Archief - Bachelor vroedkunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Studente

Legacy Member
Hallo,
ik zou even de hulp van jullie kunnen gebruiken.
Ik zou graag vroedkunde studeren, heeft daar iemand ervaring mee?
Kan iemand mij vertellen of het een moeilijke studierichting is?
Want ik zit in mijn 7e jaar kantoor (bso) en besef dan ook wel dat dit niet de ideale weg is naar een bachelor vroedkunde. Maar BSO was wel een foute studiekeuze voor mij want ik haal nu zonder studeren +- 90%. Dus het is niet dat BSO de enige mogelijke richting voor mij was.

NotoriousP

Legacy Member
Mijn vriendin studeert dit jaar af. Sommige vakken zijn wel wat blokwerk waar je misschien niet aan gewoon bent vanuit het BSO...

Voor de rest heel veel stage, op verscheidene afdelingen waar je soms toch in contact komt met rare/serieuze dingen.
Enkele voorbeelden:
- Een 80jarige dame die haar pamper vol schijt, uitdoet en ermee in het rond begint te gooien. Als je pech hebt met uw begeleiding, ben jij degene die dit mag opkuisen.
- Een zwangere vrouw die mijn vriendin serieus pijn gedaan heeft in het afreageren van haar frustraties.
- Iemand die met een schotwonde in het aangezicht in de operatiekamer aankwam.
- Prikken met een mogelijk besmette naald, daar heeft ze zich ook serieus zorgen om gemaakt tot ze de resultaten had.

Als je pech hebt zal je ook regelmatig op wacht moeten staan snachts om aan je vereiste aantal bevallingen te komen.

Studente

Legacy Member
Ik ben zeker niet bang om veel te moeten blokken, natuurlijk moet ik het wel aankunnen. Ik ben een strever en faal niet graag daarom wil ik redelijk zeker zijn voor ik aan deze studierichting begin.

Die rare situaties schrikken mij niet af, ik wil net deze richting doen voor de actie en het handen werk, een bureaujob is niet aan mij besteed.

Dat op wacht staan schrikt mij wel een beetje af, maar hopelijk wegen de nadelen niet op tegen de leuke dinge van de job..

lectroluv

Legacy Member
NotoriousP zei:
- Een 80jarige dame die haar pamper vol schijt, uitdoet en ermee in het rond begint te gooien. Als je pech hebt met uw begeleiding, ben jij degene die dit mag opkuisen.

da's toch wel min of meer alledaagse kost in de gemiddelde afdeling geriatrie hoor :)

Kerelke

Legacy Member
NotoriousP zei:
Mijn vriendin studeert dit jaar af. Sommige vakken zijn wel wat blokwerk waar je misschien niet aan gewoon bent vanuit het BSO...

Voor de rest heel veel stage, op verscheidene afdelingen waar je soms toch in contact komt met rare/serieuze dingen.
Enkele voorbeelden:
- Een 80jarige dame die haar pamper vol schijt, uitdoet en ermee in het rond begint te gooien. Als je pech hebt met uw begeleiding, ben jij degene die dit mag opkuisen.
- Een zwangere vrouw die mijn vriendin serieus pijn gedaan heeft in het afreageren van haar frustraties.
- Iemand die met een schotwonde in het aangezicht in de operatiekamer aankwam.
- Prikken met een mogelijk besmette naald, daar heeft ze zich ook serieus zorgen om gemaakt tot ze de resultaten had.

Als je pech hebt zal je ook regelmatig op wacht moeten staan snachts om aan je vereiste aantal bevallingen te komen.

Voor een bachelor vroedkunde?

Seriously....

Ik weet niet waar uw vriendin de bachelor vroedkunde studeert, maar ofwel maakt ze u iets wijs (of zit ze echt in een wreed rare hogeschool), ofwel zijt gij bezig over een bachelor verpleegkunde.

glashelder

Legacy Member
Kerelke zei:
Voor een bachelor vroedkunde?

Seriously....

Ik weet niet waar uw vriendin de bachelor vroedkunde studeert, maar ofwel maakt ze u iets wijs (of zit ze echt in een wreed rare hogeschool), ofwel zijt gij bezig over een bachelor verpleegkunde.

Ik vond het ook al zo raar, 80-jarigen op de afdeling materniteit :D

NotoriousP

Legacy Member
Alsof een bachelor vroedkunde voor haar stage enkel op de materniteit komt te staan. :ironic:

Over 3 jaar tijd komen die uiteraard op verscheidene afdelingen terecht om hun opleiding wat te veralgemenen.

Kerelke

Legacy Member
NotoriousP zei:
Alsof een bachelor vroedkunde voor haar stage enkel op de materniteit komt te staan. :ironic:

Over 3 jaar tijd komen die uiteraard op verscheidene afdelingen terecht om hun opleiding wat te veralgemenen.

In welke school volgt uw lief dan die opleiding want in de scholen waar ik van weet dat ze die richting hebben (vroedkunde dus) is er geen enkele die de studenten stage laat lopen op algemene diensten.
Al de studenten lopen stage op de materniteit.
Ik heb het nog is nagevraagd aan mijn moeder en zij bevestigt dat op de beide scholen waar ze les geeft, studenten altijd op de materineit staat en in het extreme, afwijkende, geval op de kinderafdeling.
En mijn zus zelf die ook vroedvrouw is, heeft ook nooit iets anders moeten doen dan op de materniteit staan.
Heeft uw lief misschien zelf gekozen voor een algemenere stage?

Vroedkunde als bachelor is net zo specifiek/special omdat ze al vanaf de start specialiseren in vroedkunde. Die hebben totaal geen affiniteit met algemene verpleegkunde.

NotoriousP

Legacy Member
Zij studeert vroedkunde in Lier en heeft bijvoorbeeld deze week in de operatiekamer gestaan (voorval van de schotwonde) en niet op de materniteit. Ze heeft zeker niet zelf gekozen voor een algemenere stage want ze zou liever niets anders doen de materniteit zelf.

Kerelke

Legacy Member
NotoriousP zei:
Zij studeert vroedkunde in Lier en heeft bijvoorbeeld deze week in de operatiekamer gestaan (voorval van de schotwonde) en niet op de materniteit. Ze heeft zeker niet zelf gekozen voor een algemenere stage want ze zou liever niets anders doen de materniteit zelf.

Echt wel raar.
Want lier is toch KHK en ik weet dat die van turnhout geen algemene stages hebben, maar echt wel vroedkunde. Tenzij ge zelf vraagt om een algemene stage.
En op hun website staat bv ook letterlijk: KH Kempen: Bachelor in de vroedkunde (Lier)

Dat ze dus stage lopen op vroedkunde diensten.

Doet uw vriendin het gewone traject of een aangepast traject? Misschien ligt daar het verschil.

Dan moet de topicstarter zeker goed informeren bij de scholen of ze al dan niet ook een algemene verpleegstage moet doen bij vroedkunde.

NotoriousP

Legacy Member
Ze volgt het gewone traject en haar mede studenten hebben ook stage op algemene diensten...

Kerelke

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ze volgt het gewone traject en haar mede studenten hebben ook stage op algemene diensten...

Heel eigenaardig.

Ik heb net die brochure en website van khk is bekeken en daar zeggen ze toch steeds dat de stages op de kraamafdelingen plaatsvinden.

Misschien zijn er te veel studenten vroedkunde en moeten ze daarom ook op algemene afdelingen staan.

Ik denk dat mijn zus nooit vroedkunde gedaan zou hebben als ze ook algemene stages moest doen.

Oldskooler

Legacy Member
NotoriousP zei:
Mijn vriendin studeert dit jaar af. Sommige vakken zijn wel wat blokwerk waar je misschien niet aan gewoon bent vanuit het BSO...

Voor de rest heel veel stage, op verscheidene afdelingen waar je soms toch in contact komt met rare/serieuze dingen.
Enkele voorbeelden:
- Een 80jarige dame die haar pamper vol schijt, uitdoet en ermee in het rond begint te gooien. Als je pech hebt met uw begeleiding, ben jij degene die dit mag opkuisen.
- Een zwangere vrouw die mijn vriendin serieus pijn gedaan heeft in het afreageren van haar frustraties.
- Iemand die met een schotwonde in het aangezicht in de operatiekamer aankwam.
- Prikken met een mogelijk besmette naald, daar heeft ze zich ook serieus zorgen om gemaakt tot ze de resultaten had.

Als je pech hebt zal je ook regelmatig op wacht moeten staan snachts om aan je vereiste aantal bevallingen te komen.

Dat zijn die uit het bso net gewoon :unsure:

*Runs*

NotoriousP

Legacy Member
Kerelke zei:
Heel eigenaardig.

Ik heb net die brochure en website van khk is bekeken en daar zeggen ze toch steeds dat de stages op de kraamafdelingen plaatsvinden.

Misschien zijn er te veel studenten vroedkunde en moeten ze daarom ook op algemene afdelingen staan.

Ik denk dat mijn zus nooit vroedkunde gedaan zou hebben als ze ook algemene stages moest doen.
Ze zijn wel met meer als 100 ja. Mijn vriendin vindt de andere afdelingen ook wel zwaar, zeker pediatrie enz, kleine kindjes met kanker... is moeilijk om mee om te gaan.

Kerelke

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ze zijn wel met meer als 100 ja. Mijn vriendin vindt de andere afdelingen ook wel zwaar, zeker pediatrie enz, kleine kindjes met kanker... is moeilijk om mee om te gaan.

Mijn zus deed het in turnhout, ook khk, daarom dat ik het zo raar vond dat uw lief wel algemene stage had.
Maar ik heb het is gevraagd en dit heeft men zus gestuurd: http://www.khk.be/khk04/opleidingen...ts/GZT-INSCH-Stageregeling_BaVr_2012-2013.pdf

En het klopt dus: het eerste jaar hebt ge 2 weken algemene stage, maar die 2weken zijn doorgaans al opgevuld met de initiatie stage op de kraamafdeling.
Mijn zus had 4 dagen kraamafdeling 1 dag op school.
De laatste week stond ze op de kinderafdeling. Maar het kan dus idd dat je 1 week algemene stage moet doen.
Al hadden bijna al haar medestudenten een stage op de kinderafdeling of kraamafdeling voor die laatste week.
Mijn zus zat wel niet met 100 voor vroedkunde.. 100 is echt veel.

PS. uw lief heeft toch niet zelf gekozen? Want dat kunnen ze wel: zelf een andere dienst kiezen in het laatste jaar.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Mijn vriendin is vroedvrouw. Of het een moeilijke richting is weet ik niet. Het is zo iets dat u moet liggen. Ge ziet veel miserie en daar moet ge tegen kunnen. Ik herinner mij nog dat ze mij tijdens haar stage een sms stuurde: ik deed hier een frigo open en die lag vol met dode baby'kes...
Of als de moeder drugsverslaafde is en dan ne pasgeborene laten afkicken. Marginale ouders. Agressie, ja zelfs op de materniteit. Je wordt het wel wat gewoon maar mijn vriendin is veel wenend thuis gekomen.

In ploegen werken moet je ook tegen kunnen. Vooral nachten en vroeges. Ook hoe uw ploegen opgesteld zijn. Hangt af van ziekenhuis tot ziekenhuis. In één ziekenhuis had m'n vriendin propere shiften zoals 5 of 7 dagen dit, paar dagen thuis en dan 5 of 7 dagen volgende shift. Maar stel u voor dat da 7 nachten zijn, dan is dat letterlijk werken en slapen (nachtshift duurt ook langer dan een gewone shift).
In het ziekenhuis waar ze nu werkt is het meer ne rommelboel. Es 2 dagen dit, 3 dagen dat of gewoon gemengd. Af en toe komt ze wel eens tegen dat het ze een vroege na een late moet doen. Ga er ook van uit dat je 1 weekend op 2 moet werken. Ook veel feestdagen. Je zal ofwel kerstmis ofwel nieuwjaar moeten werken.
Het basisloon van een vroedvrouw is niet zo slecht vergeleken met andere jobs. Maar ge zit wel met de ploegen (ploegenpremie stelt niks voor). En gezien de verantwoordelijkheid en miserie die je tegen komt is het loon toch niet top imho.

Op vlak van privé leven moet je het ook willen. In principe als mijn vriendin moet werken heb ik de helft van de tijd er 's avonds niks aan. Ofwel moet ze vroeg gaan slapen ofwel is ze werken. En dus ook 1 weekend op 2. Ik stoor mij daar niet aan maar kan me wel voorstellen dat dat voor sommige mensen moeilijk is.

Werkzekerheid is er ook niet per sé. Ga je in een grote stad in een groot ziekenhuis dan kan je meteen op de materniteit beginnen. Ga je bij een kleiner provinciaal ziekenhuis dan kan je JAREN wachten eer je doorschuift naar de materniteit. Mijn vriendin is in een groot ziekenhuis begonnen op de materniteit en toen we verhuisd zijn is ze ook elders werk gaan zoeken. 3 ziekenhuizen in de buurt. 2 boden geen job aan op de materniteit, zelfs geen belofte om binnen de zoveel tijd door te schuiven. In eentje wel, daar is ze 3 jaar geleden begonnen. Ze heeft er in het begin 6 maanden als vroedvrouw gewerkt tot degene die ze moest vervangen terug kwam. En sinds staat ze op de revalidatie, waar ze ondertussen al een hernia aan over gehouden heeft. Nu mag ze -heel misschien zonder belofte waarschijnlijk niet zeer kleine kans toe- in september terug op de materniteit beginnen. Niet vast, ook maar om iemand tijdelijk te vervangen.
De vriendin van ne maat van mij studeert dit jaar af als vroedvrouw en begint in hetzelfde ziekenhuis op de geriatrie. Ze staat als laatste op de wachtrij dus 2-3 jaar minstens maar dat hebben ze haar zo niet durven zeggen.

Melissa28

Legacy Member
Hallo,

Even een reactie over de studiekeuze vroedkunde. Aan de KHK in Lier heb je inderdaad ook een algemene stage in het eerste jaar en dit idd 2 weken! Niet altijd kom je op de materniteit terecht.
Momenteel werk ik en ben 28 jaar, maar zou ook graag vroedkunde studeren. Ik ben naar de opendeurdag geweest in Lier en daar wisten ze mij te vertellen dat de opleiding toch wel wat verpleegkunde in het eerste jaar geeft. Ook naar stage toe. Het is een zware opleiding en er zijn weinigen die afstuderen die idd nog aan werk geraken als vroedvrouw op de materniteit.
De meeste komen op een algemene dienst te staan, tenzij in het Brusselse, daar kan je onmiddellijk werk vinden. Dit deed me toch een beetje zelf twijfelen, maar ook het feit dat ik mijn huidige werk volledig zou moeten opzeggen om terug aan studies te beginnen waarin mss geen werk later is. Zelfs aan de hogeschool zelf raden ze verpleegkunde veel meer aan!!!

Verder is er ook nog een groot verschil waar je de opleiding gaat volgen (wat moeilijkheidsgraad betreft). Dit kan je vooral merken op de infodagen. Vandaag is er trouwens tot 17h nog een infodag in Leuven voor vroedkunde!

Grts Melissa

NotoriousP

Legacy Member
Kerelke zei:
Mijn zus deed het in turnhout, ook khk, daarom dat ik het zo raar vond dat uw lief wel algemene stage had.
Maar ik heb het is gevraagd en dit heeft men zus gestuurd: http://www.khk.be/khk04/opleidingen...ts/GZT-INSCH-Stageregeling_BaVr_2012-2013.pdf

En het klopt dus: het eerste jaar hebt ge 2 weken algemene stage, maar die 2weken zijn doorgaans al opgevuld met de initiatie stage op de kraamafdeling.
Mijn zus had 4 dagen kraamafdeling 1 dag op school.
De laatste week stond ze op de kinderafdeling. Maar het kan dus idd dat je 1 week algemene stage moet doen.
Al hadden bijna al haar medestudenten een stage op de kinderafdeling of kraamafdeling voor die laatste week.
Mijn zus zat wel niet met 100 voor vroedkunde.. 100 is echt veel.

PS. uw lief heeft toch niet zelf gekozen? Want dat kunnen ze wel: zelf een andere dienst kiezen in het laatste jaar.

OK heeft ze zelf gekozen, hier moest ze kiezen tussen OK en pediatrie. Maar oa in het 2de jaar moest ze stage op heelkunde doen, verplicht voor iedereen... heb het net nagevraagd. ;)

Kerelke

Legacy Member
NotoriousP zei:
OK heeft ze zelf gekozen, hier moest ze kiezen tussen OK en pediatrie. Maar oa in het 2de jaar moest ze stage op heelkunde doen, verplicht voor iedereen... heb het net nagevraagd. ;)

Amaai, dat valt wel dik tegen dan.
Mijn zus had het nooit gedaan als ze ook zoiets moest doen.
Ik vermoed dat veel te maken heeft met het feit dat vroedkunde gewoon te groot is geworden als richting. Als je ookal hoort dat er zo weinig werk in is.. Dan vraag ik mij af waarom vroedkunde nog bestaat als richting op zich en waarom het niet gewoon een afstudeerrichting of banaba van/na verpleegkunde

EternalSilence

Legacy Member
Paar dagen terug het volgende gehoord, van iemand die als verpleegkundige werkt in AZ groeninge (master in de verpleegkunde).
Vorig jaar studeerden iets van 80+ mensen af. (Katho)
Er waren uitgerekend maar 40 vroedkundigen nodig in de ziekenhuizen (materniteit).
Nu die overige vroedkundige konden dan als soort 'verpleegkundige' toch werk vinden op de diensten.

Maar, als ze hun specifiek beroep (vroedkunde) niet uitvoeren binnen x aantal jaar na het behalen van hun diploma, zullen ze hun titel & diploma kwijt geraken. Met als gevolg dat ze evenveel zullen verdienen als een zorgkundige. Toch wel spijtig, als je een 3 jarige bachelor opleiding doet om er dan geen werk in te vinden. Om dan vervolgens ook nog u titel kwijt te geraken.

Als je denkt dat je door je bachelor vroedkunde, alle dagen moeders zult blij mogen maken met hun pas geboren baby. Think again.

In een ziekenhuis werken: Shiften/ploegen systeem + in het weekend werken. (3/4 weekend per maand)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan