Archief - Wat kan is een realistische prijs?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SideShow

Legacy Member
Hallo

Wat ken je vragen voor een website, bestaande uit een tiental pagina's + database (php mysql). Ik heb er 30 dagen aan gewerkt, iedere dag gemiddeld een uur of 5. Er komt nog bij: onderhoudswerk en uitbreidingen zoals cms, forum, usercomments, streaming video, beeld, mp3, ..... Ik ga waarschijnlijk gans het jaar gemiddeld 1 uur per dag bezig zijn met die website.

Wat kan ik hiervoor vragen? Het moet goedkoper zijn dan van een webbureau.
Laat ons zeggen en soort vriendenprijs... ben ik dan met 2000 euro nog steeds een vriend ...? :D:hug:

Lang geleden heb ik nog in een webdesignbureau gewerkt, en ik meen mij te herinneren dat de simpelste website al gauw 500 euro was .... en héél rap over de 1000 euro voor een paar pagina's met een db...

Lord Kveldulv

Legacy Member
150 uur voor 10 pagina's is abnormaal veel he. De vraag is wat daar op staat? Als jij een trage werker bent dan mag je eigenlijk uw uren niet tellen. En als dat geen exotische code is denk ik dat je 10 jaar te laat begonnen bent :p Wij kunnen bijv. voor 300 euro al een volledige site opzetten met een opensource cms en een aangekocht template. En dan kunnen klanten vragen om modules en templates te customizen tot in het oneindige, prijs volgt natuurlijk. Voor 2000 euro krijgen ze al heel veel. Maw als je zoiets from scratch in het zwart wilt doen kan je al bijna niet meer concurreren met een gespecialiseerd bedrijf tegenwoordig. Tenzij je van die 150 een 15 uren kunt maken en naargelang aanrekenen.

SideShow

Legacy Member
dat is natuurlijk wel een probleem ... bedrijven die al jaaaren bezig zjn, gebruiken modules en voorgeprogrammeerde dingen, of stukken code van eerdere sites. Als ge alles van scratch moet doen zoals ik, heb je geen modules dus :p
Ik ben wel een trage werker, maar aan de andere kant heb ik ook het design zelf moeten doen + een eerste simpele html versie, testserver opgezet, nieuw design gemaakt, 2de versie in php, alle data zelf in de db moeten stoppen.... enz... Alles vanaf scratch begonnen dus. Ik denk wel dat ik met 2000 euro als vriendenprijs redelijk goed zit, zeker als ik kijk wat er nog allemaal bij moet komen + dagelijks onderhoud in het begin :)

Curahee Q

Legacy Member
Misschien dat als je de website laat zien de mensen hier een beter gedacht gaan hebben? Dit vind ik ook een zeer interessant topic, ben eens benieuwd.

UnD3RD0G

Legacy Member
30dagen x 5 uur / dag = 150 uur,
neem een uur tarief ( dat je jezelfd waard acht ) en doe da maal 150...case solved?

KoenDK

Legacy Member
SideShow zei:
Hallo

Wat ken je vragen voor een website, bestaande uit een tiental pagina's + database (php mysql). Ik heb er 30 dagen aan gewerkt, iedere dag gemiddeld een uur of 5. Er komt nog bij: onderhoudswerk en uitbreidingen zoals cms, forum, usercomments, streaming video, beeld, mp3, ..... Ik ga waarschijnlijk gans het jaar gemiddeld 1 uur per dag bezig zijn met die website.

Wat kan ik hiervoor vragen? Het moet goedkoper zijn dan van een webbureau.
Laat ons zeggen en soort vriendenprijs... ben ik dan met 2000 euro nog steeds een vriend ...? :D:hug:

Lang geleden heb ik nog in een webdesignbureau gewerkt, en ik meen mij te herinneren dat de simpelste website al gauw 500 euro was .... en héél rap over de 1000 euro voor een paar pagina's met een db...

als een webdesignbureau 1000eur vraagt, mag jij zonder factuur niet meer vragen dan 350eur,
om even appels met appels te vergelijken

Lord Kveldulv

Legacy Member
SideShow zei:
dat is natuurlijk wel een probleem ... bedrijven die al jaaaren bezig zjn, gebruiken modules en voorgeprogrammeerde dingen, of stukken code van eerdere sites. Als ge alles van scratch moet doen zoals ik, heb je geen modules dus :p

Jaaaren... Wij bestaan net 6 maand :p
Ok, we zijn een interne IT van een kmo die zelfstandig geworden is. Maar we zijn nu ook pas bezig met sites voor andere bedrijven. We gebruiken opensource cms en modules. Een aantal modules hebben we wel zelf geschreven zoals een video (youtube alike) module en nog een paar andere specifieke dankzij onze ervaring. Om u een voorbeeld te geven. Ik ben vandaag begonnen aan een nieuwe promo/e-commerce website voor één van de Belgische luchthavens. Dat houdt in het hele online aankopen met realtime stock gedoe, voor 9 verschillende leveranciers. Realtime links met andere sites voor info. Forum, RSS, video's, SEO, newsletter, Facebook games,... Volgende maandag moet die online staan voor ne officiële launch, niet 100% afgewerkt maar ze moet al wel in productie kunnen. En dat voor ne prijs waar jij nooit zou aan geraken, met meer features en niet eens in het zwart.
Ik wil maar zeggen dat tijden en prijzen veranderd zijn en jij gewoon uw uren moet proberen te beperken in het vervolg. Het zou wel eens interessant zijn om uw site te zien. Als dat grafisch nogal vrij kickass is dan is dat in zekere mate nog te verantwoorden. If not dan gaan uw klanten wel snel door hebben dat ze andere opties hebben.

SideShow zei:
Lang geleden heb ik nog in een webdesignbureau gewerkt, en ik meen mij te herinneren dat de simpelste website al gauw 500 euro was .... en héél rap over de 1000 euro voor een paar pagina's met een db...

In december hebben we een site gemaakt voor de overheid voor een tijdelijk project. Site met template, 5 pagina's (virtueel onbeperkt want CMS), polls en forms waarvan de resultaten proper gesorteerd moesten afgeleverd worden bij ne minister. En dat kwam op 350 euro incl hosting, halve dag werk (de offerte maken en onderhandelen duurde al even lang :p). Daar moet ik dan nog bij zeggen dat voor eerdere projecten we een aantal sites mislopen zijn omdat er nog andere bedrijven zijn die nog net iets goedkoper kunnen.

j design

Legacy Member
Sorry dat ik offtopic even ga.
@Lord Kveldulv
Welk opensource cms gebruiken jullie?

Lord Kveldulv

Legacy Member
Hangt er een beetje vanaf. Vooral Joomla. Als er een module niet bestaat voor Joomla dan een andere. Sommige klanten vragen ook specifiek naar Drupal om één of andere reden. Whatever suits them.

Novaweb

Legacy Member
In december hebben we een site gemaakt voor de overheid voor een tijdelijk project. Site met template, 5 pagina's (virtueel onbeperkt want CMS), polls en forms waarvan de resultaten proper gesorteerd moesten afgeleverd worden bij ne minister. En dat kwam op 350 euro incl hosting, halve dag werk (de offerte maken en onderhandelen duurde al even lang :p). Daar moet ik dan nog bij zeggen dat voor eerdere projecten we een aantal sites mislopen zijn omdat er nog andere bedrijven zijn die nog net iets goedkoper kunnen.

Dat vind ik nu precies ook maar weinig hoor. Uiteraard ga je voor de meest goedkope oplossing die werkt, waarvan alles functioneel in orde is, maar aan een hongerloon moet men ook niet gaan werken.

Ik ken de website uiteraard niet, maar naar mijn mening kom je niet ver in de webwereld met 350 €

My 2 pennies

Lord Kveldulv

Legacy Member
Novaweb zei:
Dat vind ik nu precies ook maar weinig hoor. Uiteraard ga je voor de meest goedkope oplossing die werkt, waarvan alles functioneel in orde is, maar aan een hongerloon moet men ook niet gaan werken.

Ik ken de website uiteraard niet, maar naar mijn mening kom je niet ver in de webwereld met 350 €

My 2 pennies

Laten we het zo stellen: we schieten er niet aan in. Het is idd niet veel en je zal er niet rijk van worden. Maar ons doel is in feite niet websites verkopen aan jan en alleman maar om contacten te leggen. Bijv. één overheidssite die we gemist hebben omdat we dan nog te duur waren is in elk TV nieuws verschenen vorig jaar. Artikels in kranten. Interviews met de betrokken mensen van die dienst op Radio 2, Donna, Stubru,... Als je daar je naam kan onder plaatsen, en zeker als 'nieuw' bedrijf, dan is dat ne hele vette plus. Wij hebben webapps te koop die geschat zijn op 150k maar zonder naam verkoop je dat niet. Plus web development is voor ons maar een deel van onze activiteiten. Je kan ons alles vragen wat enigzins maar met IT te maken heeft. Doen we het zelf niet dan besteden we het wel uit.
But still, dat zijn de prijzen die we hanteren en we zijn niet de enigen blijkbaar. Ik denk dat een bedrijf dat een veelvoud van die prijzen hanteert vroeg of laat dat ook zal moeten herzien. Er zijn nog veel klanten die er automatisch van uit gaan dat het zo duur is en dan maar veel te snel tekenen maar dat blijft niet duren.

Cycloon

Legacy Member
Je maakt websites voor €350 met een opensource CMS maar je hebt wel een webapp die 150k waard is?

Je kan ons wijs maken wat je wilt natuurlijk.

En de meeste websites van de overheid trekken op de zak tbh.

adrianhates

Legacy Member
Cycloon zei:
Je maakt websites voor €350 met een opensource CMS maar je hebt wel een webapp die 150k waard is?

Je kan ons wijs maken wat je wilt natuurlijk.

En de meeste websites van de overheid trekken op de zak tbh.

idd heel goed voorbeeld:
Heist-op-den-Berg - Homepagina

schandalig hoeveel geld ze daar al in gepompt hebben

Caretaker

Legacy Member
250 euro per vooranalyse
250 euro per design
50 euro per statische pagina
100 euro per dynamische pagina
250 euro per database model
250 euro eenmalig opzetting

uitzonderlijke customization mag natuurlijk bij doorgerekend worden.

Vervolgens som maken en 20-40% aftrekken afhankelijk van overlappend werk en totaal pakket.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Cycloon zei:
Je maakt websites voor €350 met een opensource CMS maar je hebt wel een webapp die 150k waard is?

Je kan ons wijs maken wat je wilt natuurlijk.

En de meeste websites van de overheid trekken op de zak tbh.

Bij de overheid krijg je meestal een communicatieverantwoordelijke voor u die alleen kijkt of zij hun info er op kunnen krijgen en over layout wordt veel minder gesproken. De manier van werken is anders dan bij een gewoon bedrijf. Vergeet ook niet dat veel van die sitekes nog gemaakt zijn door ne interne "IT'er", zijnde ne vrijwilliger of een ongeschoold iemand die ook voor helpdesk speelt.

Die webapp is gemaakt voor het moederbedrijf. Aan de eerste versie is begonnen in 1999 en op bepaalde momenten werkten 5 developers tegelijk er aan. Die 150k dekt zelfs in de verste verte de werkuren niet eens. Ik ben er beginnen werken in 2005 toen dat bedrijf markleider was in Europa en qua technologie stonden wij jaren voor op de concurrentie. De huidige nummer 1 in de Benelux in die sector staat vandaag pas even ver als wij in 2005 stonden. Zij zijn sinds een paar maanden ook klant van ons, samen met een aantal van onze vroegere concurrenten. Daarom hebben wij een zelfstandig consultancy bedrijf opgestart, om onze know-how binnen dat specifiek vakgebied te kunnen verkopen. Onze vorige werkgever vindt dat niet erg dat we die technologie verkopen want zij zijn voor een stuk nog altijd mede eigenaar. Het spreekt ook voor zich dat we daar niet veel van verkopen als je maar 3 potentiële klanten hebt in België, 1 in Nederland en een kleine 10 in Frankrijk voor wie het in de meeste gevallen ook te duur is. De kostprijs voor een produkt zakt naargelang het aantal dat je kan verkopen.
Je gelooft wat je wilt. Moest je wat meer ervaring hebben zou je weten dat dit alles behalve uitzonderlijk is. Ik heb bij een handvol bedrijven gewerkt in heel uiteenlopende sectoren en in de helft van de gevallen was het hetzelfde verhaal. Een spin-off in één of ander vakgebied voor toepassingen waar je ongetwijfeld nog nooit aan gedacht zou hebben. Wij hebben nu 3 potentiële BE klanten en 1 effectieve klant. Als je dat weet weet je dat je bijne de volle pot moet aanrekenen. Bij een vorige werkgever was de devkost hetzelfde, alleen hadden ze toen 100 potentiele klanten waarvan 10 effectief. Dan kan je meteen een nul in uw vraagprijs schrappen en nog winst maken.

Daarnaast hebben we nog andere activiteiten. Wat ons momenteel goed doet is opzetten en onderhoud van bedrijfsnetwerken en serverparken. Wij zijn absoluut niet op zoek naar klanten voor simpele (custom) websites. Als die ons contacteren zeggen we niet nee natuurlijk. Maar we proberen wel de sites binnen te halen die voor ons qua publiciteit interessant kunnen zijn, zoals overheidswebsites. En dan moeten we scherpe prijzen hanteren en dan nog zijn er die goedkoper kunnen. We hebben nu trouwens een platform ontwikkeld waardoor we sites voor particulieren en kleine kmo's nog goedkoper kunnen verkopen omdat het systeem het aantal werkuren tot een absoluut minimum terug brengt. Daar kan een commercieel, non-IT, persoon zijn plan al mee trekken en kunnen we die op basis van commissie vergoeden. En voor dat je hier ook weer kritiek op hebt, dit is een principe dat 10 jaar geleden al bestond. Ik ga geen namen noemen maar sommigen zullen nog wel weten welk bedrijf dat was en nog steeds is maar op kleinere schaal tegenwoordig.

Novaweb

Legacy Member
Uiteraard is gezond concurreren goed , maar ik zie dit al vooral in Nederland omdat daar veel van mijn Nederlandse klanten zitten, daar zijn 16 jarige , die reeds een bedrijf hebben en die websites ontwikkelen tegen 50 a 100 € voor een volledige dynamische website.

Zonde maar goed.

Uiteraard begrijp ik goed als beginnend bedrijf, dat je aan de nodige branding moet doen. Een de website van die overheid is hier zeker een goede zet naar !

jjoeridc

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Jaaaren... Wij bestaan net 6 maand :p

Lord Kveldulv zei:
Maar ons doel is in feite niet websites verkopen aan jan en alleman maar om contacten te leggen. Bijv. één overheidssite die we gemist hebben omdat we dan nog te duur waren is in elk TV nieuws verschenen vorig jaar

UnD3RD0G

Legacy Member
:unsure:

"Jaaaren... Wij bestaan net 6 maand
Ok, we zijn een interne IT van een kmo die zelfstandig geworden is. Maar we zijn nu ook pas bezig met sites voor andere bedrijven"

Lord Kveldulv

Legacy Member
jjoeridc zei:

Voor zij die geen kalender kunnen lezen. Het is vandaag 12 februari. Dat wilt zeggen dat 6 maand geleden nog onder VORIG jaar viel ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan