Archief - Als interimmer niet uitbetaald bij staking?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kevin12345

Legacy Member
hallo, ik werk als interimmer met een dagcontract en onlangs was er staking waardoor mijn chef me op het werk naar huis heeft gestuurd. Volgens hem en mijn collega's moest ik die dag betaald worden maar nu kijk ik naar mijn rekening en is het toch niet betaald! :angry: Hebben zij zich dan vergist of heb ik toch nog recht op dat geld? :oink:

JPV

Legacy Member
Je hebt recht op het loon voor die dag. Informeer eventueel bij je vakbond voor bijstand.

MrKend54l

Legacy Member
Omdat je met dagcontracten werkt is het vrij simpel om gewoon die dag geen contract te geven.
Geen contract van die dag is geen gewerkte dag. Met andere woorden ook geen geld.
Je hebt geen poot om op te staan maat.

Fraggie

Legacy Member
M.a.w. je hebt niet gestaakt, je bent gewoon naar huis gegaan?

JPV

Legacy Member
MrKend54l zei:
Omdat je met dagcontracten werkt is het vrij simpel om gewoon die dag geen contract te geven.
Geen contract van die dag is geen gewerkte dag. Met andere woorden ook geen geld.
Je hebt geen poot om op te staan maat.
onzin. Je hoeft geen contract te hebben om te werken en/of betaald te worden. Als hij kan aantonen dat hij die dag op het werk moest zijn/op de planning stond, moet hij betaald worden. Daar zijn genoeg bewijsmogelijkheden voor.

MrKend54l

Legacy Member
JPV zei:
onzin. Je hoeft geen contract te hebben om te werken en/of betaald te worden. Als hij kan aantonen dat hij die dag op het werk moest zijn/op de planning stond, moet hij betaald worden. Daar zijn genoeg bewijsmogelijkheden voor.

Zonder contract werken? Dat heet zwartwerk en is bij wet verboden.
Als je met dagcontracten werkt moet je voor elke gewerkte dag een contract hebben. Heb je dit niet dan heb je ook niet gewerkt.
Als interimmer mag je niet meestaken. En TS heeft ook niet gewerkt die dag = Geen gewerkte dag = Geen loon.
Simpler kan het toch niet zijn?

joshetei

Legacy Member
MrKend54l zei:
Als je met dagcontracten werkt moet je voor elke gewerkte dag een contract hebben. Heb je dit niet dan heb je ook niet gewerkt.
Simpler kan het toch niet zijn?

Inderdaad. Tenzij hij op voorhand al n dagcontract had getekend natuurlijk

Kandul

Legacy Member
MrKend54l zei:
Zonder contract werken? Dat heet zwartwerk en is bij wet verboden.
Verdraai anders zijn woorden eens.
Hij bedoelt, heb je jouw contract nog niet gekregen maar stond je wel op de planning dan hoor je betaald te worden.

Muscleduck

Legacy Member
In het ergste geval kan je die dag als stempeldag zetten, maar dan moet je een stempelkaart halen (of zo een brief krijgen van de interim, ik weet het niet).

JPV

Legacy Member
MrKend54l zei:
1. Zonder contract werken? Dat heet zwartwerk en is bij wet verboden.
2. Als je met dagcontracten werkt moet je voor elke gewerkte dag een contract hebben. 3. Heb je dit niet dan heb je ook niet gewerkt.
4. Als interimmer mag je niet meestaken. 5. En TS heeft ook niet gewerkt die dag = Geen gewerkte dag = Geen loon.
6. Simpler kan het toch niet zijn?
1. Fout. Een contract is zeker niet nodig. Een arbeidsovereenkomst wel, maar die mag gerust mondeling zijn. Voor een interimmer hoeft die uiteindelijk wel schriftelijk gemaakt te worden, maar slechts na 2 werkdagen na begin arbeidsovereenkomst.
2. uiteindelijk wel.
3. lol, zou maar simpel zijn. Klopt dus niet. Arbeidsovereenkomst kan je met alle middelen bewijzen.
4. Interimmer heeft evenzeer het recht om te staken.
5. Je hoeft niet te werken om het recht te hebben op een dag loon. Als er een arbeidsovereenkomst was en de werknemer heeft zich aangeboden om te werken, maar de werkgever/verantwoordelijke stuurt hem zich naar huis, dan heeft hij recht op loon.
6. nee :p

Kysr

Legacy Member
JPV zei:
Een arbeidsovereenkomst wel, maar die mag gerust mondeling zijn.

Art. 9. Wet 3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten

De arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.

JPV

Legacy Member
Synk, als je me bewust opzoekt om me de les te leren spellen (ja, ik kan ook fouten maken), moet je het wel goed doen :p.

Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid zei:
Art. 8 Modaliteiten

1[§ 1]1
Geen bewijs wordt toegelaten tegen het vermoeden dat de overeenkomst bedoeld onder artikel 7, 2°, een arbeidsovereenkomst is.
De bepalingen van de artikelen 2, 3 en 5 zijn van toepassing op de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid.
De bedoeling een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid te sluiten moet, voor iedere werknemer afzonderlijk, door beide partijen schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer voor de eerste maal in dienst treedt van het uitzendbureau.
De overeenkomst moet schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk binnen twee werkdagen te rekenen vanaf het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.
Bij ontstentenis van een geschrift overeenkomstig de vorige twee leden gelden voor deze overeenkomst uitsluitend de regels inzake de voor onbepaalde tijd gesloten arbeidsovereenkomsten. In dat geval kan de werknemer echter binnen zeven dagen volgend op het verstrijken van de in het vierde lid bepaalde termijn, zonder opzegging noch vergoeding, een einde maken aan de overeenkomst.

Kysr

Legacy Member
Ik wees gewoon op het feit dat een arbeidsovereenkomst weldegelijk schriftelijk moet zijn, uitzendarbeid of niet. ;)

JPV

Legacy Member
een arbeidsovereenkomst moet niet schriftelijk zijn. Mondelinge arbeidsovereenkomsten zijn even geldig. Alleen contracten van bepaalde duur/duidelijk omschreven werk moeten onmiddellijk schriftelijk opgesteld worden voor aanvang werk, interimarbeidsovereenkomst (<> AO van bepaalde duur) en contracten onbepaalde duur niet onmiddellijk, de laatste zelfs eventueel nooit schriftelijk.

neutr-on

Legacy Member
hallo,

uitzendkrachten moeten tijdens een algemene staking VERPLICHT thuisblijven en worden dus niet betaald. Ze hebben wel recht op een uitkering voor die dag.

Alles kun je daarover vinden in CAP 58

groeten

www.neutr-on.be

JPV

Legacy Member
CAO (en niet CAP) 58 art. 8 zegt niet dat het interimkantoor de werknemers niet moet betalen. Wel dat een interimkantoor die mensen niet bij de gebruiker mag tewerkstellen. Recht op een uitkering is niet noodzakelijk: als er een contract is, kan er in principe géén tijdelijke werkloosheid toegestaan worden behalve indien er vroeger op de maand reeds een aanvraag was. Zie beslissing beheerscomité.

Veel succes trouwens met de "neutr-on", de zogezegde neutrale vakbond :D.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan