Warrior.
Legacy Member
Hey,
nieuw lid hier. Aangezien veel googleresultaten me altijd tot deze site leiden en er hier altijd wel een deftig antwoord gegeven wordt, dacht ik om ook eens (alweer) een studiekeuzetopic te maken.
Ik ben zelf persoonlijk aan het twijfelen tussen informatica en computerwetenschappen zoals de term al zegt.
Van opleiding heb ik Wetenschappen-Wiskunde gevolgd van 6 uur wiskunde (met 2 uur wiskunde seminarie erbij maar daarin zo goed als niets gezien, was met een andere prutsleerkracht). Op mijn rapport had ik een eindtotaal van 78% met een jaargemiddelde van 77%.
Mijn wiskunde was in het eerste semester matig tot goed (onderwerpen zoals rechten en lichamen in drie dimensies lagen me niet echt) maar in het tweede semester was deze wel bijzonder sterk (was goed in integralen, kansrekenen, statistiek).
Voor de wetenschappen was ik altijd wel redelijk goed in fysica en aardrijkskunde, bio en chemie lagen me echter totaal niet en daarbij was het altijd met de hakken over de sloot, met de eindexamens haalde ik bij deze twee ook maar net de helft. Hoewel mijn punten van fysica en aardrijkskunde goed waren, wil ik later niet echt iets doen waarbij één van deze vakken een pijler is.
In de talen was ik naar 't schijnt zéér goed, zonder er echt moeite voor te doen. Ik zal wel het taalgevoel hebben van mijn vader denk ik, de leerkrachten zeiden zelf dat het lang geleden was dat ze een student zagen die zo goed in talen was maar in een wetenschapsrichting zat
Wegens een sterke interesse naar technologie, computers, software, programmeren (en games ook natuurlijk) zou ik graag een informaticarichting doen (er is bijna geen andere studierichting die me interesseert, buiten media/film misschien).
Nu ben ik met mijn ouders maar naar één infodag geweest, in de KUL waar ik overigens wil gaan studeren. Ik heb er een presentatie bijgewoond die me niet zoveel zei, aangezien het voornamelijk ging over een dom raadspel van een hypothetische situatie die je makkelijk oplost als je de richting in kwestie studeert. Er werd echter wel een rankering getoond waarbij computerwetenschappen bovenaan stond, informatica ergens in het midden, en daaronder toegepaste informatica.
Omdat mijn ouders al sinds jaar en dag een hoge dunk van me hebben, willen ze beslist dat ik computerwetenschappen ga studeren. Ik had/heb daar echter mijn twijfels over, en door het drukke schooljaar heb ik pas nu in het begin van de vakantie de tijd kunnen vinden om er wat over op te zoeken.
Nu blijkt het dat computerwetenschappen een ingenieurswetenschap is, net zoals ettelijke andere richtingen. Deze richtingen hebben een groot deel gemeenschappelijk, en dan nog een gespecificeerd deel voor iedere richting (K.U.Leuven - Onderwijsaanbod - Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen). Wat me dus de grootste zorgen maakt, is dat er verplichte onderdelen fysica (o. a. thermodynamica) en chemie (o. a. organische scheikunde) zijn. Daarbij ben ik dus aanbeland aan mijn vragen:
1) Hoe zit het met de moeilijksgraad/algemeen gevoel bij deze leerstof van fysica (en vooral) chemie? In organische chemie was ik absoluut een stinker.
2) Informatica of computerwetenschappen: wat zijn de fundamentele verschillen? Eventueel iemand die me één van de twee richtingen kan aanraden aan de hand van de info die ik gaf?
3) Natuurlijk deze vraag nog. Welk van de twee geeft later de best betaalde job, de meest interessante job, en de snelste gelegenheid om een job in de sector te vinden?
Wel staat vast dat, welke richting ik ook kies, ik natuurlijk wil opvolgen met de bijhorende master.
Alvast bedankt aan iedereen die de moeite heeft genomen om mijn wall of text te doornemen, en nog hartelijker bedankt aan de mensen die me raad en hulp willen geven
nieuw lid hier. Aangezien veel googleresultaten me altijd tot deze site leiden en er hier altijd wel een deftig antwoord gegeven wordt, dacht ik om ook eens (alweer) een studiekeuzetopic te maken.
Ik ben zelf persoonlijk aan het twijfelen tussen informatica en computerwetenschappen zoals de term al zegt.
Van opleiding heb ik Wetenschappen-Wiskunde gevolgd van 6 uur wiskunde (met 2 uur wiskunde seminarie erbij maar daarin zo goed als niets gezien, was met een andere prutsleerkracht). Op mijn rapport had ik een eindtotaal van 78% met een jaargemiddelde van 77%.
Mijn wiskunde was in het eerste semester matig tot goed (onderwerpen zoals rechten en lichamen in drie dimensies lagen me niet echt) maar in het tweede semester was deze wel bijzonder sterk (was goed in integralen, kansrekenen, statistiek).
Voor de wetenschappen was ik altijd wel redelijk goed in fysica en aardrijkskunde, bio en chemie lagen me echter totaal niet en daarbij was het altijd met de hakken over de sloot, met de eindexamens haalde ik bij deze twee ook maar net de helft. Hoewel mijn punten van fysica en aardrijkskunde goed waren, wil ik later niet echt iets doen waarbij één van deze vakken een pijler is.
In de talen was ik naar 't schijnt zéér goed, zonder er echt moeite voor te doen. Ik zal wel het taalgevoel hebben van mijn vader denk ik, de leerkrachten zeiden zelf dat het lang geleden was dat ze een student zagen die zo goed in talen was maar in een wetenschapsrichting zat

Wegens een sterke interesse naar technologie, computers, software, programmeren (en games ook natuurlijk) zou ik graag een informaticarichting doen (er is bijna geen andere studierichting die me interesseert, buiten media/film misschien).
Nu ben ik met mijn ouders maar naar één infodag geweest, in de KUL waar ik overigens wil gaan studeren. Ik heb er een presentatie bijgewoond die me niet zoveel zei, aangezien het voornamelijk ging over een dom raadspel van een hypothetische situatie die je makkelijk oplost als je de richting in kwestie studeert. Er werd echter wel een rankering getoond waarbij computerwetenschappen bovenaan stond, informatica ergens in het midden, en daaronder toegepaste informatica.
Omdat mijn ouders al sinds jaar en dag een hoge dunk van me hebben, willen ze beslist dat ik computerwetenschappen ga studeren. Ik had/heb daar echter mijn twijfels over, en door het drukke schooljaar heb ik pas nu in het begin van de vakantie de tijd kunnen vinden om er wat over op te zoeken.
Nu blijkt het dat computerwetenschappen een ingenieurswetenschap is, net zoals ettelijke andere richtingen. Deze richtingen hebben een groot deel gemeenschappelijk, en dan nog een gespecificeerd deel voor iedere richting (K.U.Leuven - Onderwijsaanbod - Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen). Wat me dus de grootste zorgen maakt, is dat er verplichte onderdelen fysica (o. a. thermodynamica) en chemie (o. a. organische scheikunde) zijn. Daarbij ben ik dus aanbeland aan mijn vragen:
1) Hoe zit het met de moeilijksgraad/algemeen gevoel bij deze leerstof van fysica (en vooral) chemie? In organische chemie was ik absoluut een stinker.
2) Informatica of computerwetenschappen: wat zijn de fundamentele verschillen? Eventueel iemand die me één van de twee richtingen kan aanraden aan de hand van de info die ik gaf?
3) Natuurlijk deze vraag nog. Welk van de twee geeft later de best betaalde job, de meest interessante job, en de snelste gelegenheid om een job in de sector te vinden?
Wel staat vast dat, welke richting ik ook kies, ik natuurlijk wil opvolgen met de bijhorende master.
Alvast bedankt aan iedereen die de moeite heeft genomen om mijn wall of text te doornemen, en nog hartelijker bedankt aan de mensen die me raad en hulp willen geven



).