Archief - 2 voltijdse masters combineren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

rookiepookie

Legacy Member
Hallo,

Ik doe momenteel mijn 3de jaar aan de KU Leuven. Volgend jaar begin ik aan mijn 2-jarige master. Nu zou ik die graag combineren met een andere 1-jarige master (heb immers heel wat tijd "verspild" met het kijken naar ontelbaar veel series dit jaar :p). Mijn vraag of iemand daar ervaring misschien mee heeft? Of dat Überhaupt mogelijk is? Of je zoveel studiepunten kan opnemen per jaar? En kan je onder die 2de thesis uitgeraken :p?

Alvast bedankt!

Kerelke

Legacy Member
Neen, je kan niet onder die thesis uitgeraken.
En neen, in theorie is het niet mogelijk ze volledig te combineren (althans toch niet in de zin van: 1 ste jaar van de 1ste master + volledige andere master).
Wat wel kan is een deel van de eenjarige master al doen tijdens uw eerste jaar van uw andere master. En de rest tijdens het tweede jaar.
Het probleem blijft uw thesis: ge gaat voor die eenjarige master ook een thesis moeten doen en in het beste geval ga je dat kunnen doen van september tot december/januari.
Je zal dus in 2,5 jaar afstuderen met 2 masters ipv 1.

Ik ga er wel vanuit dat je toegelaten wordt tot die 1jarige master (maw dat uw bachelor voldoende is om eraan te starten).


Of het praktisch mogelijk is: jazeker. Er zijn er nog die het doen, meestal op de manier zoals ik zeg: 40 stp spreiden van de eerste master spreiden over 2 jaar van de andere master en de laatste 20 (+-) stp van de thesis dan doen in dat extra half jaartje.

Tweak37

Legacy Member
Bedoel je het niet omgekeerd? Theoretisch is het mogelijk, praktisch zal het weinigen gegeven zijn om twee thesissen in een jaar te schrijven. (kuch :cool: ) Maar het is perfect mogelijk om 120 stp op te nemen als je dat wil.

Soekie

Legacy Member
Als die masters niet te intensief zijn en maken dat je op twee plaatsen tegelijk moet zijn, is het praktisch mogelijk.

Je mag absoluut meerdere opleidingen combineren, voor het volledige aantal studiepunten.
Wel uitkijken met je leerkrediet natuurlijk en zien dat je inschattingen dus een beetje realistisch zijn. (Bv iemand die altijd met de hakken over de sloot geraakt en superveel moet blokken voor deze punten: niet realistisch vs iemand die ook maar met de hakken over de sloot geraakt maar er niets voor moet doen, zoals ondergetekende. :P Wel realistisch. :P)

kristof_bloemen

Legacy Member
Kerelke zei:
Neen, je kan niet onder die thesis uitgeraken.
En neen, in theorie is het niet mogelijk ze volledig te combineren (althans toch niet in de zin van: 1 ste jaar van de 1ste master + volledige andere master).
Wat wel kan is een deel van de eenjarige master al doen tijdens uw eerste jaar van uw andere master. En de rest tijdens het tweede jaar.
Het probleem blijft uw thesis: ge gaat voor die eenjarige master ook een thesis moeten doen en in het beste geval ga je dat kunnen doen van september tot december/januari.
Je zal dus in 2,5 jaar afstuderen met 2 masters ipv 1.

Ik ga er wel vanuit dat je toegelaten wordt tot die 1jarige master (maw dat uw bachelor voldoende is om eraan te starten).


Of het praktisch mogelijk is: jazeker. Er zijn er nog die het doen, meestal op de manier zoals ik zeg: 40 stp spreiden van de eerste master spreiden over 2 jaar van de andere master en de laatste 20 (+-) stp van de thesis dan doen in dat extra half jaartje.

:niceone: Helemaal correct... Ik ken iemand op KUL die voor burgerlijk ingenieur gaat. In zijn master (1ste jaar) heeft hij zo veel mogelijk vakken proberen te slagen van de andere master (management = 1jaar master). En in zijn tweede jaar master ir doet hij de rest + thesis. Hij zegt dat management kinderspel is als je ir doet.:D:D

JPV

Legacy Member
Kerelke zei:
Neen, je kan niet onder die thesis uitgeraken.
En neen, in theorie is het niet mogelijk ze volledig te combineren (althans toch niet in de zin van: 1 ste jaar van de 1ste master + volledige andere master).
Wat wel kan is een deel van de eenjarige master al doen tijdens uw eerste jaar van uw andere master. En de rest tijdens het tweede jaar.

waarom zou het niet mogelijk zijn? Tenzij de regelgeving daarrond veranderd is, kan dit perfect. Er zijn mensen afgestudeerd met >90% voor zowel TEW én Burgerlijk Ingenieur in hetzelfde jaar... telkens de volle 60 studiepunten.

Kerelke

Legacy Member
Tweak37 zei:
Bedoel je het niet omgekeerd? Theoretisch is het mogelijk, praktisch zal het weinigen gegeven zijn om twee thesissen in een jaar te schrijven. (kuch :cool: ) Maar het is perfect mogelijk om 120 stp op te nemen als je dat wil.
Neen, net niet.
Theoretisch is het niet mogelijk: je mag maar een max aantal studiepunten per jaar opnemen.
Praktisch is daar echter een mouw aan te passen.

En "het is perfect mogelijk om 120 stp op te nemen", je bedoelt in 1 jaar?
Ja, maar dan enkel in bepaalde uitzonderigen. Filosofie is er zo eentje: weinig uren les, niet al te moeilijk, pure theoretische thesis etc.. Dat helpt wel een beetje.
+ filosofie heeft vaak een minor die je kan uitbouwen tot major waardoor je vaak niet eens aan die 120 stp komt.
(ben niet zeker of dat in uw geval zo was, maar herinner me vaag dat je filosofie doet/deed)

Soekie zei:
Als die masters niet te intensief zijn en maken dat je op twee plaatsen tegelijk moet zijn, is het praktisch mogelijk.

Je mag absoluut meerdere opleidingen combineren, voor het volledige aantal studiepunten.
Wel uitkijken met je leerkrediet natuurlijk en zien dat je inschattingen dus een beetje realistisch zijn. (Bv iemand die altijd met de hakken over de sloot geraakt en superveel moet blokken voor deze punten: niet realistisch vs iemand die ook maar met de hakken over de sloot geraakt maar er niets voor moet doen, zoals ondergetekende. :P Wel realistisch. :P)

Zie wat hierboven staat.
"absoluut meerdere opleidingen mogen combineren" is niet zomaar waar.

Tsubasa

Legacy Member
Ik dacht dat je (standaard, er zullen wel uitzonderingen toegelaten worden) max 72 SP mocht opnemen. Toch aan de UGent.

Edit:

Mail van iemand van het secretariaat van Faculteit Economie UGent:

"De GIT-regels voor volgend jaar liggen momenteel nog niet vast en kan ik dus ook nog niet meedelen. Dit jaar was het zo dat een combi-git mogelijk was tot 72 studiepunten... "

Of is 2 masters (180 SP) doen in 2j, nog iets anders dan GIT? Nee toch? Anders jongens toch :p, het kind moet een naam hebben zeker...

h0pje

Legacy Member
Tweak37 zei:
Bedoel je het niet omgekeerd? Theoretisch is het mogelijk, praktisch zal het weinigen gegeven zijn om twee thesissen in een jaar te schrijven. (kuch :cool: ) Maar het is perfect mogelijk om 120 stp op te nemen als je dat wil.

Ik dacht toch dat er een limiet was van ongeveer 70 SP per academiejaar?

*edit*: zoals hierboven gezegd wordt dus :p

Kerelke

Legacy Member
Tsubasa zei:
Ik dacht dat je (standaard, er zullen wel uitzonderingen toegelaten worden) max 72 SP mocht opnemen. Toch aan de UGent.

Edit:

Mail van iemand van het secretariaat van Faculteit Economie UGent:

"De GIT-regels voor volgend jaar liggen momenteel nog niet vast en kan ik dus ook nog niet meedelen. Dit jaar was het zo dat een combi-git mogelijk was tot 72 studiepunten... "

Of is 2 masters (180 SP) doen in 2j, nog iets anders dan GIT? Nee toch? Anders jongens toch :p, het kind moet een naam hebben zeker...

Dat is inderdaad waar ik naar verwijs: er zijn een aantal regels, maar je kan daar altijd een mouw aanpassen.
Klassieke trucjes zijn bv 72 punten nemen in een GIT en dan nog extra studiepunten opnemen als vrije student in het tweede of eerste semester (meestal tweede omdat je bij het eerste een definitieve inschrijving hebt die je vaak niet meer kan veranderen).

Aan diegene die het willen doen: let daar dus op, pluis het goed uit.

Tweak37

Legacy Member
Nee jullie vergissen je. Die limiet van studiepunten geldt binnen een opleiding. Je kunt niet je twee masterjaren in een jaar doen bijvoorbeeld. Maar je mag perfect 2 verschillende opleidingen naast elkaar volgen.

Kerelke

Legacy Member
Tweak37 zei:
Nee jullie vergissen je. Die limiet van studiepunten geldt binnen een opleiding. Je kunt niet je twee masterjaren in een jaar doen bijvoorbeeld. Maar je mag perfect 2 verschillende opleidingen naast elkaar volgen.

Neen, er geldt ook een algemene limiet... maar zoals ik al zei: daar zijn achterpoortjes voor.
Universiteiten staan weigerachtig tegenover studenten die meerdere zaken combineren, zeker bij beginnende studenten.

JPV

Legacy Member
ik zou wel eens willen weten waar dat staat van een algemene limiet.

Tweak37

Legacy Member
Kerelke zei:
Neen, er geldt ook een algemene limiet... maar zoals ik al zei: daar zijn achterpoortjes voor.
Universiteiten staan weigerachtig tegenover studenten die meerdere zaken combineren, zeker bij beginnende studenten.

Dat laatste kan misschien waar zijn, maar dat eerste zeker niet. Je hebt geen achterpoortjes nodig om twee verschillende richtingen van 60 stp te volgen.

Kerelke

Legacy Member
JPV zei:
ik zou wel eens willen weten waar dat staat van een algemene limiet.
Ja, ik was fout, het is nit echt een algemene limiet.
Het is eerder een afraden tot.

Maar veel hangt af van wat de bedoeling is: vb een master doen na een andere master en daar toch al mee starten voor je eerste master af is.
Zoiets kan ook: er zijn achterpoortjes en je kan inderdaad combineren, maar dan moet je zelf "foefelen" en best contact opnemen met de mensen van de inschrijvingen zelf.
Het kan dus inderdaad, maar je moet dan wat inventief zijn met inschrijvingen.

Tweak37

Legacy Member
Ok, heel concreet: je gaat naar k.u.loket (of variant voor andere universiteit), je schrijft je opnieuw in voor je huidige opleiding, je schrijft je daarnaast in voor een extra opleiding, klaar. ;) Tuurlijk kan de faculteit je tegenhouden om de volle extra 60 stp op te nemen als ze denken dat dat een slecht idee is, maar dat zal niet gebeuren als je een vlekkeloos parcour hebt afgelegd tot dan.

Kerelke

Legacy Member
Tweak37 zei:
Ok, heel concreet: je gaat naar k.u.loket (of variant voor andere universiteit), je schrijft je opnieuw in voor je huidige opleiding, je schrijft je daarnaast in voor een extra opleiding, klaar. ;) Tuurlijk kan de faculteit je tegenhouden om de volle extra 60 stp op te nemen als ze denken dat dat een slecht idee is, maar dat zal niet gebeuren als je een vlekkeloos parcour hebt afgelegd tot dan.

Het is dat wat ik bedoel: ze kunnen je ten altijd tegenhouden.
Dus per definitie is het doenbaar, maar het wordt niet altijd toegestaan.
Veel, zo niet alles, hangt gewoon van jezelf af.
+ enige zin voor realiteit is ook meegenomen

rookiepookie

Legacy Member
Bedankt voor de vele informatie :)! Ik denk dat ik na mijn uitslag maar eens de verschillende secretariaten plat loop om te zien wat er mogelijk is! Ik denk niet dat het een probleem zou zijn om de 1-jarige master erbij te nemen en te spreiden over de 2 jaar (qua workload dan), enkel die thesis gaat me toch wel wat tegen. Heb echt geen zin om er 2 te schrijven in 1 jaar :p!

Kerelke

Legacy Member
rookiepookie zei:
Bedankt voor de vele informatie :)! Ik denk dat ik na mijn uitslag maar eens de verschillende secretariaten plat loop om te zien wat er mogelijk is! Ik denk niet dat het een probleem zou zijn om de 1-jarige master erbij te nemen en te spreiden over de 2 jaar (qua workload dan), enkel die thesis gaat me toch wel wat tegen. Heb echt geen zin om er 2 te schrijven in 1 jaar :p!

Daarom dat ik verwees naar 2,5 jaar.
2 thesisen op 1 jaar.. is een beetje van het goede te veel denk ik.
Al weet ik niet wat de thesis inhoudt in dat management master jaar.
Misschien valt dat toch nog te combineren, maar dan ga je echt wel weinig vrije tijd hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan