Archief - Bachelor zonder een bepaald vak?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

iXzion

Legacy Member
Hallo,

Ik zit nu in mijn eerste jaar, na serieus te blokken en een slecht examen frans te maken zie ik in dat ik echt niets van feeling heb met die taal ... Aangezien het niveau moeilijker wordt is dit wel maar kut :/ Is er geen manier om een diploma te halen zonder een bepaald vak te doen? (in mijn geval frans) Ik ga natuurlijk eerst mijn resultaten afwachten ...

Alvast bedankt!

maxdevis

Legacy Member
neen, tenzij het een keuzevak is natuurlijk.
Praat erover met je studiebegeleider. Zoek hulp en oefen, oefen, oefen...

Mispak je vooral niet en begin dat ene vak niet de rest van je studieloopbaan mee te slepen. Je zou de eerste niet zijn die geen diploma haalt omwille van een eerstejaarsvak...

thecoon

Legacy Member
welke richting doe je? er zijn soms scholen waar men te taal tot een minimum herleidt

h0pje

Legacy Member
Jammer genoeg lukt dat inderdaad niet. Anders denk ik dat vakken zoals statistiek nog amper volk zouden hebben :p

hashtag

Legacy Member
Wat is het nut van van een diploma, als bewijs dat ge alles kunt waarvoor het diploma staat?

glashelder

Legacy Member
Ik herinner mij vaag één of andere constructie waarbij het idd mogelijk is om een diploma te behalen en voor één vak niet geslaagd te zijn. En dan niet door middel van toleranties of buispunten of whatever. Dat zou dan op je diploma komen te staan, met uitzondering van vak X of Y.

Maar vraag me echt niet waar ik dat gehoord heb, op welk diploma dat van toepassing is of welke universiteit/hogeschool of wat dan ook. Ik herinner mij alleen maar de vage mogelijkheid. Kan ook goed zijn dat ik het verkeerd heb onthouden of begrepen of dat ik dingen door elkaar sla. Ik vind het natuurlijk ook nergens terug, weet ook helemaal niet welke zoekwoorden ik zou moeten gebruiken :p

h0pje

Legacy Member
Ik dacht dat het gewoon officieel vermeld wordt dat je vakken getolereerd hebt of buispunten hebt ingezet. Dat staat niet op je diploma zelf, maar wel op het papier dat bij je diploma hoort waar je volledige curriculum op staat. Allé, ik heb toch zo'n blad gekregen bij mijn diploma. Ben even vergeten hoe dat noemt.

sneax

Legacy Member
Dus dan zijn diploma's echt helemaal niets meer waard, als ge zelfs niet het hele curriculum hoeft te doen :lol: (om ff te cross-topic posten :p ).

Dark.Magician01

Legacy Member
Dat papiertje heet "officieuze rapport", ale bij mijn UA instelling.

Epyon

Legacy Member
Men gaat dat niet zomaar toelaten, en al zeker niet als het met 'voorbedachte rade' is. Het zou nogal erg zijn moesten studenten er gewoon voor kunnen kiezen hun curriculum selectief af te werken

KnightOfCydonia

Legacy Member
Ik heb in mijn huidige richting ook een aantal vrijstellingen (wiskunde,fysica, deel chemie) gekregen vanwege het overschakelen uit een andere richting, en deze staan inderdaad ook op het diplomasupplement. Uiteraard was ik dan wel in die vorige richting op die vakken geslaagd.

dorser

Legacy Member
Met die nieuwe Banamastructuur zou je idd van niks meer verschieten.

BeeLz

Legacy Member
In uw bachelor kunnen ze u toch voor 1 vak delibereren? Je moet er natuurlijk wel een 8 of 9 voor halen en voor de rest redelijke resultaten behalen.

Welke richting doe je trouwens want ik vond de taalvakken in TEW bijvoorbeeld heel laag van niveau en mijn Frans is echt niet denderend.

Soit, ik raad je gewoon aan om wat extra moeite te doen, zo moeilijk is het niet. Lees wat Franse boeken, kijk wat Franse TV, pak bijles of een taalvakantie ofzo.

Nas

Legacy Member
glashelder zei:
Ik herinner mij vaag één of andere constructie waarbij het idd mogelijk is om een diploma te behalen en voor één vak niet geslaagd te zijn. En dan niet door middel van toleranties of buispunten of whatever. Dat zou dan op je diploma komen te staan, met uitzondering van vak X of Y.

Maar vraag me echt niet waar ik dat gehoord heb, op welk diploma dat van toepassing is of welke universiteit/hogeschool of wat dan ook. Ik herinner mij alleen maar de vage mogelijkheid. Kan ook goed zijn dat ik het verkeerd heb onthouden of begrepen of dat ik dingen door elkaar sla. Ik vind het natuurlijk ook nergens terug, weet ook helemaal niet welke zoekwoorden ik zou moeten gebruiken :p
Dat kan idd met buispunten. In totaal mag je toch 12 buispunten hebben (op de UGent alleszins).
Als je een 9 hebt, mag je vak niet meer dan 6 studieptn zijn; als je een 8 hebt niet meer dan 4 studieptn.

Het is zoiets in die aard, correct me if I'm wrong

kil911ler

Legacy Member
BeeLz zei:
In uw bachelor kunnen ze u toch voor 1 vak delibereren? Je moet er natuurlijk wel een 8 of 9 voor halen en voor de rest redelijke resultaten behalen.

Welke richting doe je trouwens want ik vond de taalvakken in TEW bijvoorbeeld heel laag van niveau en mijn Frans is echt niet denderend.

Soit, ik raad je gewoon aan om wat extra moeite te doen, zo moeilijk is het niet. Lees wat Franse boeken, kijk wat Franse TV, pak bijles of een taalvakantie ofzo.
Ie doet Marketing, maar hij heeft et precies verwijderd in een edit :p

Nu, ik ken 2 mensen die 2 jaar Marketing gedaan hebben en ze hebben moeten stoppen omdat ze niet meer mee konden met hun Frans. Precies een pittig en belangrijk vak in die richting.

Niet dat ik je dit toewens eh, iXzion :p

Nerath

Legacy Member
Die constructie is dus idd heel erg fout. Wat wel zou kunnen is dat indien je na x aantal jaar dat ene vak écht niet haalt en je het opgeeft van je diploma te halen, je een "bewijs" kunt krijgen dat je vak x, y en z wél hebt afgelegd en hebt gehaald.

Niet dat zoiets veel waarde heeft, want uiteindelijk vervallen die alleenstaande credits toch.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan