Archief - Wie is je favoriete artiest/kunstenaar?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gromme

Legacy Member
De vraag lijkt me vrij duidelijk.

Wie is/zijn je favoriete artiesten/kunstenaars?
Dit kan in de fotografie zijn, schilders, architecturaal, beeldhouwers,....
Hebben ze invloed (gehad) op je werk of visie?

Zelf ben ik 'voornamelijk' bezig met fotografie maar eigenlijk ken ik bitter weinig 'bekende' fotograven.

Typhon`

Legacy Member
Op vlak van architectuur: frank Lloyd Wright en Eero Saarinen
Product Design: Arne Jacobsen, Dieter Rams en een beetje Jonathan Ive (al heeft hij veel invloed van rams zijn designs, Rams blijft toch altijd ook wel een beetje het brein achter zijn ontwerpen). Een schoon stukje blog: http://blog.centopeia.com/2008/01/18/excellent-design-by-dieter-rams/

Ook Mark Newson, onzen eigen Arne Quinze,...kunnen mij wel smaken :).

Op Fotografievlak heb ik minder echt een favoriet, ik volg dat dan ook niet echt (nochtans ben ik zelf fotograaf maar het is niet zo dat ik als concertfotograaf erg geil op pakwerk Anton Corbijn en Kevin Westerberg hun werk..).

Voor de rest volg ik wel blogs zoals Iso50, ik kan niet echt zeggen dat hij echt een wondergoed artiest is maar gewoon zijn levensstijl smaakt me wel. (Artist meets music meets travelling).

Floyd

Legacy Member
Ik beschouw mezelf echt niet als een kunstkenner, maar toch enkele namen:

Banksy
- Er zijn weinig "kunstenaars" pur sang die ik hier zou noemen, omdat het mij dikwijls zo verschrikkelijk abstract blijft, maar wat Banksy ermee doet spreekt mij bijzonder aan. Kunst als shockerend, ironiserend en conflicterend maatschappelijk middel.

Henri Cartier-Bresson
- Fantastische foto's, gewoon. Ik denk daarbij eigenlijk vooral aan de compositie en de "eerste laag" van wat er op de foto te zien is. In Genius of Photography werd bijvoorbeeld een diepzinnige analyse van zijn bekendste foto ("Derrière la Gare Saint-Lazare, Paris") gemaakt, waarin verwijzingen naar de oorlog werden gemaakt enzo. Hoewel ik dat op zich bijzonder interessant vind, is het niet wat mij er echt meteen in aanspreekt.

William Klein
- Zelfde opmerkingen als hierboven. Ik hou enorm van ongeënsceneerd fotografie. De fotograaf als vastlegger van de wereld zoals ze rond hem/haar beweegt.

LunchBox

Legacy Member
het is misschien interessant dat je enkele links bij je "favoriete artiest/kunstenaar" zet, zo leren mensen weer nieuwe sites kennen.. en krijgen de idolen er nieuwe fans bij.

Floyd

Legacy Member
Eigenlijk moet ik aan mijn lijstje nog een aantal mensen uit mijn omgeving toevoegen, die mij meestal minstens even sterk beïnvloed hebben als alle beroemde kunstenaars samen.

Om te beginnen, op dit forum:
Mr.Pee (fotografie)
Tibo (tekeningen)
domme zebra
Darkgamec (tekeningen)

En, belangrijker nog, uit mijn eigen omgeving:
Geert De Taeye (fotografie)
Pieter Vermeersch
Met als absolute uitschieter deze foto:

venezuela_8.jpg

MaVaCa

Legacy Member
Dit vindt ik nu eens een interessant onderwerp! Nice done Gromme. Denk dat dit best nog leuke ontdekkingen zal opleveren.

Voor mij persoonlijk is er maar één zeer probleem, iets wat mij al bijna mijn hele leven en dan vooral mijn (kunst)geschiedenis lessen heeft parten gespeeld, ik onthoud absoluut geen namen, datums, e.d.

Andy Warhol
Een naam die zo bekend is dat zelf ik deze niet vergeet ...

Zijn levensloop gefascineerd mij soms meer dan zijn werk. Hij vertegenwoordigd de twee uitersten van de kunstwereld in één n.a. De pure artistieke en commerciële kunstenaar. Zijn videowerken schieten er voor mij bovenuit.

Nam June Paik
De godfather of videoart

Zijn werken experimenteerde met de eerste vormen van new media, geluid, beeld en techniek. De 'deuropener' voor verdere ontwikkelingen binnen de nieuw media kunst.

Yves Klein
Klein is nu ook nog gemakkelijk te onthouden als naam ...

Een belangrijke grondlegger voor de moderne kunst, Klein speelde zeer veel met de vraag "Wat is kunst?" en "Is dit Kunst?" Zijn werken zijn niet altijd even toegankelijk, doordat hij de grenzen van 'wat is kunst' bleef opzoeken en verleggen. Nog steeds actueel volgens mij.

Als mij nog andere namen te binnenschieten zal ik deze zeker melden, er zijn zovele artiesten die invloed op mij hebben gehad of me boeien op een of andere manier. Maar vergeet keer op keer hun namen...

TiB0

Legacy Member
Ik zal het voorlopig bij de min of meer 'hedendaagse' kunstenaars houden, bij de iets klassiekere variant kan ik lijstjes van honderden namen beginnen opstellen en dat wil ik jullie niet aandoen :p En ik zou toch niet kunnen kiezen...

Barbara Kruger
Geboren in 1945, en ze is echt een ontwerpster om U tegen te zeggen. De typografie, boodschap, ... Alles zit goed :)




http://www.barbarakruger.com/art.shtml


Craig Mullins:
Was begin jaren '90 één van de pioniers van het gebruik van de computer voor het maken van z'n "schilder" werk. Ondertussen heeft hij voor elk bedrijf dat een beetje naam heeft gewerkt, van Square Enix naar Lucasarts, Bungie, Microsoft, ...
Hij werkt niet enkel met photoshop maar is ook met tal van andere materialen; olieverf, markers, ... Niet geheel onterecht een idool voor vele aspirant concept artiesten, dus :)
Vooral z'n manier van schetsen is erg knap, heel suggestief, prachtige kleuren, diepte, ...



http://www.goodbrush.com/



Atsushi Fukui
Heb hem leren kennen door z'n artwork op enkele van m'n favoriete cd's. Ook zijn werk vind ik erg krachtig, desondanks de fletse kleuren, soms. Hij gebruikt Acrylverf, inkt, ...



http://www.samadhisound.com/artfile/atsushi_fukui.html




Ik heb er nog enkele andere, maar dat zal moeten wachten tot deze namiddag :unsure:

b0rt

Legacy Member
Er zijn 2 kunstenaars van de Art Nouveau die ik enorm awesome vind:

Mucha
1383994-MUCHA_THE_PAINTER_WITH_THAT_SPECIAL_SLAV_SOUL-Czech_Republic.jpg

mucha_job.jpg

spring.jpg


Lautrec:
368px-toulouse-lautrec_-_moulin_rouge_-_la_goulue.jpg

toulouse-lautrec_bed.jpg

tomh

Legacy Member
Fotografie:
David LaChappelle - http://www.davidlachapelle.com/
Dominik Krüger - http://www.dibec.com

Design Agencies:
Threeleggedlegs
rdb5
areadesign
superfamous

Designers:
Pete Harisson
Tim Muller
Matt Keers
Tim Jarvis
en nog zo veel meer. echt teveel om op te noemen.. :p

Kunstenaars:
Egon Schiele
Paul McCarthy
Banksy
..

LeSec

Legacy Member
Architectuur:
Tadao Ando
Zaha Hadid
OMA
Herzog & De Meuron

en nog vele anderen maar dit zijn toch de topfavorieten :p

Van beeldende kunst heb ik vooral veel prentjes in mijn plakboeken van werken die ik prachtig en inspirerend vind maar waar ik de kunstenaar niet van weet of niet opgeschreven heb :(

Voor de rest nog mensen die me zeer interesseren:
Roy Lichtenstein, Jasper Johns, Theo Van Doesburg en Mondriaan en vele anderen uit zowel pop-art als "de stijl" stromingen.

DeMoN

Legacy Member
Een paar van m'n favorieten:

- H.R Giger (Aliens)
- Jim Lee (Batman etc)
- Simon Bisley (Slaine)
- Björn Hurri: http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?t=121966
- Jim Hawkins: http://www.hawkprey.com/James_Hawkinsconcept.htm
- John Foster: http://www.jonfoster.com
- George!: http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?t=53941
- Matt Dixon: http://www.mattdixon.co.uk/gallery.htm
- Jeff Simpson: http://www.surrealsushi.com/gallery
- Jason Chan: http://www.jasonchanart.com/gallery.htm


Klassieke kunst kan me uiteraard ook wel boeien.

Babs

Legacy Member
Ik ken maar weinig van alles algemeen, maar ik ben ook een fan van Banksy zijn werk. Kheb hem nog niet zo lang geleden "leren kennen" maar kwas er meteen verliefd op!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan