Archief - 21 jaar en Informatica studeren?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Informaticus

Legacy Member
Hallo

Ik volg dit forum hier nu al enkele weken en ben eigenlijk bijzonder verrast over de maturiteit hier op het forum . Daarom kom ik bij deze nog eens mijn twijfelachtige keuze met jullie bespreken.
Ik ben 20 jaar (eind dit jaar 21). Ik woon in West-Vlaanderen. In mijn middelbaar ben ik mijn laatste jaar blijven zitten -> jaar nadien diploma behaald.
Nu heb ik een dik jaar gewerkt in een fabriek. Geen 'one thing to do ' job , want het was een reuze machine met heel wat technische problemen.Ook een goed loon van een 1500 op men maand.

Nu , dit wil ik niet heel men leven doen . Ik wil datgene doen waarvoor ik denk ik aanleg heb. Die studie is Toegepaste Informatica.

Wat houdt mij tegen: - Mijn vriendin die volgend jaar afstudeert (unief) en wil gaan samenwonen
mijn ouders die trots waren dat ik ging gaan werken
de manier waarom me vrienden me gaan zien ( de meesten hebben net gedaan met studeren)

Ik heb er aan gedacht om afstandsonderwijs te doen en te combineren met men job .
Maar dan doe ik er 4 jaar over...+ zie weinig praktijk...
Ik wil ook niet nog een jaar wachten. Wel is inschrijven in januari ook mogelijk...

2e probleem Over de studie zelf: is die zwaar?(wiskunde is niet mijn beste vak , afgeleiden begrijp ik nog net) Ik heb wel heel motivatie en drang om te studeren en te begrijpen ( ik heb wel 0 voorkennis)
- is er nog werkzekerheid in de brache?? ook op een leeftijd van 24?

bedanktt ,

grtoetjes bram

coldvinc

Legacy Member
Naast je vriendin die wil gaan samenwonen is er niks dat tegenhoud en zelfs zij zou begrip moeten tonen als je echt wilt verder studeren. Je ouders zouden steeds achter je moeten staan of op zen minst je dingen moeten laten doen. Je vrienden zijn geen vrienden als ze je aan de kant gooien voor zo iets.

Afstandsonderwijs is moeilijk, zeker door de combinatie van werk. Niet aan te raden.

TI is erg goed te doen, wiskunde is niet moeilijk (niveau 6e middelbaar ASO). Voorkennis is niet nodig, alles wordt vanaf 0 aangeleerd. Voorkennis is echter wel handig. TI is een richting met een serieuze brok programmeren, zie je dat zitten?

Werkzekerheid is geen probleem. Na je studies zet je je CV op monster, jobat en vacature en je wordt dagelijks gebeld. Ik had al werk nog voor ik mijn diploma had.

sanderkevdw

Legacy Member
Ik heb zelf toegepaste informatica gestudeerd, en daar zat iemand met min of meer dezelfde situatie als jij. Eerst enkele jaren gewerkt, en dan terug gaan studeren. Hij vond dit zelf wel moeilijk omdat er ineens minder mogelijk is qua levensstijl. Afstandsonderwijs zou ik persoonlijk afraden.

De wiskunde is zeker te doen (in Leuven toch), komen zelfs geen afgeleiden aan te pas. De vakken die als moeilijk ervaren worden zijn vooral:
* programmeren
* besturingssystemen
* datamodellering en databases

Maar als dit je interesseert zal je het volgens mij wel kunnen ;)

Kirth

Legacy Member
In't hoger onderwijs gaat het vooral over relatieve databases: MySQL of MsSQL.

MrKend54l

Legacy Member
Leeftijd zou ik mij niks van aantrekken eigenlijk. Als je afstudeerd ben je nog maar 24 en kan je doen wat je graag doet.
Dat van uw vriendin is wel vervelend maar ik denk dat zij ook wel zal begrijpen dat jij dit moet doen. En ze zal ook niet doodgaan van nog 3jaar thuis te wonen ofwel? U vrienden zullen ook wel begrijpen dat jij dit moet doen voor gelukkig te zijn.

Ik weet niet welke opleiding je genoten hebt in het middelbaar. Maar TI vereist geen voorkennis eigenlijk. Dus dat zal zeker wel in orde komen.

sanderkevdw

Legacy Member
Informaticus zei:
Databases , is dat dan access?:)

Databases is SQL (oracle, Microsoft, postgreSQL, ...).
Je moet niet verwachten dat je een opleiding over Office producten gaat krijgen, de opleiding zit op een heel ander niveau.

janwouters

Legacy Member
Ik zit in dezelfde situatie, maar gezien de voor mij minder interessante inhoud en moeilijkheidsgraad van Toegepaste informatica (met die wiskunde etc.) ga ik wrs voor informaticamanagement en de multimedia/MCT/Devine kiezen...

SteveDotcom

Legacy Member
Inderdaad van leeftijd zeker niet aantrekken, kameraad van me is op zijn 22 terug gaan studeren en die vind het geweldig, andere kameraad is al 2x blijve zitten in het eerste jaar en is intusse ook al bijna 21 dus daar is er zeker geen probleem.

Hier thuis is da ook ivm. mijn ouders, trots dat ik vast werk heb, dat ik goed geld verdien, als ik hun uitleg dat ik wil studeren verklaren ze mij zot. En da heeft gewoon te maken met de mentaliteit van vroeger, als ge vroeger werk vond zat ge goed voor uw heel leven en bleef ge daar tot uw pensioen. Tegenwoordig zijn de tijden anders, probeer dat maar is uit te leggen...

En afstandsonderwijs is volgens mij ni voor veel mensen weggelegd, na 8uren werk nog gaan studeren etc... vrij zwaar denk ik

Lord Kveldulv

Legacy Member
@TS
Aanleg voor informatica, programmeren of netwerken of ...? En waarom denk je dat?

Uw leeftijd is absoluut geen probleem. Goei kans dat je er niet eens de oudste bent. En doordat je misschien wat meer volwassen bent dan de meeste andere studenten heb je misschien daardoor al een voordeel.

De vraag is of je uw loon wil/kan opgeven. In hoeverre staat dat in de weg van uw relatie. Want het is dan in het beste geval 3 jaar studeren, maar op day 1 na uw proclamatie het huis uit gaan is ook niet ideaal en financieel misschien niet eens haalbaar.
Een mogelijkheid dat je dan hebt is een graduaat halen in avondschool. Niet hetzelfde als een bachelor, maar je kan er mee starten. En later eventueel nog een bachelor van maken. Ondertussen verdien je geld en kan je samenwonen.
Hou er wel rekening mee dat het zwaar is om te combineren, qua uren dan. En dat uw vriendin er mee moet kunnen leven dat je een aantal avonden per week niet thuis bent.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan