Archief - Bio-ingenieur?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sarcaschick

Legacy Member
Hey allemaal,

het middelbaar is voor mij net gedaan, maar ik ben nog volop op zoek naar een goede studierichting voor mij. Ik heb er wel een paar in gedachten, maar het liefst zou ik bio-ingenieur gaan studeren. Nu kom ik zelf uit latijn-wiskunde, dus mijn wetenschappen zijn niet echt schitterend. Ik heb wel interesse voor wetenschappen, en ik heb ze tijdens de zomer al wat bijgeschaafd maar je weet natuurlijk nooit of dat genoeg is. Met wiskunde had ik in het middelbaar niet echt een probleem, maar dat zegt in principe ook niks :) Zou ik deze richting aankunnen? Ik weet dat ik hard zal moeten werken, maar dat is volgens mij het geval bij alle universitaire studies.

Hopelijk kan iemand me helpen!

stinky

Legacy Member
Wetenschappen van het middelbaar stellen zo goed als niks voor, dus das geen probleem.
Inzicht en specifiek bij bio-ir de wil om domme dingen vanbuiten te leren, zijn belangrijk.

En natuurlijk wat josilirios zei :).

SSSander

Legacy Member
Hallo, ik kwam ook uit Latijn-Wiskunde en ben Bio-ingenieur gaan studeren. En ga nu naar de 1ste fase master, dit wel aan de KULeuven, terwijl ik denk dat jij dan UGent zou kiezen. Latijn-Wiskunde is zeker genoeg om deze studies aan te kunnen. Bovendien kun je al in de 2de bachelor kiezen tussen 7 verschillende richtingen, van meer de nadruk op chemie, biologie, of eerder een soort van burgelijk ingenieur in biologische en chemische processen. Er is dus echt keuze genoeg moest iets je niet echt liggen.

Ik moet er wel bij vermelden dat mijn middelbare school de keuze gaf om in het 5de en 6de middelbaar een extra uur chemie en fysica op te nemen ipv vakken als cultuur en muziek waar ik toch niets aan had. Hierdoor heb ik in het eerste jaar unief in de chemie les bijna geen nieuwe concepten moeten leren.

Veel succes!

sarcaschick

Legacy Member
Ik had maar van bio/chemie/fysica elk maar 1 uur in de week... en ik heb al gemerkt dat mijn school geen goede wetenschapsleerkrachten heeft ;) Ik maak me vooral zorgen over chemie en fysica. Die vakken liggen mij minder dan biologie. En aangezien je de eerste jaren heel veel fysica krijgt, lijkt me dat toch een probleem. Voor universiteit zou ik kiezen tussen Brussel of Gent. Zit er veel verschil in deze richting tussen de verschillende universiteiten?

Matt.

Legacy Member
Tussen Brussel en Gent is er veel verschil in de zin dat ge in Brussel veel minder keuzerichtingen hebt (ik denk maar twee? Gent zeven, in Leuven ook veel keuze maar een iets andere keuze). Niveau zou in Brussel ook wat lager zijn maar daar kan ik niet over oordelen natuurlijk.
Fysica is in Gent het grootste buisvak van eerste bachelor, al vond ik dat persoonlijk het makkelijkste vak van eerste bachelor (ik had in het zesde midddelbaar wel 3u/week fysica, misschien daarmee), ik had twee uur/week chemie in het middelbaar en had in het zesde maar iets van 55% op m'n eindrapport, maar probleemloos geslaagd voor de chemievakken in eerste bachelor... Buiten wiskunde begint alles van nul, dus ik zou me daar geen zorgen over maken. Een betere voorbereiding dan ASO richtingen met veel wiskunde en wat wetenschappen ga je niet vinden. :)

Als ge nog vragen hebt (vooral indien over Gent kan ik u daar bij helpen), shoot, mag ook altijd via PM.

Darkwing Duck

Legacy Member
Matt, welke master studeer jij in Gent? Ik zoek iemand waar ik wat vragen kan stellen over de keuzevakken van levenmiddelenwetenschappen. Ik begin nu aan mijn master, maar ik kom van Antwerpen en ik ken dus niemand in de hogere jaren.

SSSander

Legacy Member
Ik weet nog dat de prof van fysica de eerste les van het 2de semester zeer tevereden was over ons jaar, het slaagpercentage van januari op zijn vak was 41% meer als andere jaren. Laat je hierdoor absoluut niet afschrikken. 1/3 valt af na het 1ste jaar en na het 2de jaar blijft ge nog met de helft over van in het 1ste jaar. Dit zijn de mensen die op kot zitten en enkel feesten. Feesten is zeer belangrijk ;) maar dat is leren ook. Mijn motivatie is altijd: 'Anders mag ik volgend jaar niet meer trg komen van mijn ouders!' :p

Wat het verschil is tussen de verschillende universiteiten zou ik niet weten. Ik weet enkel dat Kortrijk in 3de bac instroomt, en Antwerpen in 1ste master. Maar mocht ik kiezen ging ik toch voor Gent of Leuven, Brussel is zo een stinkstad (letterlijk en figuurlijk ^^)

Woestijnvos

Legacy Member
Volgens mij is latijn de beste richting is om bio-ingenieur te studeren.
Als alles goed gaat kan u dat misschien zelfs helpen om al die biotroep-namen van buiten te leren.
Ik studeer het zelf niet maar ik denk toch dat dit klopt

EDIT: nee dus

Matt.

Legacy Member
Darkwing Duck zei:
Matt, welke master studeer jij in Gent?

Biotech, gij? In Gent?

Woestijnvos zei:
Volgens mij is latijn de beste richting is om bio-ingenieur te studeren.
Als alles goed gaat kan u dat misschien zelfs helpen om al die biotroep-namen van buiten te leren.
Ik studeer het zelf niet maar ik denk toch dat dit klopt.

Niet echt, het enige voordeel dat ik zie is dat ge misschien beter getraind zijt in het uit het hoofd leren...

Darkwing Duck

Legacy Member
Woestijnvos zei:
Volgens mij is latijn de beste richting is om bio-ingenieur te studeren.
Als alles goed gaat kan u dat misschien zelfs helpen om al die biotroep-namen van buiten te leren.
Ik studeer het zelf niet maar ik denk toch dat dit klopt.

Als je denkt dan Bio-ir een richting is waar je veel latijnse namen vanbuiten gaat moeten leren, dan ben je wel heel erg mis. Wetenschappen-wiskunde is naar alle waarschijnlijkheid de beste richting om je voor te bereiden. Maar als je goed kan studeren, zijn die wetenschappen relatief makkelijk in te halen.


Matt. zei:
Biotech, gij? In Gent?



Niet echt, het enige voordeel dat ik zie is dat ge misschien beter getraind zijt in het uit het hoofd leren...

Had mijn post te laat aangepast: Ik zoek iemand waar ik wat vragen aan kan stellen over de keuzevakken van levenmiddelenwetenschappen. Ik begin nu aan mijn master, maar ik kom van Antwerpen en ik ken dus niemand in de hogere jaren. Staat biotechnologie niet los van Bio-ir?

freakykiller

Legacy Member
Niet twijfelen over wetenschapsvakken. Ik zelf doe burgerlijk en had in het middelbaar ook maar 1 uur fysica en chemie en dat ging ook. Persoonlijk vind'k dat de wiskunde meer de moeilijkheidsgraad weerspiegelt

sarcaschick

Legacy Member
En hoe zit het met dat herbarium? Zou ik daar nu ook al niet aan bezig moeten zijn? :)

Matt.

Legacy Member
Darkwing Duck zei:
Had mijn post te laat aangepast: Ik zoek iemand waar ik wat vragen aan kan stellen over de keuzevakken van levenmiddelenwetenschappen. Ik begin nu aan mijn master, maar ik kom van Antwerpen en ik ken dus niemand in de hogere jaren. Staat biotechnologie niet los van Bio-ir?

Nee da's ook een afstudeerrichting. Zeg eens welke vakken, ik ken wel wat mensen die voeding studeren dus ik vang hier en daar wel wat op. :) Naam van de prof zegt meestal ook al veel over het vak.

sarcaschick zei:
En hoe zit het met dat herbarium? Zou ik daar nu ook al niet aan bezig moeten zijn? :)

Goh, het is goed als ge er nu al aan bezig zijt maar als ge nog niet bezig zijt is dat ook niet erg. Mijn vriendin is daarmee begonnen in oktober, het mijne was toen al af, en zij had meer punten dus alles is perfect mogelijk. :p

SSSander

Legacy Member
sarcaschick zei:
En hoe zit het met dat herbarium? Zou ik daar nu ook al niet aan bezig moeten zijn? :)

Of ge gaat naar leuven en dan hoeft die zever niet!

LBK rulez!! VLK sucks!!

hehe, kinderachtig idd, maar kkon het niet laten :p

PineMangoes

Legacy Member
Matt. zei:
Goh, het is goed als ge er nu al aan bezig zijt maar als ge nog niet bezig zijt is dat ook niet erg. Mijn vriendin is daarmee begonnen in oktober, het mijne was toen al af, en zij had meer punten dus alles is perfect mogelijk. :p

Ja maar laat het niet té lang aanslepen. Op dit moment heb je 50 plantensoorten in een goeie halve dag gevonden. Ik heb in december nog zitten planten zoeken en da's geen makkelijke zoektocht :)

Matt.

Legacy Member
SSSander zei:
Of ge gaat naar leuven en dan hoeft die zever niet!

LBK rulez!! VLK sucks!!

hehe, kinderachtig idd, maar kkon het niet laten :p

Zo is dat ook weer duidelijk, Leuven is kinderachtig en Brussel stinkt (beiden volgens den Sander), dus Gent is the place to be!

SSSander

Legacy Member
Haha ja sorry, zit in de herexamens dus het niveau kan wel eens diep dalen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan