Archief - Benodigde Wiskunde INFORMATICA

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fujijelle

Legacy Member
In september ben ik van plan om Informatica bachelor te starten aan KULAK maar na een paar jaar inactief heb ik een behoorlijke achterstand in Wiskunde.
Ik kocht de DELTA boeken van de 3e graad ASO maar ik heb zo het gevoel dat een groot deel hiervan niet gebruikt zal worden in het eerste jaar.

Mijn vraag is: Heeft iemand een idee op welke delen van de wiskunde voortgebouwd wordt in het eerste jaar Informatica en dus de delen die het belangrijkst zijn om door te nemen voor ik de studie begin? Ik kan deze informatie niet terugvinden, zelf de KUL geeft me alleen namen van boeken waar ik mijn achterstand mee kan inhalen.

Ook is er natuurlijk de inhaalcursus in september maar had graag het meeste zelfstandig al bekeken en geleerd voordien.

stinky

Legacy Member
Aangezien ik geen informatica aan de KULAk studeer ben ik natuurlijk niet zeker, maar op wiskundig vlak zijn meestal vooral analyse, algebra en meetkunde belangrijk. Statistiek is in de meeste richtingen ook een vak en ik vermoed dat bij informatica waarschijnlijkheidsrekenen ook nog belangrijk is.

Gprb_

Legacy Member
definitely
1. Algebra van Boole
2. Propositielogica
3. cryptografie
4. Lineaire cijfers
5. Statistiek

Digital Lies

Legacy Member
Eerst en vooral, welkom aan de KULAK. ;)
Ik ga in oktober beginnen aan mijn 2e jaar Informatica en heb dit jaar als enige mijn 1e jaar voltooid zonder herexamens.

Wiskunde 1e semester:
-Inleiding tot de Hogere Wiskunde.
Begint vanaf 0. Alleen vliegen ze er wel nogal snel door. Ik zou je aanraden om er voor te zorgen dat je heel goed overweg kan met afgeleiden en integralen. (Niet zomaar oefeningen kunnen oplossen, maar echt de theorie begrijpen. Goed begrijpen wat een afgeleide en een integraal eigenlijk zijn.)
-Wiskundig Redeneren.
Kan je niet echt studeren, ofwel kan je het, ofwel kan je het niet. Verzamelingenleer is hier het belangrijkste.

Wiskunde 2e semester:
-Lineaire Algebra
Geen enkele voorkennis vereist en de meesten hadden ook geen voorkennis, behalve wat kunnen rekenen met matrices en determinanten, maar dat is basis.
-Statistiek
Compleet andere statistiek dan je ziet in het middelbaar, daar kun je dus ook weinig of niks aan voorbereiden.

Over die deltaboeken ben je wat fout vrees ik. ALLES uit de deltaboeken 3e graad komt moeilijker en uitgebreider terug. Als je de deltaboeken echter beheerst, ben je meer dan voldoende voorbereid. Veel belangrijker dan goed voorbereiden, is echter de inspanning die je levert tijdens het jaar en de blokperiode. We hebben redelijk goede handboeken waarin alles duidelijk staat uitgelegd.

Indien je nog vragen hebt over gelijk wat, mag je altijd een pm sturen.
Veel succes, een prettige vakantie en tot in september! ;)

Fujijelle

Legacy Member
Heel erg bedankt voor de reacties.
Nu zie ik toch wat beter waar te starten. Vooral de Afgeleiden/integralen/limieten.
Als ik dan nog tijd en nog beter voorbereid wil zijn kan'k nog altijd de rest ook doornemen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan