Archief - Bachelor lager onderwijs

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GodLikeBE

Legacy Member
Hallo iedereen!

Heb donderdag dus mijn diploma mogen ophalen. Middelbare school zit er dus op voor mij. 'k Heb mijn laatste drie jaar multimedia gedaan op Viso en zit eraan te denken om volgend jaar naar het hoger onderwijs te gaan. Ik zou heel graag voor een klas staan in het lager. Wel zijn er nog een paar vraagjes. Misschien zijn er hier met ervaring in deze richting die ze kunnen beantwoorden of die extra info kunnen geven.


  • Hoeveel uur les per dag zou ik kunnen hebben?
  • Is het elke dag les?
  • Welke vakken mag ik verwachten (en van welk niveau)? Komt er nog psychologie ofzo bij kijken?

extra tips en/of info zijn zéker welkom :) Waarschijnlijk zal ik nog bijkomende vragen hebben.

Merci!

Gekke_Koerd

Legacy Member
Tip, kijk rond bij hogescholen in de buurt naar de data van hun infodagen. Gaat ge zeker geen spijt van hebben!

GodLikeBE

Legacy Member
eerstvolgende is op 1 september jammer genoeg... Misschien dat ik binnenkort al wat wijzer ben door dit topic :)

Put_met_keren

Legacy Member
Ik heb 2 jaar lerarenopleiding gedaan op Artevelde in Gent.
Da's ondertussen wel al enkele jaren geleden dus mijn herinneringen zijn nogal vaag.
Ik weet wel nog dat ik het een zware opleiding vond, niet zozeer de moeilijkheid van de leerstof maar de hoeveelheden leerstof en het aantal vakken (waardoor ge maar weinig blok heb en amper spreiding tussen de examens)
Veel les ook, dacht zo maar 1 keer een halve dag geen les & voor de rest vrij volle dagen.

Hopelijk ben je muzikaler aangelegd dan ik :p Mij ging dat zingen en dat klokkenspel bespelen totaal niet af.
Naast muziek en "kunst" (de concrete benaming ontgaat mij nu) heb je ook Nederlands, Frans, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, beweging enz in het 1e jaar.

Er is dan ook al een stage waarbij je gaat gaan observeren en een aantal lesjes mag geven. Ik herinner mij vooral de vele lesvoorbereidingen. Voor een tussendoortje van 5 à 10 minuten moet ge een hele lesvoorbereiding uitschrijven waarbij ge o.a. omschrijft wat je precies gaat doen en wat uw doelstellingen zijn.

Als je nog vragen hebt mag je ze gerust stellen maar misschien ben ik niet de meest geschikte persoon aangezien deze richting écht helemaal niks voor mij was.

GodLikeBE

Legacy Member
Heb al gehoord dat vele de richting enorm onderschatten... Ikzelf heb niet echt veel problemen met het leren zelf. Kan mij namelijk makkelijk aanzetten voor te leren omdat ik zelf niet rap tevreden ben over mezelf ook al waren de punten goed :)

Put_met_keren

Legacy Member
Jup, da's wel waar. De meeste mensen denken: 't is maar lager onderwijs, hoe moeilijk kan dat zijn..
Maar ge moet wel les kunnen geven van het 1e tot en met het 6e leerjaar en uw kennis moet verder reiken dan dat.
Maar ik persoonlijk kon mij ook niet vinden in de huidige aanpak en lesmethodes, o.a. die tussendoortjes constant.

2 andere vakken die mij nog te binnen zijn geschoten: didactiek en pedagogiek :)

GodLikeBE

Legacy Member
Wie mij nog wat info kan geven via dit topic, laat u maar eens goed gaan :)

Compact93

Legacy Member
Psychologie ga je sowieso krijgen, aangezien je je moet kunnen inleven in de leefwereld van kinderen en hoe hun ontwikkeling verloopt!

Ik heb dit zelf gehad in mijn 5e en 6e jaar van het secundair. Als je dit leert en enige logica volgt, mag psychologie normaal geen probleem vormen ;) (binnen het lager onderwijs toch niet).

GodLikeBE

Legacy Member
Ah merci, ik zie de richting op zich wel zitten maar heb af en toe nog eens die twijfels (wat denk ik normaal is) :p

stoomboot

Legacy Member
Psychologie, pedagogie, didactiek bovenop algemene kennis.

Dit alles moet ge beheersen om inhoud te geven aan uw stages.
Daar komt dan ook nog eens bij hoe goed ge overweg kunt met kinderen, multitasking, ... .


't Is een zware richting omwille van de weinig vrije tijd en de vele opdrachten die ge tijdens het jaar in orde moet maken, bovenop de voorbereidingen van uw stages.



Het echte dwaze gedoe begint pas als ge afgestudeerd zijt ;)
Ge gaat zien dat uw opleiding (incluis stages) u amper zal hebben voorbereid op het leerkracht zijn.
De haast onmogelijke taak om ergens een vaste benoeming te bemachtigen zorgt mede voor stress, ontgoocheling en desillusie.

't Is niet voor niets dat 1/3de van de jonge leerkrachten stopt in het lager onderwijs.

GodLikeBE

Legacy Member
Wel, buiten het feit dat ik het zeer graag zou doen heb ik mij laten weten dat ze veel mannelijke leerkrachten zoeken in het lager onderwijs. Op een studiebeurs zeiden ze me dat ze er veel tekort hebben.

SH343

Legacy Member
GodLikeBE zei:
Wel, buiten het feit dat ik het zeer graag zou doen heb ik mij laten weten dat ze veel mannelijke leerkrachten zoeken in het lager onderwijs. Op een studiebeurs zeiden ze me dat ze er veel tekort hebben.

Dat heet reclame maken. ;)

GodLikeBE

Legacy Member
Heb ook in kranten en dergelijke gelezen dat het zo is hoor. Ook leerkrachten van mijn vorige school bevestigen dit.

stoomboot

Legacy Member
GodLikeBE zei:
Wel, buiten het feit dat ik het zeer graag zou doen heb ik mij laten weten dat ze veel mannelijke leerkrachten zoeken in het lager onderwijs. Op een studiebeurs zeiden ze me dat ze er veel tekort hebben.

GodLikeBE zei:
Heb ook in kranten en dergelijke gelezen dat het zo is hoor. Ook leerkrachten van mijn vorige school bevestigen dit.


Hell...
't Is niet dat ze u speciaal gaan voortrekken hoor ;)
Ge gaat ook geen speciaal traject krijgen of het makkelijker gemaakt worden.
Er wordt niets speciaal gedaan om de job aantrekkelijker te maken voor mannen...

Overal hoor ik dat ze graag ne man willen hebben in hun team en ondertussen zit ik al 3 jaar met interimmetjes hier en daar.

Morgen weet ik of ik eindelijk voor de eerste keer een eigen klas ga hebben in september.




Ik raad de opleiding tot leerkracht eigenlijk niemand aan.
Voor het loon en de vakanties moet ge het alleszins niet doen. Die compenseren haast niets voor de overuren, de stress, ... . Ge moet uw voldoening halen uit het bezig zijn met kinderen en dat ge hen wat aanleert.

GodLikeBE

Legacy Member
stoomboot zei:
Hell...
't Is niet dat ze u speciaal gaan voortrekken hoor ;)
Ge gaat ook geen speciaal traject krijgen of het makkelijker gemaakt worden.
Er wordt niets speciaal gedaan om de job aantrekkelijker te maken voor mannen...


Overal hoor ik dat ze graag ne man willen hebben in hun team en ondertussen zit ik al 3 jaar met interimmetjes hier en daar.

Morgen weet ik of ik eindelijk voor de eerste keer een eigen klas ga hebben in september.




Ik raad de opleiding tot leerkracht eigenlijk niemand aan.
Voor het loon en de vakanties moet ge het alleszins niet doen. Die compenseren haast niets voor de overuren, de stress, ... . Ge moet uw voldoening halen uit het bezig zijn met kinderen en dat ge hen wat aanleert.

Nu weet ik niet waaruit jij dit laat afleiden want zo denk ik niet bepaald... :ironic:

awesome

Legacy Member
stoomboot zei:
Hell...
't Is niet dat ze u speciaal gaan voortrekken hoor ;)
Ge gaat ook geen speciaal traject krijgen of het makkelijker gemaakt worden.
Er wordt niets speciaal gedaan om de job aantrekkelijker te maken voor mannen...

Overal hoor ik dat ze graag ne man willen hebben in hun team en ondertussen zit ik al 3 jaar met interimmetjes hier en daar.

Morgen weet ik of ik eindelijk voor de eerste keer een eigen klas ga hebben in september.

Ik raad de opleiding tot leerkracht eigenlijk niemand aan.
Voor het loon en de vakanties moet ge het alleszins niet doen. Die compenseren haast niets voor de overuren, de stress, ... . Ge moet uw voldoening halen uit het bezig zijn met kinderen en dat ge hen wat aanleert.

Wel, in ieder geval succes vandaag...

Nu, mijn vriendin heeft net zoals een mannelijke collega stage gedaan in een lagere school. Terwijl de school van haar verwachtte dat ze zelf ging solliciteren (en extra aandringen ook) belden ze wel die mannelijke collega op om hem uit te nodigen tot sollicitatie met de boodschap dat hij direct een klas zou krijgen mocht hij komen. Hij heeft geweigerd en pas dan (wij kennen die gast, zo wisten we het) kreeg mijn vriendin te horen dat ze mocht komen solliciteren. De roddelaars dat ze zijn, die leraressen, het is uitgekomen dat dat effectief louter omwille van het geslacht was.

Dit jaar, haar eerste, was er een mannelijke laatstejaars stagiair. Die stagiair was zeker van een vaste plek als hij zijn stage niet verklootte (wat hij nota bene wel gedaan heeft -_-) sinds de dag dat hij die stage aanving. Mijn vriendin heeft moeten wachten tot midden Juni eer ze werkzekerheid had naar volgens jaar toe.

Dit zijn twee gevallen in mijn directe omgeving waar mannen bevoordeeld werden en beduidend meer kansen kregen, op basis van hun geslacht.

stoomboot

Legacy Member
awesome zei:
Dit zijn twee gevallen in mijn directe omgeving waar mannen bevoordeeld werden en beduidend meer kansen kregen, op basis van hun geslacht.

Daar hebben ze geluk, precies. :sad:
Hier heb ik wat pech. Al veel directeurs die me zeiden dat ze het graag zagen als ik, als man, hen kon komen vervoegen.

Iedere keer, als er dan een plaats vrijkwam, was het een dame.
't Is natuurlijk ook geluk hebben met T.A.D.D., vaste benoemingen, gemeentebesturen, ... .


P.S.: In welke regio woont ge? :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan