Archief - 2 studenten samenwerken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Chilliewillie88

Legacy Member
[ka0z];16472754 zei:
Yo mensen

wij zijn met 2 mensen die al geruime tijd samenwerken op gebied van media (websites bouwen, video opnames, etc)

We willen nu samen een relatief dure camera kopen omdat de huidige (die we al hadden) niet voldoet.

Als we elk apart zelfstandige worden dan kunnen we onze vrijstelling van btw aanvragen maar dan kunnen we de camera niet samen kopen (apart kopen lukt wel maar indien we ruzie krijgen is de miserie er dan van wie de camera krijgt, etc)


De oplossing zou een vennootschap zijn maar ik denk dat dit niet haalbaar is door de zogenaamde vennootschapsbelasting (6k euro per jaar). Wij hebben helemaal zoveel omzet niet. Ook kunnen we dan die vrijstelling van btw niet krijgen.


zijn er oplossingen?

Vennootschapsbelasting 6000 euro per jaar? Ik weet niet wat je hiermee bedoelt maar er is in ieder geval niet zoiets als een minimum belasting per jaar. Indien je geen winst hebt (omzet is niet relevant) zal je ook geen belasting betalen.
Jij bedoelt wsl het minimum kapitaal dat volstort moet worden bij het oprichten van een vennootschap (in uw geval dan waarschijnlijk een BVBA) en dat is 6.200 €. Dit blijft echter steeds uw eigen geld en hierop zal je geen belastingen betalen.

[ka0z]

Legacy Member
Inderdaad, dat klopte ff niet. Maar het is wel zo dat we geen vrijstelling op belastingen kunnen krijgen als we met een vennootschap zitten terwijl dat wel gaat wanneer we elk apart werken

Baats

Legacy Member
1 Iemand die de camera koopt en vervolgens een contract opstellen waarin alle mogelijke gevolgen duidelijk worden vastgelegd?

veysiee

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Vennootschapsbelasting 6000 euro per jaar? Ik weet niet wat je hiermee bedoelt maar er is in ieder geval niet zoiets als een minimum belasting per jaar. Indien je geen winst hebt (omzet is niet relevant) zal je ook geen belasting betalen.
Jij bedoelt wsl het minimum kapitaal dat volstort moet worden bij het oprichten van een vennootschap (in uw geval dan waarschijnlijk een BVBA) en dat is 6.200 €. Dit blijft echter steeds uw eigen geld en hierop zal je geen belastingen betalen.

Bij een ebvba (die 5 jaar geldig is) is het minimumkapitaal 1 euro?

[ka0z]

Legacy Member
simonlicious zei:
Bij een ebvba (die 5 jaar geldig is) is het minimumkapitaal 1 euro?


Neen dat is een SBVBA :)

Een contract kan inderdaad de oplossing zijn. Thx voor de input alvast

Chilliewillie88

Legacy Member
simonlicious zei:
Bij een ebvba (die 5 jaar geldig is) is het minimumkapitaal 1 euro?

SBVBA zoals hieronder idd staat, maar dan moet je nog altijd een deel van je winst reserveren binnen de zoveel jaar. + overal vermelden dat je een startersBVBA bent. Tenzij je écht geen startkapitaal hebt meer nadelen dan voordelen.

[ka0z]

Legacy Member
Ik heb nog wat opzoekwerk gedaan en een VOF leek interessant. We kunnen 3 jaar vrijstelling krijgen van de vennootschapsbijdrage maar volgens mijn partner is dit geen vrijstelling maar uitstel. maw we krijgen na 3 jaar 1 grote rekening van de afgelopen 3 jaren.

Ik geloof dit niet echt zo, klopt het wat hij zegt?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan