Archief - Werkwijzehulp

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Joown

Legacy Member
Hoi,

Even een situatieschets:

Als bijverdienste hou ik me veelal bezig met het ontwerpen van gelegenheidsdrukwerk (flyers, uitnodigingen, huisstijlen,...)

Gisteren heb ik een afspraakje gehad met een persoon die een ontwerp van een website zou willen hebben. Aangezien ik hier nog niet echt veel ervaring heb met webontwerp wil ik jullie wat raad vragen.
Ik weet niet juist hoe het in professionelere webgebeuren kringen er aan toegaat? Mijn voorstel naar de klant toe was om 3 pre-designs te maken en dat hij uit deze voorstellen dan eventueel een keuze zou kunnen maken of een combinatie van de ontwerpen.

Nu is de vraag: Is dit de juiste werkwijze?

Moet ik voor deze "voorontwerpen" geld aanrekenen en hoeveel juist!? (De prijs voor het maken van een affiche bij mij is € 100, logo 30€)
Ik weet nog niet of hij met meerdere personen in overleg is over zijn website (maar dit even buiten beschouwing laten).
Wat ook parten speelt bij mij... wanneer ik deze klant binnen zou hebben, kan hij zeer veel deuren openen, naar ander grafisch werk.

Dus kzit een beetje met een tweestrijd, Zo professioneel mogelijk over komen en degelijk grafisch ontwerp afleveren + geld vragen voor deze voorontwerpen?
Of anderzijds; voorontwerpen voor hem maken, zonder geld te vragen (al dan niet minder geld).

thx in advance :)

passero

Legacy Member
Ik heb eens voor een reclame bureau gewerkt en daar heb ik gezien dat ze voor bepaalde opdrachten verschillende mensen aansrpaken om een ontwerp te maken voro een affiche en daar kozen ze dan 1 van. Die mensen werden allemaal betaald voor hun ontwerp dus ik denk dat het zeker niet onlogisch is om geld te vragen voor je voorontwerp.

MrZodiac

Legacy Member
Wat bedoel je met "pre designs"? Een voorontwerp maken wij op papier en photoshop (enkel grafisch, geen opvulling of wat dan ook). Ook gebruiken we Joomla (of andere CMS systemen naargelang de wens van de klant) en bouwen we zelf de template en al wat nodig is.

Voor een voorontwerp vragen wij een voorschot op de totaalsom. (zodat we zeker niet voor niets aan het werk zijn).

Joown

Legacy Member
Met pre-designs bedoel ik gewoon plain ontwerp, zonder echt inhoud in. (Lorem ipsum, om toch een beetje een beeld te geven).

€ 70 euro voor voorontwerpen / € 400 voor website ( 6 paginas ) ... is dit een reeël iets? Correct me if i'm wrong!

MrZodiac

Legacy Member
Lijkt me een faire prijs (veronderstel dan niet op factuur).

Wij zelf maken site's vanaf 499€ maar dan wel excl. BTW voor een 6-tal pagina's, dynamisch dan wel. Dus denk dat je prijs zeker reël is.

mochten anderen er anders over denken... ben ik ook wel eens nieuwsgierig.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan