Archief - Website bouwen, hoe doen jullie het en met welke programma's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GregoryCo

Legacy Member
Hallo, titel zegt alles. Als jullie een website klaarstomen voor jezelf of voor iemand anders, wat gebruiken jullie dan? Dreamweaver zullen er veel al gebruiken denk ik? En om jullie headers, versiering enzo te maken, gebruiken jullie dan Photoshop? Ik vraag mij ook af wat eigenlijk de courantste manier is van een website bouwen, in Photoshop slicen of alles puur met CSS maken, of een combinatie van beiden? Dus Uw gemaakte designs (in Photoshop) positionneren door middel van CSS? Ik zoek eigenlijk een manier die evident is, omdat ik altijd moet beginnen tweaken...
Flash laten we hier even buiten :)

Mvg

Tyfius

Legacy Member
Ik maak tegenwoordig alleen nog maar websites door middel van een PHP framework. (In mijn geval Drupal).

Een layout maak ik eerst eens op papier, dan in Photoshop, omzetten naar HTML en CSS en dan omzetten naar een Drupal theme. Om te programmeren gebruik ik Eclipse of VIM. Van DreamWeaver moet ik niet direct hebben, goed voor huis, tuin en keukenwebsites maar eens je zelf veel programmeert zijn er IDE's of andere text editors die beter te customizen zijn naar persoonlijke voorkeuren.

edit: Ik gebruik Eclipse PDT, dat is eigenlijk een gratis versie van Zend Studio, wat sommigen reeds vermeld hebben.

GregoryCo

Legacy Member
Tyfius zei:
Ik maak tegenwoordig alleen nog maar websites door middel van een PHP framework. (In mijn geval Drupal).

Een layout maak ik eerst eens op papier, dan in Photoshop, omzetten naar HTML en CSS en dan omzetten naar een Drupal theme. Om te programmeren gebruik ik Eclipse of VIM. Van DreamWeaver moet ik niet direct hebben, goed voor huis, tuin en keukenwebsites maar eens je zelf veel programmeert zijn er IDE's of andere text editors die beter te customizen zijn naar persoonlijke voorkeuren.

Op welke resolutie werk je dan in Photoshop? En moet je dan elke slice positionneren als je met (x)html en css wil werken?

Obliv`

Legacy Member
[B!'X!R']['@(V);10763948 zei:
Op welke resolutie werk je dan in Photoshop? En moet je dan elke slice positionneren als je met (x)html en css wil werken?

Op welke resolutie je site er minimaal goed moet uit zien is afhankelijk van je doelgroep. Maak je een site voor gamers is ondersteuning voor 800 * 600 nu niet echt van belang :). Maak je een site voor een zangkoor, zullen de personen uit je doelgroep meestal al wat ouder zijn. Waarschijnlijk surfen ze ook met een oudere PC, lage resolutie, ouder browser, ... allemaal dingen waarmee je rekening moet houden.

Probeer zeker en vast altijd je site deftig te houden op 1024 * 768!

Obliv`

Legacy Member
[B!'X!R']['@(V);10763769 zei:
Hallo, titel zegt alles. Als jullie een website klaarstomen voor jezelf of voor iemand anders, wat gebruiken jullie dan? Dreamweaver zullen er veel al gebruiken denk ik? En om jullie headers, versiering enzo te maken, gebruiken jullie dan Photoshop? Ik vraag mij ook af wat eigenlijk de courantste manier is van een website bouwen, in Photoshop slicen of alles puur met CSS maken, of een combinatie van beiden? Dus Uw gemaakte designs (in Photoshop) positionneren door middel van CSS? Ik zoek eigenlijk een manier die evident is, omdat ik altijd moet beginnen tweaken...
Flash laten we hier even buiten :)

Mvg

Als IDE gebruik ik Visual Studio, maar ik programmeer dan ook in ASP.NET (C#). Als framework gebruiken we iets interns van ons bedrijf zelf. Veel gebruikte IDE bij de PHP developers is Eclipse dacht ik.

Dreamweaver is iets waar iedereen hier waarschijnlijk mee gestart is bij de ontwikkeling van zijn eerste site. Het pakket is wel goed zolang je het in code view houdt :). Voor de ontwikkeling van dynamische sites (PHP, ASP.NET, JSP) wordt meestal gebruik gemaakt van iets meer gespecialiseerde pakketten.

Jonne c.

Legacy Member
ontwerp en brainstormen op papier
uitwerking in photoshop, (72dpi, file max 850-900px breed)
scripting in dreamweaver in xhtml strict 1.0 en css

voor flash ;) uitwerking meestal in illustrator en de rest in flash :)

netlash

Legacy Member
Ik vermoed dat de flow bij ons ongeveer zo gaat:
- papier
- Textmate (voor html wireframes)
- Photoshop
- Textmate
- Zend Studio
- Spoon Library
- Fork CMS

killgore

Legacy Member
Eventjes netlash zijn flow min of meer bevestigen, maar dan enkel voor code (design zuig ik in dus dat doet iemand anders doorgaans).

-Requirements: Pen & Papier
-Specifiekere uitwerking van deelconcepten (db-design, user interface, OO design, ...): Pen & Papier

Meestal wel omgezet naar tekstuele verslagen (ik werk in latex), onze vereniging heeft momenteel wel de tijd (en middellen) niet om deftige charts enzo te maken bij die 2e fase. Onderschat deze stappen echt niet als je jezelf wat serieus wilt nemen later ;-).

Daarna op basis van die documenten volgende keuze:
-CMS (in my case meestal drupal): Als het echt duidelijk generiek is (blogs, doordeweekse nieuwssite, ...).
-Framework (django in my case): Als custom site vereist is.

Redenen:
-Drupal of goede CMS'en in het algemeen zijn zeer krachtig in het snel opzetten, maar bij veel CMS'en heb ik slechte ervaring met het toevoegen van custom functionaliteiten (bv. meeste gratis PHP CMS'en zijn niet echt OO).
-Django daarentegen is dan weer zeer krachtig om snel echt specifieke custom sites op te zetten. Maar hoe snel dit ook is, het brengt steeds een overhead mee die echt nutteloos is als drupal oid je dat in 1-2-3 levert.

Voor drupal ga ik zelden code schrijven, maar uiteindelijk doe ik toch sowieso bijna alle code in eclipse (zowel python, php als html/css). Dit jaar heb ik echter ook lekker vim leren kennen om indien nodig rechtstreeks op een server zelf te werken (geloof me, hoewel bad practice, meer nodig dan je denkt bij ons).

Zowat alles dat ik gebruik is gratis en open source, dus weinig tot geen zorgen te maken over licenties, downloads, ... .

Edit: en dan natuurlijk ook firefox met allerhande plugins, maar daar stond hier ergens anders een thread over als ik me niet vergis.

Xavez

Legacy Member
* Illustrator (voor snelle mock-ups, pixelperfect uitmeten en makkelijk verplaatsen/schalen van elementen)
* TextMate & Photoshop (voor uitwerken van verschillende elementen. Slicen gebeurt in mijn hoofd)
* Textpattern (lokaal installeren op de ingebouwde server van Os X en tags beginnen plaatsen)

That's it :-).

@killgore "(ik werk in latex)" :rofl:

killgore

Legacy Member
Xavez zei:
* Illustrator (voor snelle mock-ups, pixelperfect uitmeten en makkelijk verplaatsen/schalen van elementen)
* TextMate & Photoshop (voor uitwerken van verschillende elementen. Slicen gebeurt in mijn hoofd)
* Textpattern (lokaal installeren op de ingebouwde server van Os X en tags beginnen plaatsen)

That's it :-).

@killgore "(ik werk in latex)" :rofl:

die mop is echt al zo oud en afgezaagd als de straat, zoek op wat latex betekent in pc context ...

Xavez

Legacy Member
killgore zei:
die mop is echt al zo oud en afgezaagd als de straat, zoek op wat latex betekent in pc context ...

Ik weet wat latex is hoor =). En sorry dat ik van oude moppen hou. Beter oude moppen dan oude sokken, right?

b0rt

Legacy Member
-potlood en papier voor basislayout uit te schetsen
-textwrangler voor coding
-photoshop voor grafische spullen
-safari, firefox, opera, vmware (+xp en vista) voor testen

Xavez

Legacy Member
@Unlimited4s: zijn er verschillen tussen XP en Vista wat rendering betreft dan? :-).

b0rt

Legacy Member
Xavez zei:
@Unlimited4s: zijn er verschillen tussen XP en Vista wat rendering betreft dan? :-).
ja, minimaal, maar ze zijn er :)
in xp heb ik trouwens cleartype afstaan, in vista staat het op, waardoor er toch een tamelijk groot verschil is. Bovendien gebruik ik in xp IE6 en in vista IE7. Staan trouwens beiden op hetzelfde moment open wanneer ik aan het testen ben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan