Archief - Carensdag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bulbanos

Legacy Member
hey,

ik zit in bedienden PC 218 en ben nog in proefperiode. Ik heb begrepen dat er dan zoiets geldt als een carensdag... (Had ik dat op voorhand geweten...)
Nu is dat wel ok voor mij. Ben tegen leegzakken die voor t minste ziek zijn.

Situatie: Woensdag was de stomatologische ingreep om 16u. Ik heb in de voormiddag gewerkt en ben in de namiddag doorgegaan. Dan heb ik van de dokter een briefje gekregen voor woensdag, donderdag, vrijdag en maandag.
Dat is ook zo ingevoerd in het systeem bij ons. Woensdag halve dag prestatie en halve dag ziek. Do-Vr-Ma ook ziek.

Nu zie ik op mijn loonafrekening 12u onbetaalde carensdag staan en 16u gewaarborgd loon. Ik heb dus een "carens anderhalve dag" aangerekend gekregen... Is dat normaal?

bulbanos

Legacy Member
Vergeef me de schaamteloze bump. Maar heeft de 9lives vakbond hier geen antwoord op?

JPV

Legacy Member
12 uur onbetaalde carenzdag is niet wettelijk. Je zal je dag moeten doorbetaald worden als je die woensdag effectief arbeidsongeschikt was. Redelijk wat werkgevers weigeren echter om voor geplande INGREPEN mét arbeidsongeschiktheid als gevolg loon uit te betalen, omdat ze denken dat je die express dan plant. Een gewoon doktersbezoekje tijdens werkuren zonder arbeidsongeschiktheid geeft je immers géén recht op gewaarborgd loon en vaak gebeurt daar de "vergissing".

en k had het gewoon niet gelezen :p

bulbanos

Legacy Member
Ok bedankt! Ik zend een mail naar personeelsdienst.

Het is me toch niet geheel duidelijk. Er valt me daar toch geen kwade wil aan te wrijven? Ik krijg 5 dagen als herstel van de ingreep (do-ma). Zelfs al doe ik het vrijdagavond, ben ik maandag, dinsdag en woensdag alsnog niet in staat om te werken.

Ik heb een briefje met letterlijk de volledige woensdag op. Ik heb de vm gewerkt omdat ik kon, en de namiddag niet omdat het niet kon. Er is toch geen verschil met een grotere operatie? Daar word je toch niet verwacht verlof voor te nemen maar plan je die best even vooraf in zodat de chirurg op de hoogte is...

JPV

Legacy Member
't gaat niet over kwade wil, wel over al dan niet arbeidsongeschikt zijn tijdens de werkuren. Strikt juridisch zou je de vraag kunnen stellen wanneer je arbeidsongeschiktheid begon: tijdens de werkuren of pas erna ;).

staat er op dat briefje trouwens arbeidsongeschikt wegens "ingreep" of arbeidsongeschikt wegens consultatie+ingreep?

Zillybe

Legacy Member
JPV zei:
Redelijk wat werkgevers weigeren echter om voor geplande INGREPEN mét arbeidsongeschiktheid als gevolg loon uit te betalen, omdat ze denken dat je die express dan plant.

Zeg je nu dat als ik een geplande operatie moet ondergaan, met 6 weken arbeidsongeschiktheid, mijn baas mij geen ziekteverlof moet uitbetalen, en ik dus eigenlijk onmiddellijk op de ziekenkas vlieg ?

JPV

Legacy Member
nope, het gaat over die eerste dag waarop je vertrekt om een ingreep te laten doen :). heeft niks te maken met de volgende dagen of de carenzdag.

bulbanos

Legacy Member
In mijn geval bleek het een vergissing :)

Kan je me de bedoeling uitleggen van zo'n carensdag bij echte ziekteperioden >1d?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan