Archief - belastingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

furax187

Legacy Member
Wel mijn ma moet 2600euro belastingen betalen. En ik vraag me af hoe dit komt?

De situatie van mijn ma:

Mijn ma werkt halftijds en is 53.
2 jaar geleden is ze begonnen in een systeem dat halftijds tijdkrediet heet. Dit systeem laat toe dat je praktisch je volledig loon behoudt als een voltijdse werkkracht. Hoe kan dit? Simpel haar werkgever betaalt het loon uit dat ze presteert ( halftijds dus ) en de RVA betaalt een onderbrekingsuitkering ( = dit behoort tot een vervangingsinkomen ) uit en ze ontvangt ook nog een aanmoedingspremie.

Maw haar loon + de onderbrekingsuitkering van de RVA + de aanmoedingspremie vormen dus haar totaal inkomen dat praktisch hetzelfde is toen ze fulltime ging werken.

Maar nu komt het. Ze heeft haar belastingsbrief ontvangen en nu moet ze ongeveer 2600euro belastingen betalen.

1) Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat dit bedrag zo hoog is? Ik weet dat je bedrijfsvoorheffing moet betalen op een loon en op een vervangingsinkomen. Maar moet je ook bedrijfsvoorheffing betalen op een aanmoedingspremie?

2) En weet iemand hoeveel procent ze standaard afhouden indien ze die onderbrekingsuitkering en aanmoedingspremie uit betalen?

3) Hoeveel procent ongeveer word je belast op een inkomen, onderbrekingsuitkering ( = vervangingsinkomen ) en aanmoedingspremie?


Dank bij voorbaat

mvg

furax187

botchla

Legacy Member
Er zijn al topics over en verkeerd subforum (hint economie en recht).

That said, zonder bedragen zijn we niets en ook niet zonder volledige gezinssituatie en hoe de aangifte ingevuld werd.

In vervangingsinkomens ben ik minder thuis maar is volgens mij beetje hetzelfde als tijdelijk doppen bij te weinig werk, je krijgt altijd teveel uitbetaald (niet genoeg belasting afgehouden).

JPV

Legacy Member
1) zoals botchla zegt, we weten te weinig. Om exact te kunnen zeggen wat de reden is, heb ik de volgende zaken nodig:
- haar vorige belastingsbrief
- haar fiche 281.10 van de werkgever, fiche 281.70/80 van de RVA + Vlaamse overheid, ... (ofwel alle cijfers die je via taxonweb ingegeven hebt (tip: als je op berekenen drukt, kan je een detail krijgen en daar kan je de cijfers copieren via pm).
- indien mogelijk: haar individuele rekening of op z'n minst een laatste loonfiche
- een overizcht van jullie gezinssituatie en de details van de veranderingen sinds 01/01/2010.

2) hangt af van haar gezinssituatie en het systeem van tijdskrediet. Vroeger werd er veel te weinig afgehouden, nu is dat al een héél stuk verbeterd.

3) hangt af van haar totale inkomen, is nu op basis van de huidige informatie niet te zeggen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan