Archief - Arabistiek en islamkunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wajilie123

Legacy Member
Beste leden,

Nu de zomervakantie bijna ten einde loopt, weet ik nog steeds niet wat ik wil verder studeren. Ik heb mijn keuze wel al laten vallen op Arabistiek en islamkunde en of rechten.

Het liefst van al zou ik Arabistiek willen studeren, maar het probleem is dat ik er zo weinig informatie over terugvind. Het feit dat de richting enkele jaren terug geen accreditatie kreeg boezemt me weinig vertrouwen.
Hiermee bedoel ik of het een diploma is die toekomstperspectieven biedt.
Zijn er mensen die me hierbij meer informatie kunnen geven??


Alvast bedankt!!

Hwer

Legacy Member
Ik vermoed dat er weinig tot geen toekomstperspectieven voor zo'n opleiding. Dit is natuurlijk relatief. Wie weet hebben bedrijven in de toekomst mensen nodig die het Arabische gebeuren goed kennen.

flyingdutchman

Legacy Member
Hwer zei:
Ik vermoed dat er weinig tot geen toekomstperspectieven voor zo'n opleiding. Dit is natuurlijk relatief. Wie weet hebben bedrijven in de toekomst mensen nodig die het Arabische gebeuren goed kennen.

Dan nemen ze wel een échte marokkaan, keuze genoeg.

Bespaar uzelf een lidmaatschap aan de 'hopeloze zoektocht naar werk'-thread, don't do it.

Hwer

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Dan nemen ze wel een échte marokkaan, keuze genoeg.

Bespaar uzelf een lidmaatschap aan de 'hopeloze zoektocht naar werk'-thread, don't do it.

Een 'echte' (bestaan er valse?) Marokkaan verstaat de culturele omgang en z'n geschiedenis in pakweg Saoedi-Arabië ook niet.

Voor de rest ben ik het eens met u. Behaal een Master in de rechten waar er genoeg werk is en lees dan wat boeken in je vrije tijd over de Arabische wereld.

NotoriousP

Legacy Member
wajilie123 zei:
Hiermee bedoel ik of het een diploma is die toekomstperspectieven biedt.

Neen, op zichzelf zijn zulke diploma's niet veel waard. Kennis over arabistiek en islamkunde in combinatie met een rechten diploma daarentegen kan u wel veel opbrengen. Dus zoals hierboven gezegd, ga voor rechten en lees de rest in uw vrije tijd.

FreddieDeKarper

Legacy Member
Doe wat je graag zou doen. Tracht je in te beelden waar je wil staan over x jaar.

Wat je vooral niet moet doen: een diploma kiezen "omdat het goed in de markt ligt". Ik heb momenteel een diploma TEW, maar niet de minste ambitie om er iets mee te doen. Dit betekent natuurlijk niet dat dit jou ook gaat overkomen als je voor rechten kiest, maar wat ik wil zeggen is dat als je voor iets kiest omwille van het diploma, eerder dan voor een doel naarwaar je wilt werken, dat je dan niet juist bezig bent.

Dit is de website van de K.U. Leuven met een lijst van alle opleidingen. Bij elke opleiding zit een brochure bijgesloten. Ik zou zeggen, zoek naar je passie, probeer die passie om te zetten in een werkrelatie en ga dan de lijst af om te zien welke diploma's hierbij aansluiten.

Onderwijsaanbod

Wat betreft Arabistiek: ik ben zelf aan het overwegen hierin een diploma te behalen omdat ik daar een enorme interesse / leergierigheid naar heb. Wanneer je volledig achter iets staat, zal je dat ook goed doen. Als je in iets bij een van de beste bent, dan verhoogt dat je kansen voor later. Interesse om het te koppelen aan het bedrijfsleven? Kies de minor Economie tijdens je studie Arabistiek.

Of ben je liever een average rechtenstudent, een van de honderden in de meute die elk jaar afstuderen?

Tot slot, moest het diploma geen enkele waarde hebben, dan zou er geen opleiding voor bestaan.

FreddieDeKarper

Legacy Member
NotoriousP zei:
Neen, op zichzelf zijn zulke diploma's niet veel waard. Kennis over arabistiek en islamkunde in combinatie met een rechten diploma daarentegen kan u wel veel opbrengen. Dus zoals hierboven gezegd, ga voor rechten en lees de rest in uw vrije tijd.

Dus naar jouw zeggen zijn alle, of de meeste, Arabisten/Islamologen aan het doppen ofzo?

Exorikos

Legacy Member
Of doen een job die absoluut niks met hun diploma te maken heeft, ja.

Bananarama

Legacy Member
Kan je niet Arabistiek gaan volgen en daarna een master doen (desnoods via een schakel) die wat meer kans op werk biedt? Dan heb je toch gedaan wat je wou, terwijl je toch nog opties openhoudt qua werk. Ben van plan om het zelf ook zo te doen (ik heb Engels-Nederlands gedaan uit interesse en omdat dat gewoonweg mijn 'forte' is, maar vanwege de geringe jobs voor taal -en letterkunde ga ik nu een master Bedrijfscommunicatie doen. Ik heb de stages daar eens van bekeken en de mogelijkheden zijn echt enorm uiteenlopend.)

Straddle

Legacy Member
wajilie123 zei:
Hiermee bedoel ik of het een diploma is die toekomstperspectieven biedt.

Toekomstperspectieven? Als je carrièremogelijkheden bedoelt is het antwoord neen. Al die gekke richtingen die wel interessant klinken (archeologie, slavistiek, afrikaanse talen, arabistiek, filosofie, ...) zijn misschien wel tof om te studeren maar op de arbeidsmarkt zijn ze weinig waard. Kies beter voor een richting waarin een groot deel van de studenten onmiddellijk werk vindt (bijv. een economische richting, rechten, iets in de IT, ...).

NSA.Rhinox

Legacy Member
Een vriendin van mij heeft Arabistiek en islamkunde gedaan in Leuven. Voor haar was het zeer interessant, maar daar -en dat zijn haar woorden- houdt het op. Ze heeft een paar maanden naar werk gezocht, maar niks gevonden. Werkgevers hadden hun vragen bij het diploma enzo. Uit miserie heeft ze jobs als kuisvrouw en callcenter moeten aannemen. Nu werkt ze ergens voor de overheid aan iets dat totaal buiten haar vakgebied ligt. Dusja...

Straddle

Legacy Member
Bananarama zei:
Kan je niet Arabistiek gaan volgen en daarna een master doen (desnoods via een schakel) die wat meer kans op werk biedt? Dan heb je toch gedaan wat je wou, terwijl je toch nog opties openhoudt qua werk. Ben van plan om het zelf ook zo te doen (ik heb Engels-Nederlands gedaan uit interesse en omdat dat gewoonweg mijn 'forte' is, maar vanwege de geringe jobs voor taal -en letterkunde ga ik nu een master Bedrijfscommunicatie doen. Ik heb de stages daar eens van bekeken en de mogelijkheden zijn echt enorm uiteenlopend.)

Ik zou het omgekeerd doen: doe een richting die een goede kans op werk biedt en studeer dan later eventueel nog iets bij wat je interesseert (of volg dat tegelijkertijd, maar richt je op hetgene werkkansen biedt).

Straddle

Legacy Member
NSA.Rhinox zei:
Een vriendin van mij heeft Arabistiek en islamkunde gedaan in Leuven. Voor haar was het zeer interessant, maar daar -en dat zijn haar woorden- houdt het op. Ze heeft een paar maanden naar werk gezocht, maar niks gevonden. Werkgevers hadden hun vragen bij het diploma enzo. Uit miserie heeft ze jobs als kuisvrouw en callcenter moeten aannemen. Nu werkt ze ergens voor de overheid aan iets dat totaal buiten haar vakgebied ligt. Dusja...

Ik ken iemand die filosofie heeft gedaan en dan (na lang zoeken naar een job) heeft getekend om (fulltime) op de vuilkar te gaan staan. En dat voor dan jarenlang een richting te studeren die mij redelijk moeilijk lijkt.

FreddieDeKarper

Legacy Member
Bananarama zei:
Kan je niet Arabistiek gaan volgen en daarna een master doen (desnoods via een schakel) die wat meer kans op werk biedt? Dan heb je toch gedaan wat je wou, terwijl je toch nog opties openhoudt qua werk. Ben van plan om het zelf ook zo te doen (ik heb Engels-Nederlands gedaan uit interesse en omdat dat gewoonweg mijn 'forte' is, maar vanwege de geringe jobs voor taal -en letterkunde ga ik nu een master Bedrijfscommunicatie doen. Ik heb de stages daar eens van bekeken en de mogelijkheden zijn echt enorm uiteenlopend.)

+1

FreddieDeKarper

Legacy Member
Straddle zei:
Ik ken iemand die filosofie heeft gedaan en dan (na lang zoeken naar een job) heeft getekend om (fulltime) op de vuilkar te gaan staan. En dat voor dan jarenlang een richting te studeren die mij redelijk moeilijk lijkt.

Ik ken iemand die filosofie heeft gedaan en nu doctoreert. Bij McKinsey worden ook filosofen aangenomen (minieme fractie wel, maar het kan). Point being: je maakt zelf van je diploma wat je wil.

FreddieDeKarper

Legacy Member
Straddle zei:
Ik zou het omgekeerd doen: doe een richting die een goede kans op werk biedt en studeer dan later eventueel nog iets bij wat je interesseert (of volg dat tegelijkertijd, maar richt je op hetgene werkkansen biedt).

Slecht advies vind ik, reden waarom in mijn eerste reactie.

Straddle

Legacy Member
FreddieDeKarper zei:
Ik ken iemand die filosofie heeft gedaan en nu doctoreert. Bij McKinsey worden ook filosofen aangenomen (minieme fractie wel, maar het kan). Point being: je maakt zelf van je diploma wat je wil.

Ja ok, je hebt ook van die verhalen van mensen die 3 uur wiskunde volgen op het middelbaar en dan toch burgerlijk ingenieur worden, maar dat blijft imo wel een heel kleine minderheid. Bekijk liever wat er met het gros van die mannen gebeurd uit die minder populaire richtingen.

Straddle

Legacy Member
FreddieDeKarper zei:
Slecht advies vind ik, reden waarom in mijn eerste reactie.

Ik ga daar niet in mee. Ik zou er als student misschien in zijn meegegaan, maar nu ik zelf op de arbeidsmarkt terecht ben gekomen (in tijd van economische crisis) en tientallen andere mensen rondom mij heb gezien die ook naar een job zien zoeken. Ik ben toen pas de waarde van mijn diploma echt gaan appreciëren (en ben blij dat ik niet gekozen heb voor een richting zoals pakweg archeologie die waarschijnlijk interessanter geweest zou zijn).

FreddieDeKarper

Legacy Member
Straddle zei:
Ik ga daar niet in mee. Ik zou er als student misschien in zijn meegegaan, maar nu ik zelf op de arbeidsmarkt terecht ben gekomen (in tijd van economische crisis) en tientallen andere mensen rondom mij heb gezien die ook naar een job zien zoeken. Ik ben toen pas de waarde van mijn diploma echt gaan appreciëren (en ben blij dat ik niet gekozen heb voor een richting zoals pakweg archeologie die waarschijnlijk interessanter geweest zou zijn).

Ja, je hebt zeker een punt, maar om daar de rest van je leven op te baseren vind ik wel drastisch.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan