Eventjes netlash zijn flow min of meer bevestigen, maar dan enkel voor code (design zuig ik in dus dat doet iemand anders doorgaans).
-Requirements: Pen & Papier
-Specifiekere uitwerking van deelconcepten (db-design, user interface, OO design, ...): Pen & Papier
Meestal wel omgezet naar tekstuele verslagen (ik werk in latex), onze vereniging heeft momenteel wel de tijd (en middellen) niet om deftige charts enzo te maken bij die 2e fase. Onderschat deze stappen echt niet als je jezelf wat serieus wilt nemen later ;-).
Daarna op basis van die documenten volgende keuze:
-CMS (in my case meestal drupal): Als het echt duidelijk generiek is (blogs, doordeweekse nieuwssite, ...).
-Framework (django in my case): Als custom site vereist is.
Redenen:
-Drupal of goede CMS'en in het algemeen zijn zeer krachtig in het snel opzetten, maar bij veel CMS'en heb ik slechte ervaring met het toevoegen van custom functionaliteiten (bv. meeste gratis PHP CMS'en zijn niet echt OO).
-Django daarentegen is dan weer zeer krachtig om snel echt specifieke custom sites op te zetten. Maar hoe snel dit ook is, het brengt steeds een overhead mee die echt nutteloos is als drupal oid je dat in 1-2-3 levert.
Voor drupal ga ik zelden code schrijven, maar uiteindelijk doe ik toch sowieso bijna alle code in eclipse (zowel python, php als html/css). Dit jaar heb ik echter ook lekker vim leren kennen om indien nodig rechtstreeks op een server zelf te werken (geloof me, hoewel bad practice, meer nodig dan je denkt bij ons).
Zowat alles dat ik gebruik is gratis en open source, dus weinig tot geen zorgen te maken over licenties, downloads, ... .
Edit: en dan natuurlijk ook firefox met allerhande plugins, maar daar stond hier ergens anders een thread over als ik me niet vergis.