Als je een vierde persoon hebt dan kan je een huis huren. In totaal mogen de kosten immers rustig op €1000-€1200 uitkomen aangezien je dat voor huur kwijt zou zijn per persoon.
Ik denk niet dat je meer geld kwijt gaat zijn dan wanneer je een kamer huurt maar je hebt wel een living en een fatsoenlijke keuken en je hebt geen huisbaas die zich overal mee bemoeit. In theorie zal het er ook schoner moeten zijn, een rommelige omgeving (meeste koten) nodigt minder uit om schoon te houden, zeker voor jongere mensen die i.h.a. nog minder gedisciplineerd zijn.
Die kabelaansluiting gaat nog wel als je een simpel internetabonnement neemt maar van de gas- en electriciteitsrekening wordt je niet vrolijk. Ik denk dat je al snel €120 kwijt bent voor beiden. Water kost inderdaad zo goed als niets.
Bedenk dat je bij het huren van kamers ook nog extra kosten hebt, veel verhuurders (veelal huisjesmelkers?) laten je aan het einde van het jaar nog extra betalen als het gasverbruik zogezegd hoog is en dat soort flauwekul en sowieso laten veel verhuurder een jaarlijks extra bedrag betalen. Let er dus op dat je uitrekent wat je werkelijk per maand betaalt, niet wat de verhuurder je op een advertentieachtige wijze probeert wijs te maken.
Als je samen een huis huurt zie dan dat je dat met mensen doet waarvan je weet dat ze niet halverwege het project ineens stoppen zodat je met 3 man de rekening moet betalen, misschien is het aan te raden om een contract op te stellen voor onderhuur (1 iemand is dan de hoofdhuurder), het is nogal zakelijk maar het kan wel veel vervelendere problemen, ook in de privésfeer, voorkomen.