Archief - Appartement vs Kot

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Piegie

Legacy Member
Heeft er iemand ervaring met een appartement ( 3 personen ) ipv 3 verschillende koten?

Qua opdelen van de huurprijs kom je nog tamelijk goedkoop uit denk 'k ( bv 200-250 per persoon ), maar waar ik mij dan wat zorgen over maak is de prijs van de elektriciteit, verwarming, water etc D: Dus indien iemand op appartement ging met 2 anderen, graag u opinies delen :)

NotoriousP

Legacy Member
Ik betwijfel dat dit goedkoper zal uitkomen... je moet al 3 slaapkamers hebben in een appartement en zoiets is duur. Tenzij je miss een koppeltje hebt maar dan heb ik medelijden met die ene die daarbij zit.

RCoasterB

Legacy Member
Wij zitten hier te Gent al meer dan twee jaar met drie op een appartement. Goedkoper dan een normaal klein kot is het niet echt, maar je hebt natuurlijk wel veel meer ruimte ter beschikking. Alle kosten worden hier rechtstreeks naar de nutsbedrijven doorgestort. De eerste keer dat je die rekening krijgt val je achterover, maar dat hoort erbij in België.

Water is nog relatief goedkoop, maar dat kan niet gezegd worden van Telenet & co. Per maand komt er hier in kosten toch nog 'n goede 150,- bovenop dat dan nog gedeeld door 3 moet.

Zoals hierboven vermeld zijn appartementen met drie slaapkamers schaars in studentensteden, dus moet je soms al eens snel 'n beslissing maken.

Benjamin

Legacy Member
Als je een vierde persoon hebt dan kan je een huis huren. In totaal mogen de kosten immers rustig op €1000-€1200 uitkomen aangezien je dat voor huur kwijt zou zijn per persoon.
Ik denk niet dat je meer geld kwijt gaat zijn dan wanneer je een kamer huurt maar je hebt wel een living en een fatsoenlijke keuken en je hebt geen huisbaas die zich overal mee bemoeit. In theorie zal het er ook schoner moeten zijn, een rommelige omgeving (meeste koten) nodigt minder uit om schoon te houden, zeker voor jongere mensen die i.h.a. nog minder gedisciplineerd zijn.
Die kabelaansluiting gaat nog wel als je een simpel internetabonnement neemt maar van de gas- en electriciteitsrekening wordt je niet vrolijk. Ik denk dat je al snel €120 kwijt bent voor beiden. Water kost inderdaad zo goed als niets.
Bedenk dat je bij het huren van kamers ook nog extra kosten hebt, veel verhuurders (veelal huisjesmelkers?) laten je aan het einde van het jaar nog extra betalen als het gasverbruik zogezegd hoog is en dat soort flauwekul en sowieso laten veel verhuurder een jaarlijks extra bedrag betalen. Let er dus op dat je uitrekent wat je werkelijk per maand betaalt, niet wat de verhuurder je op een advertentieachtige wijze probeert wijs te maken.
Als je samen een huis huurt zie dan dat je dat met mensen doet waarvan je weet dat ze niet halverwege het project ineens stoppen zodat je met 3 man de rekening moet betalen, misschien is het aan te raden om een contract op te stellen voor onderhuur (1 iemand is dan de hoofdhuurder), het is nogal zakelijk maar het kan wel veel vervelendere problemen, ook in de privésfeer, voorkomen.

Remix94

Legacy Member
Met 2 een studio huren komt in sommige gevallen wel voordeliger uit!

-Helld0g-

Legacy Member
't grootste probleem lijkt mij dan als er plots iemand stopt met studeren of een vaste vriendin heeft... maak alvast goeie afspraken voor de duur van het huurcontract!

Benjamin

Legacy Member
Niet iets huren waarbij niet iedereen zijn eigen slaapkamer heeft, tenzij je een koppel bent. Mensen moeten zich kunnen terugtrekken.

scriptkiddie

Legacy Member
Voor 600 euro een appartement met 3 slaapkamers huren in een studentenbuurt? Dat is ronduit onmogelijk. Voor 750 euro moet je al heel veel geluk hebben. En daar komt nog eens een pak bij aan vaste kosten, zeker 250 euro per maand. Dan zit je al aan 335 euro per maand per persoon. Wanneer 1 persoon eruit wil stappen wordt het meteen onbetaalbaar. Riskante onderneming vind ik...
Denk er ook aan dat je een "gezellige eigen living" zelf moet aankleden. Kijk eens rond in de living bij jou thuis. Daar staat voor een paar duizend euro aan spullen he :) Als je iets huurt is dat gewoon een kale ruimte à la garagebox, die je zelf moet aankleden. Extra kosten.

Piegie

Legacy Member
Ik zoek er een in Kortrijk dus dat is al een zorg minder :) Qua meubelen is dat niet echt zo'n groot probleem. 'T is vooral om die vaste kosten dat ik mij zorgen maak :x
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan