 jaar, say's enough.

Anyway, met al die sociale media en andere troep is de hoeveelheid aan prikkels zo hoog dat je bijna niet anders dan afgeleid kan zijn. Ik ben toch blij dat dat in mijn tijd nog niet zo'n hype was (niet dat ik zo oud ben :sop:). Op momenten dat je moet leren kan je dus best zoveel mogelijk zaken uitschakelen en ook uit je omgeving verwijderen (smartphone, tablets, laptop, ...).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan